Menu

Hoe schrijf ik betere blogs?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr
Share on email

Hoe schrijf ik blogposts waarin de lezer zich herkent?

Betere blogsEén van de vragen die ik het meest krijg van de lezers van mijn blog is hoe je betere blogposts kunt schrijven. Klaarblijkelijk bestaat er heel wat onzekerheid onder (aspirant) bloggers of de blog blog wel goed genoeg is. Vaak valt dat enorm mee. Hoewel ik toe moet geven dat het af en toe gebeurt, dat de blogpost waarvan de klant graag ziet dat ik er naar kijk letterlijk om te huilen is, blijkt in zijn algemeenheid, dat de gemiddelde blogger intuïtief aan lijkt te voelen hoe een goede blogpost in elkaar hoort te zitten. Maar desondanks nog even alles op een rijtje:

Schrijf voor de lezer!

Betere blogs zijn die blogs, waarbij de schrijver zich in eerste instantie bekommert om de lezer. Veel beginnende bloggers verwarren een blog met een nieuwsrubriek: Het zal je misschien schokken, maar er is geen hond die het interesseert dat je pas een nieuwe grote klant binnen hebt gekregen, dat er een artikel over je bedrijf in het plaatselijke krantje heeft gestaan of dat jouw bedrijf inmiddels vijf jaar bestaat. Ook is je blog niet bedoeld om jouw productaanbod te beschrijven en te vertellen dat deze week alle producten tien procent korting hebben. In een blog bied je primair informatie waar je (potentiële) lezer naar op zoek is. Blader maar eens door de blog van WordXPression en -met uitzondering van enkele artikelen uit mijn begintijd- zie hoe ik primair informatie biedt die waardevol moet zijn voor de lezer.

Lees ook  Zeven manieren om geld met je blog te verdienen

Natuurlijk – de schoorsteen moet ook roken- probeer ik je wel duidelijk te maken welke relatie er bestaat tussen het blogonderwerp en mijn diensten, maar dit doe ik in een ‘nawoord’ bij het blogartikel, wat bovendien visueel duidelijk gescheiden is van de rest van het onderwerp.

Wees persoonlijk

Betere blogs zetten een vriendschappelijke toon: Ik noem jou ‘je’ en ‘jij’. Het woord ‘u’ komt niet over mijn lippen en ik spreek duidelijk namens mijzelf. Ik verschuil mij niet achter een ‘wij’ of noem mijzelf ook geen ‘WordXPression’, wanneer ik ook ‘ik’ kan zeggen. Ik spreek je niet anders aan, dan wanneer je bij mij in huis gezellig achter de koffietafel zou zitten. Een dergelijke informele sfeer zorgt er voor dat jij (en niet ‘u’) je direct aangesproken voelt. Maar dat niet alleen: Het zet ook direct de toon voor mogelijke verdere contacten. Een nieuwe klant weet direct wat hij bij mij kan verwachten: Een persoonlijke benadering en een informele sfeer.

Laat het achterste van je tong zien!

Betere blogs houden geen informatie achter. Een wijze les die ik persoonlijk weiger op te volgen is ‘tell them what, do not tell them how’. Ofwel, vertel de mensen wat ze moeten doen, maar niet hoe ze het moeten doen. Informatie is pas waardevol op het moment, dat iemand er mee uit de voeten kan. Soms is het ‘how’ inderdaad teveel voor een enkele blogpost, soms is het ‘how’ inderdaad zo waardevol, dat je er best geld voor mag vragen (zoals bijvoorbeeld mijn Covert Listbuilding Secrets training), maar als ieder blogartikel je alleen vertelt wat je moet doen en niet hoe je het moet doen (en het volgen van een training is ook aangeven hoe het gedaan moet worden), dan verliest een blog al snel aan waarde. Misschien is het meest treffende voorbeeld, dat het heel goed in je voordeel kan werken ook het ‘how’ te vertellen de opmerking van een klant van mij. Hij vertelde mij, dat hij juist voor WordXPression had gekozen, omdat hij dacht ‘Als iemand zoveel kennis gratis weggeeft, moet de kennis waarvoor ik moet betalen wel heel waardevol zijn’.

Lees ook  Vijf headlines voor je blog die de bezoekers naar je site trekken

Blijf schrijven!

Fietsen, viool spelen, autorijden… je leert het allemaal niet in één dag. Bloggen ook niet. Wanneer ik naar de blogs van mijn klanten kijk, dan zie ik het af en toe gebeuren, dat ze vol enthousiasme beginnen… maar langzaam maar zeker de moed opgeven. ‘Ik kan het niet’, of ‘Bloggen is niets voor mij’ is dan nogal eens wat ik van ze te horen krijg. Persoonlijk geloof ik dat iedereen die normaal kan schrijven ook kan bloggen en voor degenen die geplaagd worden door ernstige dyslexie bestaat er altijd nog de mogelijkheid om te audio- of videobloggen. Oefening baart kunst en wanneer je maar regelmatig blijft schrijven, wordt je bloggen vanzelf beter. En zit je af en toe eens zonder inspiratie, dan heb ik ook nog een aantal goede, werkende tips om aan nieuwe inspiratie voor je blogs te komen.

Vraag terugkoppeling!

Wil je weten wat men van je blog vindt? Vraag het gewoon. En daarom vraag ik vandaag aan jou twee dingen:

– Wat vind jij van deze blogpost? Ik hoor het graag van je in het commentaar hieronder!

– Welke blogpost in mijn blog spreekt jou bijzonder aan? Dat hoor ik graag in het commentaar onder die specifieke blogpost?

– Wil jij dat anderen naar je blogpost kijken en commentaar geven? Geef hieronder aan op welke blogpost van jezelf je graag commentaar ontvangt. Het staat je natuurlijk ook vrij commentaar te leveren op blogposts van mensen die hieronder om commentaar vragen!

Beter bloggen kun je leren. Toen ik in 2010 begon met bloggen had ik er geen idee van, dat ik vijf jaar later een blog zou hebben, die door gemiddeld 7500 mensen per week wordt gelezen, heel eenvoudig omdat datgeen ik vijf jaar geleden schreef ook niet waard was om door zoveel mensen gelezen te worden. Maar vijf jaar oefenen en proberen is voldoende om een succesvolle blog op het Internet te kunnen hebben.
Wil jij niet die vijf jaar wachten om een betere blog te krijgen, dan kun je natuurlijk ook kiezen voor het snellere pad. Eén manier is om al mijn artikelen over bloggen eens te herlezen en -even belangrijk- te doen wat daar in wordt geschreven. Wil je een nog sneller pad volgen, dan kun je persoonlijke blogcoaching van mij krijgen.

Algemeen
Wilko

De ballen verstand …

De jeugd heeft de toekomst… of zoiets… Sterkte allebei De tijd tussen Sinterklaas en Kerst is altijd een wat onwennige tijd. De sint staat inmiddels

Lees meer »

8 thoughts on “Hoe schrijf ik betere blogs?

  1. Ik vind het een interessant artikel Wilko. Ben zelf al een tijdje bezig om te kijken of ik wil gaan bloggen of vloggen. Ik denk dat het het laatste wordt, aangezien mijn klanten meer hebben aan de opbouw van sieraden, dan aan de overige informatie denk ik… Maar dat wordt waarschijnlijk mijn eerste blog of vlog.

    Maar de tips die ik hierboven lees zijn wel waardevol over de opbouw.

    Zodra ik eea in de lucht heb zal ik het zeker laten weten.

    Frank

  2. Hallo Wilko en medelezers
    Eindelijk weer een blogpost van jou gelezen.
    Ik vind het waardevol om van andere bloggers te leren.
    Ik ga er later nog meer van je teruglezen en wellicht van commentaar voorzien.
    Dat je kwaliteit levert is duidelijk evenals de wijze waarop je die kwaliteit verworven hebt.

    En laat ik net zelf weer een blog geschreven hebben.
    Daar krijg ik graag reacties op. Inhoudelijk graag in (onder) de blog. Feedback mag hier of prive…
    Lets learn together.
    http://www.goedgescheidenouders.nl/bewust-scheiden/de-beste-investering-die-je-na-je-scheiding-kunt-doen/#comment-196

    1. Hallo Anne,
      Welcome back 😀
      Ik vind de blogpost waar je naar verwijst inhoudelijk goed. En wanneer ik je niet zou kennen zou ik het hier waarschijnlijk bij laten, maar ik ken je wel… en op de één of andere manier vind ik die blogpost niet bij je passen. De tekst in de blogpost blijft namelijk een beetje afstandelijk, pas bijna tegen het einde van het blogbericht (Even bij de zin ‘ik geloof in de kracht van het ouderschap’ en daarna tegen het einde) klinkt er iets persoonlijks in door. Persoonlijk denk ik, dat het helemaal niet fout is -in tegendeel zelfs- wanneer je meer van je eigen persoon door laat klinken in je blogposts.

      Verder qua informatiewaarde en opbouw een heel waardevol blogartikel.

  3. Hi Wilco,
    Je blogposten lees ik regelmatig, ze zijn duidelijk en in een begrijpende taal beschreven. Mij spreken de uitleggen over diverse wordpress plugins het meeste aan en probeer ook het SEO gebeuren te volgen. Niet alles lees en gebruik ik (direct), maar wanneer ik meer over een onderwerp wil weten, kom ik meestal toch op je site en zoek mijn antwoord op. Het verbaast mij altijd weer dat je zoveel onderwerpen beschrijft en er ook nog een persoonlijke versie van maakt.
    Groeten, Carla

  4. Dag Wilko,

    Wat een interessant onderwerp. Ik zit te puzzelen en bedenk me een paar dingen. Ik lees jouw blog inderdaad iedere week. Niet ieder onderwerp is voor mij even belangrijk. Maar de onderwerpen die me wel raken spel ik uit. Omdat:
    1. je inderdaad altijd een oplossing geeft die ik ook zelf kan toepassen (bijvoorbeeld een goede plugin die ik zelf nog niet ontdekt had)
    2. omdat je laat zien hoe je dat moet doen (denk bijvoorbeeld over je serie blogs over silo-structuur)
    3. omdat jouw blogs altijd makkelijk lezen.

    Daar gaat mijn vraag over: het ziet eruit alsof jouw teksten heel snel en makkelijk zijn opgeschreven. Hoe doe je dat toch?

    1. Hoi Remco,
      Met betrekking tot je vraag ‘het ziet eruit alsof jouw teksten heel snel en makkelijk zijn opgeschreven, hoe doe je dat toch?’ een antwoord zo goed als ik het kan geven (geloof me, dit is geen makkelijke vraag om te beantwoorden).

      De kern van de zaak is je moet het leuk (leren) vinden. Want met iets wat je leuk vindt, ben je altijd bezig, ook als je er even niet mee bezig bent. Een schilder bijvoorbeeld is niet alleen met zijn kunstwerken bezig op het moment, dat hij een penseel oppakt, maar hij kijkt naar de wereld met de vraag ‘wat kan ik schilderen’… heeft hij daar een antwoord op, komt de vraag ‘hoe zal ik het schilderen’… en tenslotte -als afsluiting- maakt hij het schilderij.

      Met schrijven, of het nu een blog of een boek betreft, is het eigenlijk niet anders. Ik kijk naar mijn vakgebied en naar mijn klanten vanuit het perspectief ‘waar kan ik over schrijven’. Bovendien heb ik het makkelijker dan de schilder, omdat ik -zodra ik weet waarover ik kan schrijven- ik ook direct een invulling voor het ‘hoe’ heb… ik moet immers een concrete vraag beantwoorden.

      Dat beantwoorden van een vraag maak ik het liefst zo concreet mogelijk door een specifiek persoon als virtuele gesprekspartner te kiezen. Wellicht leuk om te weten, dat jij (Remco) voor een aantal SEO artikelen mijn ‘virtuele gesprekspartner’ bent geweest: Ik stelde mij jou voor aan de andere kant van de tafel en beantwoordde concreet vragen die jij had kunnen stellen. Voor andere artikelen zijn het weer andere mensen.

      De meeste mensen die perfect over hun vak kunnen vertellen, vergeten dat bloggen niet veel meer is dan praten zonder je stem te gebruiken. Wanneer je gepassioneerd bent met betrekking tot wat je doet, vertel je er graag over. Door jezelf voor te stellen, dat je dit niet tegen een anonieme massa op het Internet vertelt, maar dat je concrete vragen van iemand die je persoonlijk (real life of online) kent beantwoord, wordt het bloggen ook een stuk makkelijker… En zoals je weet, over WordPress kan ik je de oren van het hoofd kletsen 😉

      1. Ha – je kletst me nooit de oren van het hoofd. Ik kom altijd met veel inspiratie bij je vandaan. Ben 2 maanden bezig geweest om je laatste tips in de praktijk te brengen. Maar het is gelukt en het werkt heel erg goed!

        In je hoofd tegen de ander praten vind ik een hele goede tip!

  5. Hallo Wilco,
    prima tips. Ik vind, voor dienstverleners, het blog van Saskia Postma voor interimmanagers ook een goed voorbeeld.

    Nog een goede reden om inhoudelijke blogs te schrijven. Mensen die je niet kennen en op internet surfen, komen zo ook bij jou uit. Het levert dus leads.

    Succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *