Menu

T-Shirts verkoop als een ‘Speelplaats voor de Marketeer’

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr
Share on email

Mijn T-Shirts verkoop heeft mij heel wat inzicht gegeven…

Zoals je waarschijnlijk weet ontwerp en verkoop ik T-Shirts. Onlangs realiseerde ik mij, dan eigenlijk dit hele proces van het ontwerpen van T-Shirts mij een snelle en makkelijke methode heeft geleerd voor het ontwerpen en verkopen van mijn andere diensten en producten. Als het ware een ‘risicoloze speeltuin’ waar ik in het echt kan leren, hoe marktonderzoek werkt. De methoden die ik hier heb geleerd, kon ik later toepassen op mijn andere campagnes.

Iedereeen heeft wel een T-Shirt

Ik denk dat op ondergoed na, het T-Shirt wel het meest algemene kledingstuk is, wat we kennen Ik denk dat iedereen minimaal één T-Shirt in de kast heeft hangen. We hebben ze effen, met een patroon of met een afbeelding. Het product is zo algemeen, dat je bijna zou denken, dat er geen nieuwe markt meer voor is. Niets is minder waar. Want voor veel mensen is een T-Shirt niet zomaar een kledingstuk, het is een kledingstuk waarmee je iets uit wilt drukken.

De Niche markt

En daar komen we direct uit bij het marketing idee van de ‘niche markt’. Ontwerp een kledingstuk voor een kleinere groep mensen met ‘bijzondere wensen’. Dat kun je op twee manieren doen. Je kunt -zoals ik het in het begin deed- hopen dat jouw briljante idee aanslaat bij anderen en ‘op goed geluk’ een shirt ontwerpen. Zo ben ik begonnen. En op de 50 ontwerpen die ik maakte had ik denk ik één of twee ‘hits’. De verkoop van de rest ‘kabbelde een beetje’. Maar ik had het idee dat ik veel tijd verbrandde met het maken van ontwerpen die niemand ooit zou kopen. Bovendien stak ik in ieder shirt wat ik maakte minimaal 50 euro in een Facebook campagne. Dat moest anders kunnen.

Lees ook  Hoe je oude blogposts weer onder de aandacht brengt.

Marktonderzoek

De manier waarop ik nu te werk gaat is heel anders. Het begint altijd met een groot, vaag idee waar een markt zou kunnen bestaan. Op het moment dat dat vage idee meer vorm krijgt -ik heb nog steeds niets ontworpen- onderzoek ik binnen de social media wie mijn shirts zouden gaan kopen. Hoe ik dat doe, leg ik uitgebreid uit tijdens de cursus ‘Start je eigen T-Shirt store‘. Pas op dat moment maak ik het ontwerp en zet ik het klaar in één van de webwinkels. Omdat het aanmaken van een product mij nauwelijks tijd kost, als ik het ontwerp heb, maak ik meestal meerdere ‘varianten’ aan. Niet alleen een shirt, maar bijvoorbeeld ook een tank top, een hoodie of een sweater. Heb ik dit voor elkaar, dan schrijf ik de eerdere kopers van mijn shirts aan.

Hoe het verder werkt

Op basis van een ‘slim score systeem’ bepaal ik welk van deze ontwerpen het meest succesvol zou kunnen zijn. Soms doet een ontwerp het goed op een hoodie, terwijl een andere keer hetzelfde ontwerp het beter doet als een shirt. Weet ik eenmaal welk ontwerp het ‘het best doet’, dan heb ik twee belangrijke gegevens:

  1. Wat is mijn doelgroep, die ik wil bereiken. Deze heb ik immers gevonden binnen de social media
  2. Welke uitvoering spreekt mijn huidige klantenbestand het meest aan. Dit bestand hoeft geen deel van mijn doelgroep uit te maken, hoewel het idealiter natuurlijk wel zo zou zijn.

Met deze twee gegevens in het achterhoofd maak ik een aantrekkelijke advertentie voor in de social media. Een eenvoudige afbeelding met het shirt gedragen door een model.

Lees ook  Pay with a like - Sociaal betalen

Nu hoor ik je al denken: ‘Maar, ik ben geen fotograaf!’ of ‘Ik kan mij geen model veroorloven’. Dat hoeft ook niet. Ik leer je exact hoe je een dergelijke advertentie maakt zonder ooit een model voor de camera te krijgen! Het belangrijkst is, dat het product op een aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd.

De daadwerkelijke investering

En dan komt het moment dat ik echt kosten moet gaan maken. Omdat ik de doelgroep waarvoor ik dit shirt heb ontworpen van te voren heb bepaald, weet ik aan wie ik het wil verkopen. Ik stel een advertentie in op een dag budget van 5 euro en laat die advertentie één dag lopen. Sinds ik op deze manier werk, heeft iedere advertentie mij minimaal één verkoop opgeleverd. Als je daar bij bekijkt, dat mijn marge op één shirt tussen de 6 en 10 euro is, begrijp je wel, dat de kosten er op dat moment al uit zijn. Bovendien koopt vrijwel iedereen meer dan één shirt.

Een compleet systeem

Op basis van bovenstaande heb ik een ‘vijf stappen systeem’ ontwikkeld, wat prima werkt voor de verkoop van mijn shirts. Tijdens de cursus ‘Start je eigen T-Shirt store‘ leg ik dat systeem ook uit aan de cursisten. Wanneer je dat systeem volgt, dan kan je bijna niet meer fout gaan!

Maar het gaat niet om het geld

Het belangrijkste in dit hele proces is niet eens hoeveel geld ik hier mee verdien. Het belangrijkst is, dat ik hier redelijk risicoloos kan experimenteren met nieuwe medio om mijn producten te verkopen. Voor het marketen van een cursus heb ik vaak een lange voorbereidingstijd nodig. Bovendien duurt het even, voor de inschrijvingen daadwerkelijk binnen komen. Het voordeel bij T-Shirt marketing is, dat ik vrijwel direct resultaat heb.

Lees ook  Google Tag Manager integreren met WooCommerce

Wil ik een keer ‘iets anders’ uitproberen in mijn regulieren marketing, dan probeer ik het eerst uit met de shirt verkoop. Werkt dit daar niet, dan werkt het zeker niet voor de verkoop van mijn producten voor WordXPression.

Meer weten over een eigen T-Shirt business? Download dan het gratis e-boekDit ontvang je gratis bij inschrijving op de gratis nieuwsbrief van WordXPression.

 

Lees ook  Wensenlijstjes - Een uitstekende methode om meer omzet uit je webwinkel te halen!
  • DOWNLOAD GRATIS

  • Meest recente berichten

  • Tags

  • Categorieën

  • Een webwinkel starten?

  • Een Webwinkel, begeleiding en alle training die je nodig hebt voor een acceptabele prijs?
    Lees dan meer. Nu hoeft niets jouw succes meer in de weg te staan!

  • Buttons in WordPress
    Plugins
    Wilko

    Buttons in WordPress

    Buttons in WordPress: Een goede manier om je site naar de knoppen te helpen Mensen zijn rare wezens, wanneer we een knop zien, willen wij

    Lees meer »

    2 thoughts on “T-Shirts verkoop als een ‘Speelplaats voor de Marketeer’

    1. Hallo Wilko,
      Ik heb twee jaar geleden je T-Shirt cursus gedaan en hier veel van geleerd. Ik doe het nog steeds en verdien hier zo’n 200-400 extra per maand mee (niet gek voor 2-3 uur per werk per maand), wat voor een kunstenaar natuurlijk altijd welkom is.
      Zoals jij de cursus hierboven beschrijft klinkt hij heel anders dan de cursus die ik gedaan heb. Is dat ook zo? En als het zo is, waar zit dan het grootste verschil in? Zou je mij als ik meer winst wil maken aanraden de nieuwe cursus te volgen? En als dat verstandig zou zijn, krijg ik als ‘oud cursist’ extra korting?

      1. Hoi Marijke.
        Allereerst fijn om te horen, dat je je geld voor de cursus meer dan hebt terug verdiend.

        je hebt gelijk. De cursus die ik toen gaf, en jij deed, was vooral gericht op andere partijen die contact hadden met de koper. Vanaf het begin heb ik dit -zoals ik ook in de cursus vermeldde- dit als een nadeel gezien. Maar op dat moment waren er geen alternatieven.

        Inmiddels zijn die er wel. En ik moet eerlijk zeggen, dat 50% van de cursus hetzelfde is: Hoe onderzoek je je markt en hoe maak je de juiste producten. De andere 50% is anders. En dat is voornamelijk ook de reden, dat je meer kunt verdienen met deze versie van de cursus.

        Zelf verdien ik met mijn shirts 5 maal meer sinds ik deze nieuwe strategie gebruik, en de omzet is nog steeds stijgende.

        Dus een eerlijke vraag van mijn kant: Wanneer jij al weet dat je (meer) kan verdienen door deze cursus, omdat je met de ‘minder perfecte’ al 200-400 per maand verdient, waarom probeer je dan nog korting te onderhandelen?

        Persoonlijk vind ik dat degenen die nog twijfelen of ze echt kunnen verdienen door deze cursus meer recht hebben op korting dan iemand die minimaal 4800 euro (uitgaande van 200 euro per maand in 2 jaar) heeft verdiend met een investering van 127 euro (de prijs van die cursus in 2015).

        Je bent welkom bij de cursus. En tot 1 november krijg je de korting die iedereen krijgt. Maar omdat jij de waarde van de cursus al kent, reken niet op verdere korting.

        Vriendelijke Groet

        Wilko

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *