Verkoop je workshops online!

Een webwinkel voor workshops…

Ik heb dit artikel inmiddels al weer vijf jaar geleden geschreven. En hoewel het nog steeds allemaal juist is, zijn er inmiddels veel mooiere dingen mogelijk, als toen. Ik adviseer je daarom vooral ook DIT ARTIKEL TE LEZEN.

In bovengenoemd artikel vind je ook een stap voor stap beschrijving hoe je dit kan doen.

Het oorspronkelijke artikel

thinking_of_something_in_bubble_800_clr_9005

Een groot aantal van de bezoekers van mijn blog verkoopt trainingen en workshops. Waar echter minder bij stil wordt gestaan, is dat voor WordPress een wat minder gebruikelijk product voor de ondersteuning van deze verkoop aanwezig is. Namelijk een geweldige webshop-module met de naam ‘WooCommerce’.  Want hoe je het ook bekijkt, een workshop is net zoals een handtas of een paar schoenen gewoon een product en webwinkels zijn er om producten online te verkopen.

Het mooie echter van WooCommerce is dat -in tegenstelling tot gespecialiseerde webshop pakketten- WooCommerce ‘op de achtergrond’ aanwezig kan zijn. Bij het bezoek aan jouw website hoeft WooCommerce helemaal niet op te vallen tot het moment waarop je de functies van WooCommerce nodig gaat hebben.

Om dit mogelijk te maken, moet je een aantal dingen in de gaten houden bij het invoeren van je product in WooCommerce:

1. Zorg ervoor, dat je product een virtueel product is.

Dit doe je door bij de producteigenschappen het kenmerk ‘virtueel’ aan te vinken. Hiermee vertel je, dat er niets geleverd hoeft te worden.  Na betaling de order op ‘uitgeleverd’.

2. Indien je meerdere ‘soorten’ toegang hebt, stel het product in als een ‘variabel product’.

De meeste mensen zullen maar één type toegangsbewijs hebben. Maar het is natuurlijk ook mogelijk, dat je verschillende variaties op je product beschikbaar hebt. Bijvoorbeeld een ‘gewone ticket’ en een ‘VIP ticket’. De VIP’s nog recht hebben op een diner na de workshop, extra begeleiding achteraf of wat dan ook. Door deze producten als ‘Variaties’ aan te kiezen zorg je ervoor, dat de producten en de bijbehorende prijs op dezelfde pagina, maar als afzonderlijke keuzes worden getoond.

3. Stel de voorraad van het product in op het aantal aanwezige plaatsen

Hiermee voorkom je, dat er meer plaatsen geboekt worden, dan dat je eigenlijk kwijt kunt. Heb je inmiddels wat meer ervaring met de daadwerkelijke ‘noshows’ op jouw trainingen en workshops  sta dan ‘overboeking’ toe. Heb je plaats voor 20 man en is jouw ervaring dat 10% toch niet op komt dagen, stel de voorraad in op 22. Tot de ‘no shows’ behoren ook de mensen die keurig op tijd afzeggen: Wanneer iemand immers een week van te voren annuleert is het heel moeilijk deze plaats nog gevuld te krijgen!

De verkooppagina

De verkooppagina voor jouw training is een gewone WordPress pagina.  Dit omdat je hier alle vrijheid hebt om te doen en te laten wat je wilt in de pagina. De productpagina’s van WooCommerce zelf hebben namelijk een eigen, specifieke layout. Deze is niet altijd even geschikt voor een goede salespage. Wanneer de klant echter klikt op de ‘koop nu’ of ‘reserveer nu’ knop, wordt hij naar een -veel beknoptere- pagina van een WooCommerce product geleid. Hier kan hij de plaats reserveren en afrekenen.

Dit artikel geeft een antwoord op onder andere de volgende vragen:

  • Hoe kan ik mijn workshops online afrekenen?
  • Kan ik WooCommerce gebruiken om trainingen te verkopen?

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht