De Facebook Pixel – De puntjes op de i van Facebook

De Facebook pixel. Een wondermiddel om je bezoekers te blijven volgen!

facebook pixel | De Facebook Pixel - De puntjes op de i van FacebookNaar aanleiding van mijn eerdere artikel over retargeting en remarketing heb ik nogal wat vragen gekregen met betrekking tot hoe je dit nu in de praktijk kan brengen. Het fijne hiervan leer je tijdens de cursus ‘Online Marketing – Een Stap Verder‘ die na een succesvolle eerste keer zeker in de toekomst vaker gegeven zal worden. Maar hoe je het in grote lijnen doet, is vrij snel te vertellen. En in dit blogartikel nemen we de Facebook pixel onder handen. Wat is nu precies die Facebook pixel en waar heb je die nu voor nodig?

Opnieuw in contact met de bezoekers van je website

Ik heb een mailinglijst met ruim 5000 mensen. Maar van die 5000 mensen is er maar zo’n 40% die de mail ‘bijna altijd’ en 20% die de mail ‘af en toe’ opent. De rest opent de mail die ik stuur nooit. Dat betekent, dat ik slechts 3000 mensen direct kan bereiken. Volgens Google heb ik gemiddeld per maand zo’n 18.000 unieke bezoekers. Bij twee derde van het aantal bezoekers aan mijn website heb ik dus geen mogelijkheden om met hen te communiceren.

Wil ik bijvoorbeeld een nieuwe training onder de aandacht brengen, zal slechts een klein deel van mijn publiek dit ook daadwerkelijk zijn.

Cookies, cookies, cookies, cookies…

De Facebook pixel is een klein stukje code wat je op je website kan zetten. Wanneer de bezoeker aan jouw website ook op Facebook is ingelogd, dan ‘merkt’ Facebook dit en registreert dat die bezoeker bepaalde pagina’s op jouw site heeft bezocht. En dat kan enorm handig zijn om te weten. Hoewel Facebook jou nooit zal vertellen wie dit is geweest, kan jij wel aan Facebook vertellen, dat je graag aan de bezoekers van je website (of de bezoekers aan een specifieke pagina op je website) een bepaalde advertentie wilt laten zien.

Natuurlijk moet je die bezoeker wel gewaarschuwd hebben conform de ‘cookie regels’.

Maar ik wil helemaal nog niet adverteren op Facebook!

Op het moment dat je er helemaal zeker van bent, dat je nooit op Facebook wilt gaan adverteren, dan heb je ook die Facebook pixel niet nodig. Op het moment dat je zelfs maar overweegt om eventueel in de toekomst op Facebook te gaan adverteren is vandaag het beste moment om alvast die Facebook pixel neer te zetten op je website. En op eventueel al je andere websites.

Want om gegevens te kunnen gebruiken, moeten ze eerst worden verzameld. Je kan niet oogsten, als je niet eerst hebt gezaaid.

Hoe doe ik dat dan ?

Je gaat allereerst naar je ‘Pixel pagina‘ op Facebook. Wanneer je al een pixel hebt gemaakt, kan je op deze pagina de code voor je pixel opvragen, heb je die nog niet, dan maak je eerst de pixel en krijg je de code. Zo simpel is het.

Je vraagt de pixel op, door op de knop ‘Instellen’ rechts boven te klikken. Vervolgens mag je kiezen waarvoor je de pixel wilt gebruiken. Wanneer je kiest voor ‘een integratie of tag manager gebruiken’, krijg je vervolgens een lijstje met een aantal mogelijke opties. Hieruit kies je ‘WordPress’ of ‘WooCommerce’. Daarna volgen de installatiestappen om de pixel op WordPress of WooCommerce te installeren.

Maar ik heb meerdere websites. Hoe maak ik een tweede pixel?

Dat doe je dus niet. Facebook geeft iedere gebruiker maar één pixel. Maar dat is helemaal geen probleem.Het is zelfs best wel makkelijk. Want je hoeft dus maar één pixel te onderhouden. Maar hoe zit dat dan, wanneer je meerdere doelgroepen hebt? Nog steeds geen probleem. Een andere doelgroep zal ook een andere pagina of site bezoeken. En je kan de doelgroep voor je advertenties selecteren op bezochte site of url.

Ga je binnenkort nog iets vertellen over Facebook Ads?

Wie weet. Maar als je het zeker wil weten, dat je dat artikel niet zal missen, is het natuurlijk verstandig je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Dat doe je gelijk wanneer je één van die geweldige gratis e-boeken van mij download. Dan weet je in ieder geval ook heel zeker, dat je geen andere interessante onderwerpen zal missen!

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.