Menu

Back-ups van je WordPress website

Back-ups van je WordPress website: voortaan veilig online

CloudFlare instellenHet maken van back ups is vaak een gebied waar veel eigenaren van WordPress websites ernstig tekort schieten. Je kent (hopelijk) de waarschuwing wel, wanneer je een plugin of thema wilt updaten: Maak een back up voordat je verder gaat! Maar hoeveel mensen doen dat werkelijk?

Waarschijnlijk ga je er van uit, dat je hoster dit wel zal doen. En meestal heb je ook gelijk. Maar hoeveel heb je werkelijk aan de backup die door je hoster is gemaakt? Waarschijnlijk niet al te veel. En ik zal je precies uitleggen waarom.

Een back up van het totale systeem

Het is goed een back up te hebben, en het is goed om een back up van alles te hebben. De meeste back up software die door hosters gebruikt wordt, maakt dan ook een back up van al jouw bestanden. Dat is je website, de database, je email… Op het moment, dat je wilt, dat een back up terug wordt gezet, wordt dat ook allemaal weer terug gezet. Dus inclusief je email… wat er in de praktijk op neer zal komen, dat -indien je je email niet laat ‘bezorgen’ via POP op je lokale computer of telefoon, maar gebruik maakt van webmail of IMAP (het gaat nu even iets te ver om dit uit te leggen), je de mail die tussen het moment van het maken van de back up en het moment van het terug zetten hiervan, kwijt bent.

Een tweede probleem met een dergelijke back-up, is dat zo’n back-up behoorlijk wat ruimte nodig heeft. En omdat er iedere dag een nieuwe back-up moet worden gemaakt en al die bestanden op een gegeven moment wel heel veel plaats in gaan nemen, worden oude back-ups overschreven.

Generaties van back ups

De ‘standaard methode’ van het maken van back ups is het zogenaamde  ‘kind-vader-grootvader’ model. Er zijn drie generaties van back ups: Op dag 1 wordt een back-up gemaakt. Op dag 2 opnieuw. Op dag 3 ook weer. Op dag 4 wordt een nieuwe back up gemaakt, en wordt de back-up van dag 1 verwijderd.

In een iets meer geavanceerd model wordt er iedere maandag een aparte back up apart gezet (de week back-up), die de volgende maandag wordt overschreven met de nieuwe maandag… en iedere eerste van de maand hetzelfde met een zogenaamde maand back-up.

Onvoldoende

Maar stel nu: Op dag 5 komt je er achter, dat er iets in je site niet werkt. En helaas, dat is al een tijdje fout, je moet helemaal terug naar dag 1 om naar de ‘foutloze’ situatie terug te kunnen. Maar helaas… je kunt maximaal drie dagen terug, of je moet gelijk een hele week terug. Ik heb in het verleden zelfs te maken gehad met mensen, waarbij de hoster slechts een drie dagen back-up cyclus hanteerde (dus zonder week- en maand back-up) en toen ze ontdekten dat hun site gehackt was, geen mogelijk meer hadden terug te gaan naar een ‘veilige versie’. Voor mij was het goed, omdat ze als nieuwe klant bij mij kwamen, de ondernemers zelf waren wat minder blij met de plotselinge onbeschikbaarheid van hun website.

Veel mutaties

In het geval van een website met op één dag veel mutaties is het een nog veel groter probleem. Want één back-up per dag is dan niet voldoende. Kun jij je voorstellen, hoe de situatie voor een drukke webwinkel kan zijn, wanneer gedurende de dag de database crasht en een back up terug gezet moet worden? Alle die dag ingevoerde orders zijn dan hopeloos verloren gegaan. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een membership site of een (WordPress gebaseerd) forum.

Doorlopende back-ups

Gelukkig is ook dat probleem oplosbaar. Met het ‘Back up’ contract wat deel uitmaakt van het WordXPression Service Contract wordt standaard geen ‘gewone’ back-up gemaakt, zoals deze door je hoster of een WordPress Back-up plugin worden gemaakt, maar een zogenaamde ‘incrementele’ back up. Een speciale plugin op jouw website houdt bij welke bestanden gewijzigd zijn. En afhankelijk van het type contract zal één keer per dag of één keer per uur een back-up van al deze gewijzigde bestanden worden gemaakt. Ook zal iedere dag of ieder uur een kopie van de database worden gemaakt.

Door deze methode wordt niet iedere dag je hele WordPress website opgeslagen, maar alleen die bestanden die zijn gewijzigd. Dat wil ook zeggen dat na die eerste back-up van de gehele website, iedere vervolgback-up maar een fractie is van de originele back-up. Hierdoor is het niet langer noodzakelijk om om opslagredenen de back-ups te verwijderen: Al je gegevens worden voor de duur van je Service contract (tot een maand na opzegging) bewaard. Je kunt dus snel en eenvoudig terug naar ieder opgeslagen ‘herstelpunt’. En wil je maar een deel van je back up terug gezet hebben? Bijvoorbeeld omdat na het updaten van een bepaalde plugin de dingen niet meer goed werken en je alleen de oude versie van die plugin terug wilt zetten? Geen enkele probleem.

Back-up met veiligheidsscan

Je kunt het WordXPression Backup Service Contract aangaan zonder de andere diensten binnen het WordXPression Service Contract. Maar eigenlijk willen we dat niet zo graag, en dat zou jij ook niet moeten willen. Want zoals al eerder genoemd: Het gebeurt maar al te vaak, dat de eigenaar van een website enkele generaties terug moet, wanneer de site is gehackt. Omdat we bij een Basis- of Plus Service contract eerst een  veiligheidsscan doen, voor we de back-up maken, weet jij altijd zeker, dat je een back-up van een ‘gezonde’ website hebt.

Interesse? Lees dan meer over het WordXPression Service Contract of neem direct contact op.

Het terugzetten van een backup is uitsluitend mogelijk vanuit de WordXPression support omgeving. Indien een backup teruggezet moet worden, dient dit middels het contactformulier worden doorgegeven. Doorgaans zal het verzoek -indien binnengekomen binnen kantoortijden, of weekends tussen 10:00 en 16:00- binnen 3 uur na ontvangst zijn uitgevoerd. Voor het succesvol maken van de back-up is een goede dataverbinding en een werkende WordPress website nodig. Er kan geen back-up worden gemaakt, op het moment dat er geen verbinding is, of de website niet beschikbaar.