Menu

Hoe begin je je eigen online T-Shirt winkel?

Het lijkt zo eenvoudig. Beginnen met je eigen T-Shirt winkel online. Het is ook eenvoudig. Tenminste, als je weet wat er zoal bij komt kijken. En dit zet ik voor jou in dit blogartikel op een rijtje.
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr
Share on email

Hoe kan je je eigen T-Shirt store online beginnen.

Wanneer we het hebben over het beginnen met een eigen T-Shirt winkel online, dan kunnen de reacties van de mensen om je heen onderling sterk verschillen. En niet helemaal zonder reden. Want deze populaire manier van ‘geld verdienen’ heeft menigeen heel wat geld gekost zonder ook maar iets op te leveren.

‘Ik ken iemand die nu al zijn kledingkasten vol heeft met onverkoopbare T-Shirts in alle maten!’

Zelf ben ik in 2014 begonnen met het verkopen van T-Shirts online. Niet eens zozeer om hier geld mee te verdienen, maar ik was bezig om Photoshop beter te leren kennen en ik dacht dat het wel een goed idee was mijzelf ‘opdrachtjes’ te geven. En wat is een betere opdracht dan daadwerkelijk iets te maken, wat je eventueel kan verkopen.

Met schade en schande wijs worden

Nu is het te koop aanbieden van T-Shirts online helemaal niet moeilijk. Het internet is letterlijk bezaaid met partijen die graag namens jou jouw ontwerp onder de aandacht willen brengen. Want ze verdienen hier goed aan. Het probleem is echter, dat jij hier zelf nauwelijks iets van over houdt. Bovendien is hun belang T-Shirts te verkopen, niet om jouw T-Shirts te verkopen. Een partij als Skreened bijvoorbeeld publiceerde tot voor kort op de homepage dat ze 20 mln T-Shirts per jaar verkopen. Een mooi aantal natuurlijk. Behalve wanneer je verder leest en ziet dat ze 4 mln verschillende shirts hebben.

Dat betekent dus dat er gemiddeld 5 shirts per ontwerp worden verkocht. Niet erg bemoedigend, dacht je?

Bedenk daarbij bovendien nog eens dat jouw marge zo’n 2-3 dollar per shirt is, dan realiseer je al snel dat je gemiddeld 15 dollar op een ontwerp zal verdienen. Daar kom ik mijn bed niet voor uit.

Maar, met marketing inspanningen kan je meer verdienen!

Maar ik ben ook niet van gisteren. Het probleem van de meeste van de mensen die op dit soort sites hun T-Shirts plaatsen is, dat zij na het plaatsen van het T-Shirt wachten op het wonder. En dat wonder zal nooit gebeuren. Ik maakte dus advertenties in Facebook om mijn eigen ontwerpen onder de aandacht te brengen. En het werkte. Gedeeltelijk.

Het probleem echter is dat op het moment dat iemand een shirt gekocht had, hij op een mailinglijst kwam. En die mailinglijst was niet van mij, maar van Skreened. En ze brachten dus niet alleen mijn ontwerpen, maar ook die van vele anderen die hier aan gerelateerd waren onder de aandacht.

Lees ook  WooCommerce voor Waaghalzen - 5 gevorderde tips voor WooCommerce (deel 1)

Iedere marketeer weet, dat het makkelijker is te verkopen aan iemand die al eens van je heeft gekocht dan aan iemand die je helemaal nog niet kent. Mijn inspanningen in tijd en advertentiekosten waren mij die paar dollar die ik met T-Shirts kon verdienen niet waard. Zelfs niet toen sommige ontwerpen 600 dollar of meer opbrachten gedurende hun ‘life cycle’.

Hoe het wel werkt

Als ondernemer wil je controle hebben over al je assets. Dus ook over je kopers. Ik wil zelf weten wie er bij mij hebben gekocht en zelf de marketing voor vervolgaankopen onder controle hebben. Dan is er maar één manier: Je biedt je product niet aan via een site van een ander, maar via een eigen site.

En dat heb ik dus gedaan, toen ik na enkele jaren, in 2017 opnieuw begon met mijn T-Shirt business. Ditmaal vanaf mijn eigen sites en op een manier waarop de mensen direct van mij kochten. Maar natuurlijk wilde ik niet het risico lopen met honderden shirts te blijven zitten. Dus ik ging op zoek naar een partner die deze shirts per stuk voor mij kon drukken, op een manier dat ik er nog steeds een goede marge aan over zou houden. En die heb ik gevonden. Printful is een ‘Print on Demand’ bedrijf wat direct jouw ontwerpen op het juiste kledingstuk drukt en voor jou opstuurt naar de klant. Je hebt er geen omkijken naar. En je marge is ook een stuk beter, omdat jij deze zelf bepaald. Op een verkocht kledingstuk verdien ik tussen de 6 en 16 dollar.

Maar ook hier wordt het geld niet naar je toegebracht

Maar ook hier geldt, dat je er wel wat voor moet doen. Wanneer je jouw shirt online zet, dan komen de potentiële kopers niet als vanzelf aanvliegen. Je zal hier een goede marketing voor in moeten zetten. En daarom vertel ik je graag in een aantal eenvoudige stappen, hoe jij jouw T-Shirt ontwerpen goed aan de man kan brengen.

Hoe Begin je je eigen online T-Shirt Winkel?

  1. Zoek een betrouwbare fulfilment partner.
  2. Onderzoek de markt. In welke segmenten/niches wil jij gaan verkopen.
  3. Ontwerp je shirt.
  4. Upload dit naar jouw website, geoptimaliseerd voor verkoop.
  5. Plaats (Facebook) advertenties gericht op relevante doelgroepen.
  6. Zorg voor Facebook en Google Ad advertenties voor een ‘remarketing follow up’.
  7. Houd contact met je kopers via een nieuwsbrief. Verstuur ‘upsell aanbiedingen’.
Lees ook  Zeven tips die jouw webwinkel psychologisch aantrekkelijker maken...

En zo simpel is het inderdaad. Maar laten we dit eens punt voor punt nader bekijken.

1. Zoek een betrouwbare fulfilment partner.

Er zijn hier verschillende van. Zelf heb ik gekozen voor Printful omdat zij een plugin hebben die ervoor zorgt, dat er een naadloze integratie tussen WooCommerce en de Printful dienst is. Op deze manier worden de bestellingen automatisch doorgegeven aan Printful. Bovendien zorgt dit ervoor dat de voorraad status van een product ook altijd klopt. Is een shirt in een bepaalde kleur en maat tijdelijk niet beschikbaar, dan zal de voorraadstatus in mijn winkel ook op ‘Not in stock’ komen te staan.

2. Onderzoek de markt.

Niet ieder onderwerp en niet ieder ontwerp is geschikt voor verkoop. Onderzoek dus eerst of er mensen zijn die in potentie jouw shirt zouden willen kopen. Facebook is hier een geweldig hulpmiddel bij. Tijdens de training ‘Start je Eigen T-Shirt Store‘ laat ik ook precies zien, hoe je Facebook kan gebruiken om jouw potentiële doelgroepen te ontdekken.

3. Ontwerp je shirt

Pas als je weet aan wie je het wilt verkopen, begin je met het ontwerpen van je shirt. Zelf raad ik aan om dit in Photoshop te doen. Niet omdat het in andere grafische programma’s niet zou kunnen, maar vooral omdat je ook voor het promotiemateriaal van jouw shirts Photoshop nodig zal hebben.

Ik hoor wel eens zeggen ‘Maar Photoshop is zo duur’. Dat waag ik tegen te spreken. Wanneer je een abonnement op ‘PhotoShop for Photographers’ neemt, dan betaal je ex BTW 10 euro per maand. Als je niet gelooft, dat je minimaal 10 euro per maand met je shirts kan verdienen, moet je er niet eens aan beginnen.

4. Upload dit naar jouw website, geoptimaliseerd voor verkoop.

Je hebt twee soorten webwinkels. Winkels die omzet draaien en winkels die af en toe iets verkopen. Ok, er zijn natuurlijk ook winkels die niets verkopen, maar laten we eerlijk zijn. Dan ben je de naam winkel niet eens waard.

Wil je T-Shirts verkopen, dan moet jouw winkel zijn ingericht om T-Shirts te verkopen. In de WordXPression blog zijn inmiddels talloze artikelen verschenen over hoe je een goede webwinkel inricht. Lees die eerst eens, voor je tijd en energie gaat steken in iets wat mogelijk niet werkt.

5. Plaats (Facebook) advertenties gericht op relevante doelgroepen.

Weet je nog? Als je het goed hebt gedaan, dan heb je eerst onderzocht waar je de potentiële kopers voor je T-Shirt kan vinden. Wat is er makkelijker dan nu deze mensen te benaderen met Facebook advertenties? Neem je mij heel letterlijk en wil je weten wat er gemakkelijker en goedkoper kan zijn, is één van de extra mogelijkheden om je shirts onder de aandacht te brengen, deze via een affiliate programma aan te bieden.

Lees ook  SEO voor een webwinkel, heeft dat eigenlijk wel zin?

Vind je bijvoorbeeld enkele fora waar potentiële kopers van jou shirt ‘samenkomen’, dan kan je aan de webmaster vragen of hij mogelijk interesse heeft in een percentage van de opbrengst uit de verkopen via die site in ruil voor een advertentie op zijn site.

Tijdens de laatste cursusdag van ‘Start je Eigen T-Shirt Store‘ leer je alles over het opstellen van een goede Facebook ad.

6. Zorg voor Facebook en Google Ad advertenties voor een ‘remarketing follow up’.

Het is natuurlijk mooi wanneer mensen je site bezoeken, maar niet iedereen beslist gelijk en het Internet is vluchtig. Daarom is het van groot belang, dat jij ervoor zorgt, dat de mensen die jouw producten bezoeken er ook regelmatig aan herinnerd worden, dat ze bij jou kunnen kopen. Dat doe je via ‘Remarketing advertenties‘, advertenties die getoond worden via Facebook of Google Ads zodra iemand een bepaalde pagina heeft bezocht. In mijn ervaring verhoogt dit de effectiviteit van mijn advertentie campagnes met 60% of meer.

7. Houd contact met je kopers via een nieuwsbrief. Verstuur ‘upsell aanbiedingen’.

Voor advertenties moet je betalen. Maar wanneer jouw klant éénmaal op je mailinglijst staat, kan je hem gratis bereiken. Maak daar ook gebruik van. Stuur regelmatig email aanbiedingen en maak gebruik van de ‘automation’ mogelijkheden van jouw email marketing platform. Zelf gebruik ik hiervoor MailChimp naar alle tevredenheid. Wil je meer weten en ontdekken hoe je MailChimp optimaal inzet voor jouw follow up marketing, heb ik hiervoor de training MailChimp 101. Maar ook in de blog zijn talloze tips over het gebruik van MailChimp te vinden.

Highway or byway?

Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met het ontwerpen en verkopen van je T-shirts en hier een serieus passief inkomen mee wilt verdienen, raad ik je aan ook het gratis e-boek hierover te lezen. Dit boekje kan je gratis ontvangen, wanneer je je inschrijft voor de nieuwsbrief van WordXPression. Of je kan je natuurlijk inschrijven voor de cursus ‘Start je Eigen T-Shirt Store‘, die tweemaal per jaar wordt gegeven.

 

 

 

 

  • DOWNLOAD GRATIS

  • Meest recente berichten

  • Tags

  • Categorieën

  • Een webwinkel starten?

  • Een Webwinkel, begeleiding en alle training die je nodig hebt voor een acceptabele prijs?
    Lees dan meer. Nu hoeft niets jouw succes meer in de weg te staan!

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *