Wie meer weet heeft ook veel te delen – Over eLearning!

Ondernemen in de 21e eeuw is voor velen vooral kennisondernemen. Kennis is een belangrijk product geworden. Hoe verhandel je dit?

eLearning : Ouderwets meesterschap op het Internet

Mijn oom Dick was scheepsbeschieter. Voor degenen die hem nu proberen voor te stellen als een soort Jack Sparrow met een papegaai op zijn schouder, ik moet je teleurstellen. Een scheepsbeschieter heeft namelijk niets met piraten te maken, maar het is een meubelmaker voor het houtwerk aan boord van een schip. En mijn oom Dick was goed in zijn vak.

Het mooiste van zijn werk vond hij het werk wat hij de laatste jaren van zijn carrière deed. Hij was leermeester geworden en mocht andere, jonge, mensen alles leren over zijn vak gebied. Een oud staaltje gildewerk in de moderne tijd.

Wij als ondernemers zijn eigenlijk niet veel anders. Omdat we persoonlijk nauw betrokken zijn bij ons product, zijn we trots op ons werk. En velen van ons -ik in ieder geval- kunnen uren praten over ons werk. Je hebt een boodschap uit te dragen aan de wereld. Zelfs wanneer we voor het delen van onze kennis worden betaald, zijn we ook maar al te graag bereid deze kennis gratis te delen. Vraag mij maar eens naar eCommerce, eLearning, SEO or Marketing en ik klets je de (eventueel digitale) oren van je hoofd.

Digidelen!

De 21e eeuw is een tijdperk van ‘kenniseconomie’. Waren de producten die we in de 20e eeuw hoofdzakelijk verhandelden goederen, in de 21e eeuw is kennis het belangrijkste product in de handel geworden. En veel van de ondernemers die deze blog lezen blijken dan ook -niet geheel onverwacht- kennisondernemers te zijn. Je verkoopt je kennis aan anderen. In de vorm van training, consultancy of coaching, dat maakt niet veel verschil. Maar mensen kopen bij jou geen tastbaar product, maar betalen om te delen in jouw kennis.

Lees ook  Het online valideren van je product idee – Vind je concurrentie

Nu is het aantal mensen waarmee je deze kennis kan delen beperkt. Want je tijd is beperkt. De tijd van degene die voor jouw kennis wil betalen is ook beperkt. Zo heb ik bijvoorbeeld een klant die dolgraag de training ‘Start je Eigen T-Shirt Store’ zou willen doen, maar iedere keer dat ik deze cursus organiseer, is het op dagen dat zij niet kan.

Je kent vast wel de uitdrukking ‘tijd is geld’. Was dat maar waar, want dan zou ik er graag een paar uur per week bij willen kopen! De realiteit is echter wel, dat ons potentieel om geld te verdienen beperkt is tot de tijd die we hebben. Op het moment dat ik een cursus geef, kan ik geen website bouwen. En op het moment dat ik een website bouw, kan ik niet iemand ondersteunen bij zijn marketing.

Het mooie is echter dat we iets hebben als het Internet. Een plek waar we onze kennis kunnen verkopen en delen zonder er zelf bij aanwezig te hoeven zijn. Digidelen als het ware.

Online Leeromgevingen

Sinds 2011 ben ik al actief met de ontwikkeling van online leeromgevingen. Of eigenlijk ben ik daar al eerder mee begonnen. Als werknemer heb ik in het verleden ook enkele malen een ‘Moodle’ systeem op mogen zetten = een ‘Online Leeromgeving ‘avant la lettre’ als het ware. Maar in tegenstelling tot Moodle is ‘WP Courseware’, de Online Leeromgeving die ik het liefst voor mijn klanten implementeer, wel gebruikersvriendelijk.

Een online leeromgeving is meer dan zomaar een ‘membership systeem’. Ik wil niet in detail ingaan op de verschillen, vooral omdat WP Courseware en gerelateerde online leeromgevingen steeds meer ‘membership functies’ krijgen. Een goed LMS (Learning Management System, de Engelse term voor een online leersysteem) beschikt over minimaal de volgende functies:

  • Het structureert de te leren stof duidelijk en leidt de cursist door de stof heen.
  •  Het biedt de mogelijkheden om de kennis van de cursist te toetsen.
  • De toets- en voortgangsresultaten zijn beschikbaar voor de docent.
  • De cursist heeft mogelijkheden om terugkoppeling van de docent te krijgen.
Lees ook  Drie plugins die je prima met WP Courseware kan gebruiken...

Oftewel, je hebt alle middelen ter beschikking om je kennis digitaal over te dragen.

Nieuwe gereedschappen vragen om nieuwe kennis

Als ondernemer staan je dus nieuwe gereedschappen ter beschikking om jouw kennis te delen met geïnteresseerden. Niet langer zijn tijd en plaats meer een beperking om jouw kennis met anderen te delen. Wanneer jij jouw trainingen online aanbiedt, hebben mensen de mogelijkheid om jouw trainingen in hun eigen tijd te volgen. Ze kunnen jouw training doen, terwijl je zelf op vakantie bent.

Maar om zoiets eerst op te kunnen zetten is een stukje extra kennis nodig. En je hebt geluk. Want de jaren ervaring die ik heb met online leeromgevingen ‘verhandel’ ik, als een echte kennisondernemer. Omdat ik het leuk vind. Omdat ik mensen graag help hun kennis verder te verspreiden. Maar vooral, omdat je als echte ‘leermeester’ het meest leert, door anderen te onderrichten.

Heb je interesse voor een eigen online leeromgeving, neem dan eens contact op. Of volg één van de eLearning trainingen van WordXPression. Of begin gewoon heel simpel en eenvoudig door je in te schrijven op de mini email training ‘Zeven tips voor je online cursus

 

Man en paard noemen

Wanneer je bepaalde ondernemerscursussen hebt gedaan, heb jij misschien net als mij geleerd, niet te zeggen dat je bijvoorbeeld ‘webbouwer’ of -god vergeve het- ‘coach’

Lees meer »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *