WooCommerce vs Shopify – Clash of the Titans deel 1 – De Functionaliteiten

Inleiding

woocommerce vs shopify | WooCommerce vs Shopify - Clash of the Titans deel 1 - De FunctionaliteitenHet is vorig jaar met een heel onschuldig vraagje van een klant begonnen. WooCommerce vs Shopify. ‘Waarom zou ik WooCommerce moeten nemen, en niet Shopify’. Op dat moment kon ik die vraag niet naar eer en geweten beantwoorden. Dus ik besloot er eens wat dieper in te duiken. En nu, meer dan een jaar verder en na het volgen van verschillende trainingen van en over Shopify, durf ik eindelijk deze vraag onbevooroordeeld te beantwoorden.

Onbevooroordeeld. Want inmiddels ben ik ook ‘Shopify Partner‘ en kan je ook eenvoudig vertellen welk platform in jouw specifieke geval voor jou het best zou zijn. En dat ga ik doen in een drietal blogartikelen.

In het eerste blogartikel vergelijk ik beide platforms op met name het functioneel gebied. Ik laat je zien, in welke gevallen Shopify ‘het best’ is en in welke gevallen WooCommerce.

In het tweede blogartikel ga ik vooral in op het kosten aspect. Want Shopify is duur. Dat zal ik niet ontkennen. Maar op een bepaald punt, wordt Shopify een goedkopere oplossing, dan een mogelijke WooCommerce oplossing. En het is goed voor jou om ook dat punt te onderkennen.

Het derde blogartikel gaat vooral in op de technische kant. Voor het gros van de lezers misschien wat minder interessant maar vanuit mijn achtergrond als System Integrator, vind ik dat ik hier toch ook iets over moet zeggen.

Maar laten we bij het begin beginnen. De functionaliteiten. En om dit goed te kunnen bekijken, gaan we eerst eens in op de typische kenmerken van beide platforms. Maar allereerst: Waarom kijken we naar deze twee platforms en niet naar bijvoorbeeld PrestaShop of Magento?

Twee uitersten

Op dit moment zijn de meeste meeste webshops uitgerust in WordPress met WooCommerce. Shopify staat op een goede tweede plaats en de voorsprong van WooCommerce wordt langzaam maar zeker ingelopen. Maar het is niet alleen de populariteit die mij heeft gemotiveerd om deze twee oplossingen met elkaar te vergelijken. Want in dat geval zou het een vrij tamme test worden, denk ik. Het gaat verder. Het zijn namelijk twee totaal verschillende eCommerce oplossingen die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Een blog met eCommerce module en een eCommerce pakket met een blogmodule. So what?

Heel oneerbiedig zou je WordPress/WooCommerce kunnen beschrijven als een blog met een eCommerce module. En analoog hieraan Shopify als een eCommerce programma met een blogmodule. Blauwachtig-grijs of grijsachtig blauw. What’s the difference? Maar het gat veel verder.

WooCommerce vs Shopify

De belangrijkste kenmerken van WooCommerce zijn:

  • Open Source
  • Iedereen kan uitbreidingen maken
  • Iedereen kan diensten leveren
  • De basis van het pakket is gratis
  • De eigenaar van de winkel is juridisch en technisch eigenaar van de data.
  • Op het moment dat je ontevreden bent over je dienstaanbieder, kan je direct weg.
  • Hoewel er richtlijnen zijn voor de gebruikersinterface, is er niets wat een maker van plugins ervan weerhoudt hier van af te wijken.
  • Gebruikersinterface voor de beheerder is vaak ‘rommelig’, omdat er van alles in- en omgebouwd wordt door plugins.

De belangrijkste kenmerken van Shopify zijn

  • Sourcecode is intellectueel eigendom van het bedrijf en niet toegankelijk.
  • Uitbreidingen kunnen alleen door Partners gemaakt worden.
  • Alleen Partners kunnen technische en vormgeving diensten leveren.
  • Na een twee weken proefperiode moet je gaan betalen.
  • Juridisch is de winkeleigenaar de eigenaar van de data, maar technische ontsluiting kan alleen op manieren zoals toegestaan door Shopify.
  • Ben je ontevreden over een Partner, kan je op zoek naar een andere partner, maar bij Shopify weg gaan heeft grote consequenties.
  • Shopify heeft strikte richtlijnen met betrekking tot de gebruikersinterface. Hierdoor maakt de hele applicatie een zeer consistente indruk.
  • Shopify apps (vergelijkbaar met WordPress plugins) zijn externe applicaties die communiceren met de hoofd applicatie. Dit houdt de gebruikersinterface overzichtelijk. Soms leidt dit echter wel tot extra handelingen.

De rommelige product interface van WooCommerce

Ik werk sinds de laatste dagen van WordPress 1.5 (2.0 was nog in beta) met WordPress. En tot op de dag van vandaag ben ik aan het spoorzoeken in specifieke installaties. Want de volgorde waarin bepaalde plugins zijn geinstalleerd, mogelijk gedeactiveerd en opnieuw geactiveerd zijn bepalend voor de volgorde van de menu-items in het Dashboard. Wanneer ik bij 5 verschillende klanten dezelfde plugins installeer, is het niet onmogelijk dat de menu-items toch in een andere volgorde staan.

Welkom in de wondere wereld van WordPress.

Kijk ik daarna bijvoorbeeld op de invoerpagina voor producten van WooCommerce, dan is het opnieuw mogelijk dat de verschillende winkels verschillende pagina indelingen hebben. Lettend  bijvoorbeeld op mijn eigen winkel, dan zie ik eerst de box met SEO gegevens, daarna de box met de WooCommerce gegevens. Kijk ik in de winkel van een bepaalde klant, is die volgorde omgekeerd.

Werk je regelmatig binnen verschillende sites dan is en blijft het spoorzoeken waar je wel onderdeel kan vinden.

De product interface van Shopify

Wanneer je de Shopify interface voor het eerst ziet, dan moet je ongetwijfeld direct aan WordPress denken. Want bij het maken van de interface hebben de makers zeker naar WordPress gekeken. Links het menu, in het midden de belangrijkste invoervelden en aan de rechterkant enkele boxen met extra gegevens als de ‘Collection’ (vergelijkbaar met categorie) en ‘Manufacturer’ (is standaard bij WooCommerce onbekend0. Maar het mist de bijna chaotische drukte van de WooCommerce interface en er zit ook een zekere logica in de handelingen.

Want doorgaans zal je eerst de productnaam en de omschrijving ingeven, daarna de foto’s uploaden en dan de gegevens als prijs, gewicht etc. bijwerken. En dat is precies de volgorde die Shopify aanhoudt.

Wat is bij Shopify standaard mis zijn de ‘Affiliate producten’. Het is mogelijk dit ook te implementeren, maar het kost wel wat meer moeite.

woocommerce vs shopify | WooCommerce vs Shopify - Clash of the Titans deel 1 - De Functionaliteiten

Voorraadbeheer bij beide systemen

Voorraadbeheer in WooCommerce is makkelijk. Maar niet erg efficient. Je opent het product, scrolt naar de productgegevens, klikt op het tabblad ‘voorraad’ en past dan het getal aan. Had je er 27 op voorraad en er zijn er 239 bijgekomen, moet je zelf eerst even de eindvoorraad uitrekenen. En dat voor 300 producten.

In Shopify gaat dit iets beter doordacht. Hoewel het in eerste instantie misschien niet zo duidelijk is, waar je dit moet doen. Maar onder de menuoptie ‘Transfers’ geef je een productnaam in en worden de voorraadgegevens opgezocht. Vervolgens geef je de voorraadmutatie in en Shopify rekent de nieuwe voorraad voor je uit.

Aardig is hier ook, dat ik een ‘ETA’ (Estimated Time of Arrival) aan kan geven. Is het nog niet binnen, maar weet ik wel wanneer het komt, kan de winkel zelf van ‘direct leverbaar’ bijvoorbeeld maken ‘leverbaar binnen 5 werkdagen’. Is mijn aanwezige voorraad op, dan ‘schakelt’ de voorraadindicatie vanzelf om.

De Check out procedure

Niet iedereen zal even gecharmeerd zijn van de Shopify check out. Alles wat iemand in je Shopify webwinkel doet, gebeurt allemaal netjes onder de door jouw gewenste domeinnaam. Tot op het moment van de check out. Dan zie je ineens ‘checkout.shopify.com’ in beeld.

De checkout pagina is met kleuren, fonts en logo wel in je huisstijl te krijgen, maar je opmaakmogelijkheden zijn voor deze pagina beperkt. Wil je alles zelf onder controle hebben, moet je naar het ‘Shopify Plus‘ programma, wat eigenlijk alleen voorbehouden is aan grote ondernemingen.

Plugins en apps

Wat bij WordPress een plugin heet, heet bij Shopify een app. Maar het verschil is meer dan alleen een naampje. In het derde artikel in deze reeks ga ik in op de technische verschillen, maar er is ook een heel groot verschil in de manier waarop ze werken.  Op functioneel gebied is een app altijd iets ‘buiten de schermen van Shopify self. Er worden geen extra velen toegevoegd aan de bestaande Shopify schermen, er worden alleen wat nieuwe schermen toegevoegd.

Dit houdt de structuur overzichtelijk, maar zorgt er wel eens voor, dat je niet ‘zomaar even iets kan bijwerken’. Je moet altijd in het juiste gedeelte van het geheel zitten.

Of om het wat meer procesmatig te zeggen. WordPress, en daarmee ook WooCommerce, is heel objectgericht. Wil je wat aanpassen, ga je naar het object en pas je dat gegeven aan. Shopify is heel taakgericht. Het bijhouden van de voorraad is een duidelijk andere taak dan het invoeren en bijhouden van productgegevens. Voor mij persoonlijk was het even wennen, maar eenmaal gewend, moest ik toegeven, dat het enorm tijdsbesparend werkt.

Shopify is vrij kaal

Vergeleken met WooCommerce vind ik persoonlijk Shopify vrij kaal. Om een beetje een aangeklede en ingeklede webwinkel te hebben, moet ik toch echt enkele plugins installeren. Wat wel mooi meegenomen is, is dat ik geen ‘VAT Compliance’ plugins hoef te installeren. Een enkel vinkje bij de instellingen onder ‘Tax’ zorgt er voor, dat de winkel ‘het goed doet’ bij bestellingen vanuit EU landen.

Voor niets gaat de zon op

In eerste instantie lijkt het dus wel duidelijk. Shopify heeft WooCommerce verslagen. Wanneer een doorgewinterde eCommerce rot-in-het-vak als ik zo positief ben  over Shopify, dan heeft WooCommerce straks het nakijken, nietwaar? Fout! Niet alleen omdat Shopify zelf het nodige kost, maar ook omdat je toch enkele apps nodig hebt om het goed te laten werken, is Shopify een oplossing waar toch aardig in de buidel getast moet worden, waar je met WooCommerce redelijk voordelig kan beginnen. Want zeg nu zelf. Wanneer je de cursus ‘Werk aan je Winkel’ koopt, de instructies stap voor stap volgt, dan heb je voor enkele tientjes een prima fungerende webwinkel.

In mijn volgende blogartikel ga ik wat dieper in op het kostenaspect. Ik laat je hier met name zien, dan beide pakketten hun eigen bestaansrecht hebben, maar dat je er wel alert op moet zijn om door te hebben ‘wanneer het tijd is om over te stappen’.

En in sommige gevallen is alleen WooCommerce een oplossing.

Bovendien is de kracht van WooCommerce, dat het juist niet alleen een webwinkel is. Heb je bijvoorbeeld een Learning Management Systeem als WP Courseware, een evenementen reservering site als ‘TheEventsCalendar’ of een willekeurig andere online dienst waarvoor betaald moet worden, dan is WooCommerce een prima optie voor de achterliggende betalingen. Dat zie ik met Shopify niet zo snel gebeuren.

En soms kan je alleen met Shopify uit de voeten.

Daar staat tegenover, dat je wanneer je naast je webwinkel ook een Brick and Mortar winkel hebt, Shopify wel heel aantrekkelijk is. Met de speciale POS (Point of Sale) module kan je je webwinkel en je Brick and Mortar (of desnoods je marktkraam of popup winkel) integreren. Verkoop je iets in de winkel, dan is de voorraad voor de webwinkel met één exemplaar verlaagd. En heeft iemand iets online gekocht, dan zie je dit ook in het voorraadbeheer van je winkel.

Een dergelijke integratie tussen WooCommerce en kassasystemen is wel mogelijk, maar een zeer kostbare zaak.

Wat Shopify bovendien heel krachtig heeft, is dat het vooral geen webwinkel wil zijn. Het is een eCommerce platform. En dat is in het geval van Shopify meer dan alleen een modewoord. Want wanneer je je op de Internationale markt begeeft, dan integreert Shopify prima met bijvoorbeeld Amazon en eBay, je kan eventueel de producten in je winkel daar aanbieden… en beheren vanuit je centrale ‘Shopify magazijn’.

Het is zelfs mogelijk met Facebook messenger te integreren en tijdens een chat met een klant, de klant direct -zonder tussenkomst van de website- naar een product te leiden, zodat deze het kan kopen.

Kortom, een platform wat daadwerkelijk veel meer te bieden heeft dan een gemiddelde webwinkel.

Conclusie

De enige conclusie op het moment is, dat er nog niet veel valt te concluderen. Over enkele dagen gaan we eens dieper in op de werkelijke exploitatiekosten van een WooCommerce en een Shopify webwinkel. Na dat artikel zal er al snel enige duidelijkheid bestaan over welke situaties vragen om welke oplossing. In het laatste artikel in de reeks kijken we daar het technische aspect.

Aan het einde van het drieluik heb je voldoende informatie om voor jouw specifieke situatie een weloverwogen keuze te maken.

Natuurlijk kan je ook naar één van de eCommerce trainingen van WordXPression komen:

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.