Menu

Over boogschieten en doelen stellen

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr
Share on email

Hoe stel jij je doelen?

Succes hebben met je onderneming heeft alles te maken met jouw bereidheid doelen te stellen en deze ook daadwerkelijk te willen halen. Wanneer doelen stellen verbeeld wordt in een afbeelding in een beeldbank, wordt hiervoor vaak het voorbeeld gebruikt van een pijl die midden in een schietschijf is geschoten. Mensen die mij beter kennen weten dat boogschieten één van mijn hobbies is. Wat aardig is om te weten, is dat er diverse manieren zijn om ervoor te zorgen, dat die pijl midden in de ‘roos’ belandt… en er een parallel bestaat tussen wijzen waarop jij als ondernemer je doelen kunt stellen… en manieren waarop een boogschutter kan schieten.

Leren boogschieten

wilko-boogschieten-ruiterboogEr zijn weinig mensen die bij de eerste keer dat ze de boog pakken in staat zijn om de ‘roos’ of zelfs maar de schietschijf te raken. De eerste stap in leren boogschieten is niet om zo veel of zo vaak mogelijk de roos te halen, maar om reproduceerbare resultaten te krijgen… oftewel, de pijlen in groepjes bij elkaar te schieten. Het maakt in principe niet uit, waar je pijlen landen, als ze maar bij elkaar landen. Wanneer je in staat bent ‘groepjes’ te schieten, pas dan en niet eerder, ga je je houding dusdanig corrigeren, dat die groepjes ook op die plaats terecht komen, waar ze de meeste punten opleveren.

Een fout die veel ondernemers maken is dat ze direct reiken naar de top, zonder eerst de basisvaardigheden te beheersen of zelfs maar te hebben uitgeprobeerd. Na een week Facebook, twee weken SEO vriendelijk en drie maanden bloggen, ontdekken ze nog steeds niet in de roos te schieten en besluiten, dat deze methoden niet werken… en gaan op zoek naar nieuwe methoden.

De Recreatieschutter

De recreatieschutter is eigenlijk een buitenbeentje in de boogschietwereld. Hij stelt zich namelijk geen doelen. Pijlen worden in het wilde weg geschoten en de schutter maakt een sprong van geluk als de pijl eens een keer ‘midden in het geel’ belandt. Dat dit compleet toeval is en niet het resultaat van vakmanschap doet er voor hem verder niet toe.

Recratieschutters kom je vaak tegen. Helaas kom je recreatie-ondernemers nog vaker tegen. Ze hebben geen duidelijke doelgroep… en creëren product na product en schieten deze als pijlen op hun potentiele klanten af, zonder zich ooit af te vragen, of ze hier doel mee zullen treffen. Af en toe levert het een succesje op, maar omdat de ondernemer geen kennis van zijn doel(groep) heeft, zijn deze successen geen enkele garantie voor de toekomst.

De Techno-Schutter

De techno-schutter vertrouwt vooral op techniek. Zijn boog is de beste die hij zich kan veroorloven en langzaam maar zeker bouwt hij zijn high-tech boog uit met technische hulpmiddelen die variabele factoren zoveel mogelijk proberen te elimineren. Een vizier, stabilisatoren, een ‘release’ … allerlei technische gadgets helpen hem beter te schieten. Schieten is het op één lijn brengen van de ‘peephole’ op zijn boogpees met het draadkruis op zijn visier. Schieten is voor hem vooral een kwestie van nauwkeurig reproduceren wat hij gedaan heeft en daar de nodige correcties op aanbrengen.

Lees ook  Cloudflare instellen voor WordPress

De ‘Techno ondernemer’ vertrouwt vooral op meetgegevens. Doelstellingen, realisaties en alles wat tussen die twee te meten valt. Hij droomt zijn SEO positionering, kan jou direct zijn bouncerate voor vandaag vertellen en zijn conversies zijn geen geheim voor hem. Bij vertrouwt op de techniek en de cijfertjes die uit de techniek voortvloeien.
Gaat het even wat minder, dan is het behalen van goede resultaten voor hem een kwestie van het ‘bijstellen van het vizier’.

De Zen-schutter

Eén van de meest openbarende videofilmpjes die ik ooit heb YouTube heb gezien is van een Japanse Zen-Schutter. Voor hij ook enig schot lost, maakt hij zich helemaal leeg, concentreert zich volledig op zijn taak om die éne pijl te schieten. Na een uitgebreide concentratie pakt hij zijn boog op en legt de pijl op de pees. Dan trekt hij de pees langzaam uit en wanneer de uiterste spanning is bereikt laat hij los. Van het moment dat hij de boog oppakt tot het moment dat hij de pijl loslaat duurt vaak vijf minuten of langer… maar wanneer hij uiteindelijk de pijl laat vliegen… schiet hij… gegarandeerd… mis. Bij Zen gaat het immers om de bewustwording van het proces en niet om het te behalen resultaat.

In de boogschiet wereld zijn Zen schutters zeldzaam, maar in de ondernemerswereld struikel je er over. Kleine ondernemers die dat ook altijd zullen blijven, omdat het hen meer gaat om hun bedrijf, dan de uiteindelijke bedrijfsresultaten. Typische zen-schutters hebben internet winkeltjes in babykleertjes of zelfgemaakte sieraden. Ze verkopen je voedingssupplementen op verjaardagsfeestjes of ‘gezonde koffie’ en ‘gezonde chocola’…

De Zen-schutter lijkt op de recreatieschutter, met één groot verschil: De recreatieschutter probeert een doel te raken, maar het ontbreekt hem aan de techniek en het geduld om dit te leren, hij verandert constant van methode. De Zen-schutter daarentegen is heel consequent in de gebruikte methode… niet bereid deze bij te stellen, ondanks het feit, dat hij het doel blijft missen!

De intuïtieve schutter

De intuïtieve schutter is de tegenhanger van de Techno-schutter. Om boog te schieten heb je drie dingen nodig: Een boog, pijlen en de wil om iets te bereiken. Zijn boog is bij voorkeur een moderne representatie van historische bogen: Een longbow, flatbow of een ruiterboog. Hij heeft geen vizier, geen oplegger en wil niets van stabilisatie weten… het is zijn eigen arm die de stabiliteit moet brengen, zijn eigen oog, dat de pijl moet richten. In tegenstelling tot de Techno-schutter zal hij de pijl niet richten door een lijn te trekken… maar vertrouwt hij liever op de complete samenwerking van zijn lichaam: Een voetballer kijkt ook niet langs zijn voet, voor hij een doelpunt maakt. Wanneer hij traint, let hij nauwkeurig op zijn lichaam en iedere pijl die het doel niet raakt is ook een succes: Het helpt hem nauwkeuriger te begrijpen, hoe de volgende pijl beter doel kan treffen.

Lees ook  De Juiste Hosting voor je WordPress site

De intuïtieve ondernemer bereikt ook zijn doel door goed te luisteren, niet naar zijn lichaam maar naar de markt en de mensen om hem heen. Onbewust gebruikt hij dezelfde stuurinformatie (een pijl onderweg naar het doel legt altijd dezelfde weg af… tenminste… bijna) maar legt daar minder de nadruk op. Bij het vormen van zijn team gaat hij vooral uit van zijn ‘gutfeeling’, de samenwerking met iemand voelt goed aan… of niet. En door zijn mensenkennis wordt hij zelden teleurgesteld. De enkele keer dat dit wel gebeurt, zal zijn vertrouwen in de mensheid niet minder worden: Hij ziet het als een goede ervaring om dezelfde fout niet nogmaals te maken. Een aantal typische intuïtieve ondernemers zijn Steve Jobs, Richard Branson en Henny van de Most.

Zowel de Intuïtieve schutter als de Techno-schutter (of -ondernemer) zullen uiteindelijk hun doel bereiken, al is het langs een totaal verschillende weg. Wanneer het echter op precisie aankomt, zal de techno-schutter/ondernemer eerder grote resultaten behalen dan de Intuïtieve. Maar alleen de intuitieve schutter geeft de mogelijkheid om werkelijke grootsheid te bereiken.

Het pad van je pijl

Een pijl gaat nooit recht op zijn doel af! Wanneer je een schot vertraagd bekijkt, zie je dat de pijl bij het verlaten van de pees ‘heen en weer’ zwabbert en pas na enige afstand een rechte lijn af begint te leggen. De energie die een pijl meekrijgt maakt het onmogelijk om direct recht te vliegen. Daarnaast zal de pijl zelf over de hele afstand als een soort ‘sinus-golf’ trillen (zie onderstaande video). Hoe meer energie de pijl mee krijgt (ofwel, hoe zwaarder de boog is), hoe sterker dit zwabber effect zal zijn en hoe groter de afstand is, waarover hij niet recht kan vliegen. Misschien ook een goede les voor jou als ondernemer:

Hoe meer energie je in een actie steekt om een doel te bereiken, hoe groter de kans is, dat dit -mogelijk veraf gelegen doel- bereikt kan worden, ook al lijkt het aan het begin van het traject helemaal mis te gaan!

Een waarschuwing:

Wanneer je boog schiet, denk er dan wel aan, dat jouw stijl van schieten niet per definitie gelijk staat aan jouw stijl van ondernemen. Ik ben een typische ‘techno-ondernemer’, als boogschutter ben ik echter een typische ‘intuïtieve schutter’.

Lees ook  Nogmaals de GDPR

Praktijkvoorbeeld?

Wil je wat meer achtergrondinformatie, plus een aantal spectaculaire shots zien? Dan mag je onderstaande video beslist niet missen:

Boogschieten lukt je niet zonder boog… en ondernemen op het Internet zonder website is ook niet echt makkelijk. Na het lezen van dit artikel begrijp je hopelijk, dat echt boogschieten niet kan met een boog die je bij Bart Smit of Intertoys koopt… en om echt online te ondernemen, heb je een website met succespotentieel nodig. Zoals bijvoorbeeld een WordPress XPress website. Wanneer jij je nu aanmeldt voor een WordPress XPress website en de code ROBINHOOD gebruikt tref jij doel: Naast de website en drie kortingsvouchers voor WordXPression trainingen krijg je ook nog een gratis strippenkaart voor 3 uur ter waarde van 197 euro. Deze aanbieding is geldig tot en met 30 april 2015.

 

 

7 thoughts on “Over boogschieten en doelen stellen

  1. Ha, mooie blog, Wilko! Ik ben een typisch geval van een intuïtieve ondernemer, maar heb nog niet zoveel raak geschoten. Dat gaat dit jaar veranderen, gezien de plannen.

  2. interessante blog… Ik ben al bezig mijn Techno kant (bij WordXpression) te ontwikkelen en maak ook veelal gebruik van mijn intuïtieve kant… Het leuke van deze blog is dat je me zelfs nieuwsgierig hebt gemaakt naar boogschieten….

    Super ga zo door Wilko.

  3. Prachtige metafoor, Wilko!

    Ik ben absoluut een intuïtieve ondernemer met techno-eigenschappen.
    In het afgelopen jaar heb ik ervaren dat meten, weten en groeien is en wil mijn technokant graag verder ontwikkelen.
    Als ik de tijd neem om jouw blog posts te lezen (en dat mag wat mij betreft wel vaker), dan lees ik ze met veel plezier. Ze helpen me na te denken over hoe ik mijn zichtbaarheid en bereikbaarheid kan vergroten.

    Keep up the good work!

    1. Tja, of je de blog wel of niet vaak genoeg leest, ligt bij jezelf… er is in de afgelopen jaren in ieder geval genoeg geschreven.

      Vriendelijke Groet
      Wilko van der Ploeg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *