Tien essentiële vaardigheden om meer uit je webwinkel te halen

Een webwinkel alléén is onvoldoende – Hoe haal je meer uit je webshop?

Volgens inschattingen zijn er op dit moment wereldwijd ergens tussen de 12 en 24 miljoen webwinkels wereldwijd actief. Dat is een behoorlijk aantal. Toch blijkt in de praktijk dat slechts een klein aantal van deze webwinkels winstgevend is: slechts ongeveer 5% van deze webshops heeft een omzet van 1000 dollar per jaar of meer.

Het is dan ook niet verrassend dat je regelmatig verhalen hoort van mensen die ‘het’ ooit geprobeerd hebben met een webwinkel. Mensen die zeggen dat ‘een webwinkel’ niet werkt. En mensen die zeggen, dat ‘webwinkels leuk was 2 decennia geleden, maar je vandaag hier niet meer mee aan moet komen’.

En deze mensen hebben gelijk. En ongelijk. Want wanneer je denkt, dat het vandaag net zo makkelijk is om succes te hebben met een webwinkel als 10-15 jaar geleden, dan zal je van een koude kermis thuiskomen. Want het is niet makkelijk. Maar het is zeker niet onmogelijk. En weet je, eigenlijk is het nog veel mooier, want deze tijden zijn beter dan ooit om te starten met een webwinkel! Maar dan moet je het wel goed doen.

Kop op, jij kan het ook!

Wanneer iemand succes met iets heeft, en jij hebt het niet, dan is de meest voorkomende oorzaak, dat die persoon iets weet, wat jij niet weet. Natuurlijk spelen er meer factoren een rol, maar ‘kennis’ of het gebrek daar aan is toch meestal de meest belangrijke.

Nu heb ik in het verleden heel wat geschreven over ‘ecommerce’ en eigenlijk heb ik het meeste wat ik in dit artikel vertel al eens besproken, maar ik heb het nog niet eerder allemaal wat meer met elkaar in verband gebracht zoals bij dit artikel. Omdat ik niet alles opnieuw wil schrijven, linkt dit artikel door naar veel andere blogartikelen. Klik vooral door! Want hoewel dit artikel behoorlijk ‘omvattend’ is, blijft het aan de oppervlakte. Voor meer diepgang zal je toch echt door moeten klikken.

1. Het gaat niet om je product!

Nou zeg. Dat is toch ook wat. Denk je een webshop te beginnen en het eerste wat je leest is dat je product niet belangrijk is! Wat denkt die van der Ploeg wel? Dat mensen je het geld om niet zullen geven?

Nee. Natuurlijk niet. Maar wanneer je een vaardige e-entrepreneur wilt worden, dan moet je een beetje loskomen van het idee, dat het in de eerste plaats om het product gaat. Doe je dat wel, dan is de kans groot, dat jij één van die mensen wordt die blind achter het ene ‘succesproduct’ na het andere aanholt.

‘Gezonde chocola’, ‘eerlijke koffie’, ‘babykleertjes’ of ‘zelfgemaakte sieraden’. We kent ze nog? Allemaal succesverhalen van mensen die geld verdienden met specifieke producten. En ineens ging iedereen die verkopen. En de meeste mensen ontdekten, dat toen zij instapten de markt al helemaal verzadigd was.

Zelf verdien ik leuk met de verkoop van T-Shirts. Toch zou ik niemand aan willen raden om ‘zo maar’ T-Shirts te gaan verkopen. Want tot je grote verbazing zal je waarschijnlijk ontdekken, dat het verrekte moeilijk is om ook maar iets te verkopen.

Want ‘T-Shirts’ verkopen niet. Als ik naar de Zeeman loop heb ik (overigens wel veel mindere kwaliteit) T-Shirts voor een fractie van de prijs waarvoor jij ze online kan verkopen.

Richt je, wanneer je aan ecommerce wilt beginnen nooit op een product, maar altijd op een doelgroep. Want ook wanneer je product zelf ‘uit’ is, heb je nog steeds een klantenbestand om andere producten aan te verkopen.

En over het vinden van doelgroepen heb ik in het verleden meer dan genoeg geschreven!

2. Weet waar je je doelgroep kan vinden!

Wanneer ik iemand help met het bouwen van een webwinkel of een site in het kader van het WordPress XPress programma, dan vraag ik steevast wat deze persoon zijn of haar doelgroep is.

En steevast krijg ik antwoorden als ‘Mijn doelgroep zijn de hoger opgeleide vrouwen van 35-55 die…’

Geweldig. Deze klant heeft dus goed nagedacht over de doelgroep waaraan hij of zij de producten of diensten wil gaan verkopen. Laat ik nu de volgende vraag stellen: ‘Waar kan je deze doelgroep vinden’.

En. Dan. Blijft. Het. Stil.

Hoe is het mogelijk dat je, wanneer je een bedrijf hebt en je doelgroep kent, niet in staat bent om deze te vinden?

Maar dat is juist wat zo enorm fout gaat bij zoveel webwinkels. De webwinkelier heeft letterlijk aan bijna alles gedacht. Behalve het belangrijkste: Waar en hoe kan jij vertellen, dat deze website er is.

Toch niet een geheel onbelangrijk gegeven.

Wanneer je je doelgroep definieert, kijk dan niet alleen naar ‘Wie is mijn doelgroep’, maar ook ‘waar is mijn doelgroep’. Al was het alleen maar voor het onwaarschijnlijke geval dat jou doelgroep het internet niet of weinig gebruikt. Je kan nog zulke mooie hoeden voor Amish maken, en je kan nog zo duidelijk gedefinieerd hebben, dat de Amish mannen tussen de 30 en 80 jouw doelgroep zijn. Als je doelgroep niet op het Internet te vinden is, zal je ook weinig aan ze verkopen via je webwinkel.

Benoem in ieder geval voor jezelf de volgende vragen:

  • Op welke social media vind ik mijn doelgroep
  • Waar op die social media vind ik deze doelgroep. Welke ‘channels’ of ‘groepen’ gebruiken ze? Wie zijn de influencers in deze groepen?
  • Welke fora gebruikt mijn doelgroep
  • Wat zijn de zoektermen die mijn doelgroep gebruikt?
  • Waar vind ik mijn doelgroep offline?

3. Kies een gangbaar eCommerce platform

Jouw eCommerce platform is als het ware de ‘motor’ van je eCommerce machine. En het mooie is natuurlijk als waar je ook gaat iedereen die motor kan onderhouden!

Het is doodzonde, wanneer jij een perfecte marketingstrategie bedenkt en ontdekt, dat het onmogelijk, of in ieder geval heel moeilijk is, die strategie te implementeren.

Er zijn twee e-Commerce platforms die uitblinken door hun veelzijdigheid en flexibiliteit. WooCommerce en Shopify. Wat je op marketing gebied ook mocht willen en bedenken, beide platforms hebben hier wel ondersteuning voor.

4. Zorg voor een aantrekkelijke website

Dûh, zal je zeggen. Dat spreekt toch voor zich?

Maar wat maakt nu een e-Commerce website aantrekkelijk? De kans is groot, dat jouw webdesigner en jouw klanten het hier nooit eens over zullen worden.

Als ik mij afvraag of een bepaalde praktijk goed is of niet, dan bezoek ik meestal twee websites. Omdat ik weet, dat deze twee websites letterlijk miljarden omzet per jaar maken en alles wat zij doen, doen zij ook weldoordacht: Bol.com en CoolBlue.

En dan ontdek je al snel, dat beide sites eigenlijk heel minimalistisch zijn. Een duidelijke branding, eenvoudige overzichten en makkelijke navigatie.

Kijken we dan naar de fotografie op deze sites dan zien we dat er heel veel foto’s gemaakt zijn. En ook dat is niet zonder reden.

Mensen houden producten graag in de hand. Dat gaat op een website echter niet zo makkelijk. Dat gevoel van ‘even vasthouden’ moet je dus als het ware ‘nabootsen’ door het product vanuit zoveel mogelijk hoeken te laten zien.

Wil je meer lezen over wat je e-Commerce site aantrekkelijk maakt, dan zou ik zeker deze artikelen eens lezen:

5. Maximaliseer je markt!

Het is helaas niet met ieder product mogelijk, maar wat je product idee ook is, onderzoek of je het ook internationaal kan verkopen, zonder last te hebben van verzending, import en export.

In Nederland wonen zo’n 17 miljoen mensen. In de staat New York wonen er ruim 19 miljoen.

Toen ik begon met mijn T-Shirt shops, vroeg ik mij serieus af, waar ik die shirts wilde verkopen. En dat werd uiteindelijk niet Nederlands.

Natuurlijk. Je kan vanuit Nederland de shirts gewoon bestellen, wanneer je dat wilt, maar ‘de Nederlander’ is geen doelgroep. Ik richt mij in marketing absoluut niet tot Nederlanders. Tenzij ze natuurlijk in New York, of ergens anders in de VS verblijven.

Meer weten over hoe je zonder veel inspanning je verkoop grensoverschrijdend kan maken?

6. Betaal voor je verkeer!

Zo’n 10-15 jaar geleden was het nog goed mogelijk om een webwinkel te starten en op uitsluitend de zoekmachines te vertrouwen om verkeer te krijgen. Die tijden zijn echter voorgoed voorbij. Wanneer je verkeer naar je webwinkel wilt hebben, dan zal je er toch echt voor moeten betalen. Tenminste, als je ook wilt kunnen rondkomen van die webwinkel.

De makkelijkste manier is in veel gevallen om te adverteren via Facebook.

En nog niet zo gek lang geleden heb ik jou mijn strategie met betrekking tot Facebook in detail beschreven.

7. Ontwikkel een goede verkoop strategie.

Wat doe jij nadat een klant bij je heeft gekocht?

Een klant krijgen is een kostbare zaak. Je moet namelijk iemand die je helemaal nog niet kent overtuigen, dat het een goed idee is iets van jou te kopen. Hoe doe je dat?

Wanneer je het alleen van SEO moet hebben dan zal het lang duren voor je een behoorlijke omzet kan hebben, hebben we in het vorige punt al gezien. En een klant binnen halen via advertenties kost geld. Iets wat op zich natuurlijk op zich geen bezwaar is, zolang je maar meer op je klant verdient, dan dat hij je heeft gekost. Maar nog beter is het, wanneer je minder voor je klant hoeft te betalen, of meer aan je klant kan verdienen.

Eén van de goede manieren om meer aan je klant te verdienen is door de zogenaamde ‘Average Order Value’, de gemiddelde waarde per bestelling, te verhogen. Zodra een klant eenmaal besluit bij je te kopen, zorg je ervoor, dat hij ook meer koopt. Hij is immers al in de ‘buy mode’, je hoeft weinig te doen om hem te overtuigen.

In mijn artikel over diezelfde ‘Average Order Value‘ noem ik ook het verbeteren van je upsells als een goede methode om meer aan dezelfde klant te verkopen. En hoe je dat kan doen, heb ik ook beschreven.

Een andere manier om meer aan een klant te verkopen is door hem terug te laten komen. En ook dat kan je op verschillende manieren doen.

De makkelijkste manier is natuurlijk door hem reclame emails te sturen. Maar dat is vaak weinig efficient. Want reclame email is te algemeen. Wat je echter ook kan doen is je klant geautomatiseerde gerichte aanbiedingen te doen.

Wat bedoel ik daarmee. Stel je voor. Jij verkoopt computerapparatuur. En ik koop een printer bij je. Omdat jij natuurlijk meet wat er in je winkel gebeurt (hier gaan we het straks nog over hebben) kan jij me vast wel vertellen, hoe lang het gemiddeld duurt, voordat iemand inkt voor de printer gaat bestellen.

Wat nu, wanneer je jouw mailingen zo automatiseert, dat zodra iemand een printer bij jou koopt, net voor het verlopen van die gemiddelde termijn dat de inkt op is, jouw klant een automatisch mailtje krijgt voor die inkt. Met enige korting natuurlijk. En doet hij daar nog een doos papier bij, dan loopt de korting nog verder op.

Wat kan je nog meer onder zijn aandacht brengen? Een printer tafel bijvoorbeeld?

En het klinkt misschien of dit allemaal moeilijk en lastig te doen is. Maar dat valt eigenlijk best wel mee met MailChimp. Met behulp van ‘MailChimp Automation’ kan je dit allemaal standaard instellen.

Hetzelfde kan je bijvoorbeeld met modeproducten doen. Zoals je ongetwijfeld weet verkoop ik T-shirts. Van sommig shirts heb ik niet alleen shirts, maar ook hoodies met eenzelfde print. Koop jij deze zomer een mooi shirt met de kop van een Owczarek Podhalanski, dan krijg jij van het najaar, wanneer het killer wordt, geheel automatisch een mailtje wat je erop wijst dat diezelfde print ook op warmere sweaters en hoodies staat.

En mocht je voor 100 dollar of meer bestellen (mijn doelgroep is in Amerika), dan krijg je bovendien nog een mok cadeau.

Wanneer je voor elk product een ‘vervolgpad’ definieert (als klant X heeft gekocht, stel ik hem na enige tijd voor Y te kopen) kan je je omzet aanzienlijk verhogen. Maar liefst 60% van de omzet van mijn T-shirt shops is afkomstig van aankopen op basis van dit soort mailings. Stel je eens voor dat ik dat niet gedaan zou hebben.

8. Motiveer mensen om reviews achter te laten

Product reviews zijn eigenlijk onmisbaar voor een product. Niet alleen positieve, maar ook negatieve reviews hebben een waarde. Niet zo gek lang geleden heb ik hier uitgebreid over geschreven en ik zou je zeker naar dat artikel willen doorverwijzen.

9. Blog over je producten!

Ik hoor mensen wel eens zeggen, dat bloggen in een webwinkel weinig zin heeft. Mensen komen daar immers niet om een blogpost te lezen, maar om iets te kopen.

Dit is echter maar beperkt waar. Je zal ongetwijfeld veel minder bezoekers aan een ‘webwinkelblog’ krijgen, dan dat je mag verwachten op een site waar het veel meer om de blog zelf draaig, maar ook in een webwinkel kan je verkeer naar je blog genereren.

Maar van je blog echter geen reclamefolder voor je producten. Maar bespreek je producten, leg uit hoe bepaalde functies gebruikt kunnen worden. Geef tips, help met trouble shooting… op deze manier genereer je verkeer vanuit mensen die interesse hebben in je producten.

Bloggen over je producten heeft twee extra voordelen. Het eerste voordeel is -wanneer je je blogcampagnes strategisch opzet- je in principe je potentiële klant al kan bereiken terwijl deze nog in de ‘oriëntatie fase’ zit.

Een tweede voordeel is, dat het makkelijker is om via een blogpost goed te scoren in Google dan dat je dit zal lukken via de productomschrijving voor een webwinkel. Meer hierover vind je in een blogartikel over webwinkels en SEO.

10. Laat anderen het werk doen!

Dit laatste punt valt eigenlijk onder punt 6. Betaal voor je verkeer. Maar Affiliate marketing is toch wezenlijk anders dan Facebook advertising. Het is goedkoper in die zin, dat je alleen hoeft te betalen voor klanten die daadwerkelijk wat van je kopen, maar het opzetten van een goed Affiliate programma is zoveel meer complex dan ‘even een Facebook ad’ plaatsen (hoewel het goed plaatsen van een goede Facebook ad een kunst op zich is), dat het toch totaal verschillende dingen zijn.

Ingeval van een affiliate programma kan je in principe kiezen voor twee wijzen van aanpak, ieder met hun eigen voor- en nadelen.

Je kan gebruik maken van een bedrijf wat fungeert als een tussenpersoon. Het grote voordeel is hier, dat het makkelijker is om je eigen ‘publiek’ te krijgen. Het nadeel is, dat hier relatief hoge kosten aan verbonden zijn.

Een voorbeeld van zo’n bedrijf is Tradetracker.

Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van je eigen affiliate software. En wanneer je WordPress/WooCommerce gebruikt heb je geluk, want er zijn heel wat plugins beschikbaar, waarmee je makkelijk je eigen affiliate programma op kan zetten. Sumo Affiliate Pro is één van die programma’s. Eén waar ik zelf behoorlijk van gecharmeerd ben overigens.

Het nadeel van een eigen programma is, dat je zelf je potentiële affiliates zal moeten vinden.

Voor meer informatie over affiliate programma’s verwijs ik je graag naar de diverse blogpost die ik in de loop der jaren over dit onderwerp heb geschreven.

Tenslotte

Wil je verder de diepte in dan beschreven in dit blogartikel? Met de trainingen ‘eCommerce – Seriously‘ en ‘WooCommerce in Detail‘ gaan we precies dat doen. Ik hoop je tijdens één van deze trainingen -of liefst beide- te mogen ontmoeten.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.