Menu

GravityForms

GravityForms

(Contact)formulieren vormen het hart van een moderne website. En dan is het maar beter ook, dat die formulieren betrouwbaar zijn. Betrouwbaar in diverse opzichten:

  • De code achter het formulier moet altijd werken. Het laatste wat je wilt, is dat de bezoeker een foutmelding krijgt omdat je een formulier van een 'externe dienst' gebruikt, die op dat moment even uit de lucht is.
  • Je wilt geen 'e-mail formulieren', omdat email de neiging heeft in spamfolders of soms helemaal niet aan te komen. Als er een formulier gemaild wordt, wil je in ieder geval, dat er ook nog een kopie ergens is opgeslagen.
  • Je wilt dat er een goede foutcontrole plaatsvindt: Alle fout en verplicht ingevulde velden moeten gedetecteerd worden en de foutboodschap moet ook direct voor alle velden gelijktijdig gegeven worden.
  • Je wilt het liefst, dat je vanuit één formulier diverse systemen kunt vullen: Het is toch ideaal indien iemand die en contact formulier op je site invult in je inbox, je mailinglijst en je CRM systeem komt te staan?
  • Je wilt dat het formulier geschikt is voor betalingen van eenvoudige bestellingen.

Toen ik met dit pakket van eisen op zoek ging naar de meest geschikte plugin voor WordPress bleek het een korte zoektocht: Alleen GravityForms voldoet aan al deze -en meer- eisen. Voor mij dus een reden om een developer licentie op deze plugin te kopen zodat ik bij al mijn klanten de formulieren met behulp van GravityForms kan ontwikkelen: Voor jou en mij een gigantisch voordeel.

 

 

Liever zelf aan de slag?

Ga je liever zelf aan de slag met GravityForms, dan is dat ook een mogelijkheid. WordXPression organiseert tweemaal per jaar een training om met GravityForms te leren werken. Voor meer informatie, kijk naar de training Webformulieren met GravityForms.

De mogelijkheden

Naast de minimale eisen die ik stelde aan een goede formulieren plugin, biedt GravityForms ook een aantal mogelijkheden die voor mij 'nice to haves' waren, maar voor sommige klanten een belangrijke reden om een plan toch door te kunnen laten gaan. Om een aantal van de mogelijkheden te geven:

  • Door de keuze van een onderwerp voor het bericht of door een 'score' bij het invullen van een vragenlijst, wordt automatisch bepaald naar welk email adres de gegevens doorgestuurd moeten worden.
  • Een wat langer formulier kan uit meerdere 'schermen' worden opgebouwd met de mogelijkheid om terug te gaan en via een 'voortgangsbalk' te laten zien hoeveel er al is ingevuld.
  • Er kunnen koppelingen gemaakt worden met de userdatabase, waardoor je het formulier ook als inschrijfformulier kunt gebruiken.
  • Er zijn allerlei ingewikkelde combinaties mogelijk, zoals bijvoorbeeld : Na het invullen van het formulier, betaalt de bezoeker via iDEAL en wanneer de betaling succesvol is, wordt hij toegevoegd aan de userbase en de mailinglijst. Anders krijg hij een scherm te zien, dat de betaling niet is gelukt.

Kortom mogelijkheden ten over. De meeste formulieren kunnen in 1-3 uur tijd worden gerealiseerd, dus als je specifieke maatwerk wensen hebt voor de formulieren op jouw WordPress website is het zeker de moeite waard contact op te nemen.

(en ja, het contactformulier is ook gemaakt in GravityForms)