Gamification met WooCommerce – Waag je kans met OptinSpinner

Twee manieren voor een simpele verhoging van je conversie met één plugin.

gamification met woocommerce | Gamification met WooCommerce - Waag je kans met OptinSpinner

Het is zo’n jaar geleden, dat ik iets heb geschreven over gamification en online leeromgevingen. Dat zou misschien de indruk kunnen werken, dat gamification uitsluitend van toepassing is, op dit soort websites. Niets is echter minder waar. Ook een webwinkel laat zich prima lenen voor vormen van gamification.

Vandaag laat ik je dit graag zien aan de hand van een plugin die op twee manieren je conversie serieus kan verhogen, OptinSpinner. Deze plugin maakt het mogelijk dat de bezoekers aan jouw website een ‘rad van fortuin’ spel spelen. Dat is natuurlijk leuk, maar waarom zouden ze dit willen? Bijvoorbeeld omdat er -wat je natuurlijk ook verwacht bij een rad van fortuin- echte prijzen te winnen zijn. Dit kan een korting zijn, of een gratis product uit jouw webwinkel.

Leer de waarde van een email adres begrijpen!

In mijn praktijk met WordXPression kom ik het nog maar al te vaak tegen, dat de eigenaar van een website de waarde van een email adres zwaar onderschat. Amerikaanse marketeers hanteren de vuistregel, dat een email adres een dollar per maand per adres waard is. En of dit voor jou ook het geval is, is met een simpel rekensommetje te controleren.

Stel. Jij hebt 1000 mensen op je lijst staan. En je verdient via je website gemiddeld 1000 euro per maand. Een hele simpele rekensom leert je dus al, dat in jouw geval een email adres 1 euro per maand waard is. Weet je het bereik van je email campagnes te verhogen, dan zal dit waarschijnlijk ook directe gevolgen hebben voor je inkomsten uit je website.

Lukt het mij namelijk om 1000 nieuwe mensen met een vergelijkbaar profiel op mijn lijst te krijgen, dan heb ik 2000 mensen. De kans is groot, dat hiermee niet alleen mijn bereik, maar ook mijn omzet zal groeien.

OptinSpinner

De ‘OptinSpinner’ plugin voegt -zoals al opgemerkt- gamification toe aan je webwinkel. Dit kan je op twee manieren doen. Eén manier is het ‘Rad van Fortuin’ spel op een pagina van je website te zetten. Op het moment, dat iemand deze pagina bezoekt, kan hij een ‘gratis draai aan het rad’ geven, door zijn email adres achter te laten. Het rad draait en laat vervolgens zien, wat de raddraaier heeft gewonnen. Laten we zeggen, dat dit een korting is van 10% op zijn nieuwe aankoop. Automatisch wordt een kortingscode voor dat bedrag per email verzonden naar het adres wat hij al had opgegeven.

Op deze manier verzamel je dus email adressen plus verlaag je de drempel voor een eerste aankoop in jouw winkel. En door dit in een speelse vorm te doen, maak je het nog spannend ook.

Maar dit ‘in de pagina’ gebruik is niet erg efficient. Je kan eigenlijk net zo goed een regel boven aan je pagina zetten ‘10% korting met de code ‘ABCDEFG’. Laten we eens kijken, hoe we de plugin wel efficient kunnen gebruiken.

Exit intent

Je kent vast wel de pop-ups met exit intent. Op het moment, dat jij je muis weg beweegt van een pagina, komt er ineens een pop up naar voren. Dit wordt door jou misschien als hinderlijk ervaren, maar de praktijk leert ook dat dit een heel effectieve manier voor het verzamelen van email adressen is.

Eén van de manieren om OptinSpinner te activeren, is juist bij zo’n ‘Exit intent’. Beweegt iemand weg van de pagina, dan ‘schuift’ de OptinSpinner het beeld in en biedt de bezoeker de kans om een korting te winnen. En bedenk. 100% korting kan ook een korting zijn. Wanneer je 100% korting op één van je producten geeft, kan je bezoeker dus een gratis product winnen.

En waarom zou hij bij het verlaten van je site niet proberen een prijs te winnen? Precies. Omdat hij niet in jouw producten is geïnteresseerd. En dat is prima. Want die mensen hoef je ook niet op je lijst. OptinSpinner is een prima manier om de groei van jouw mailinglijst te vergroten.

En meer nieuwe klanten

Bovendien krijgt je bezoeker een kortingscode die slechts heel beperkt geldig is. Als hij dus al in je producten is geïnteresseerd heeft hij een duidelijk benoemd time frame om die korting ook te gebruiken. De kans, dat je bezoeker dus ook daadwerkelijk klant wordt, is hiermee groter geworden.

Hoe het werkt aan de achterkant… en praktische tips.

Nu is het niet zo, dat de bezoeker aan je website voor ieder segment op het rad evenveel kansen heeft. Per segment stel je namelijk in, wat de kans is dat dit segment ook daadwerkelijk geselecteerd zal worden. 100 is ‘altijd’ en ‘0’ is nooit. Daarnaast geef je aan wat de gekoppelde kortingscode is. Wordt dat segment gekozen, krijgt de bezoeker die kortingscode gemaild. Je hebt natuurlijk ook de optie om bepaalde segmenten helemaal geen prijs op te laten leveren.

Nu wil je zelf natuurlijk geen raddraaier zijn en de bezoeker de indruk geven, dat hij iets kan winnen, zonder dat dit werkelijk het geval is. Door één segment (‘Jammer geen prijs’) een waarde van 100% te geven en de andere segmenten een waarde van 0, krijg je dit eenvoudig voor elkaar. Maar hiermee mis je wel de aansporing voor je bezoeker om ook daadwerkelijk een product te kopen.

Een duur product als prijs aanbieden en vervolgens de kans op 0 zetten -en de andere mogelijkheden wel activeren- lijkt misschien ook een aantrekkelijke misleiding, maar ook dit gaat tegen je werken. In een vervolgartikel laat ik je zien, hoe dit juist sterk in je voordeel kan werken, wanneer je bepaalde producten als (werkelijk) ‘te winnen prijzen’ aanbiedt.

Hoe doe je het wel?

Je hebt je misschien afgevraagd, waarom ik aan het begin van het artikel begon met een verhaal over de waarde van email adressen. Dat is, omdat we die waarde gaan gebruiken om de gemiddelde waarde van de te winnen prijzen te berekenen. Stel je voor. We hebben uitgerekend, dat voor jou een email adres 1 euro per maand waard is. Wanneer we kijken naar de groei en afname van je lijst, zien we bovendien, dat iemand gemiddeld 10 maanden op jouw lijst actief is (dat wil zeggen, regelmatig doorklikt). Een email adres is hier dus 10 euro waard.

Deze waarde moet ‘gedekt’ worden uit de marge op je orders. Stel dat je gemiddelde marge per order 5 euro is. Op het moment, dat je gemiddeld 10 euro korting zou geven, zou je op iedere ‘draai aan het rad’ 5 euro verliezen. Dat willen we natuurlijk niet. Het maximale gemiddelde bedrag wat je ‘kwijt’ wilt zijn is 5 euro. Heb je een gemiddelde AOV (Average order value) van 50 euro, wil dit dus zeggen 10% korting. Bij de verdeling van de kortingspercentages over de segmenten van het wiel, zorg je er dus voor, dat de ‘gemiddeld gegeven’ korting niet hoger is dan 10%.

Om de code ook inderdaad gebruikt te laten worden, is het goed om op het wiel ook lagere kortingen te zetten. Het kan ook een goede zet zijn om ‘jammer, geen prijs’  niet selecteerbaar te maken.

De segmenten

Wanneer ik bijvoorbeeld 8 segmenten op het wiel zou hebben en maximaal gemiddeld 10% korting zou willen geven, zou ik 4 segmenten aanmaken met ‘Jammer – geen prijs’. Deze segmenten zouden echter nooit geselecteerd worden. Ik zou twee segmenten op 5% instellen, waarbij beide segmenten beide een kans van 22,5% hebben. Eén segment op 10% korting , met een kans van 45% ook geselecteerd te worden. Tenslotte één segment met 25% korting en een kans van 10% om te worden geselecteerd. Op een groot aantal ‘draaien’ aan het wiel, blijft de gemiddelde gewonnen korting nog steeds onder de 10%.

De meest gewonnen prijs zal 10% korting zijn. Omdat er maar liefst 6 ‘lagere’ prijzen zijn, zal de winnaar van 10% korting sterk geneigd zijn om zijn korting ook daadwerkelijk te gebruiken.

En doet hij dat niet? Dan heb je nog steeds zijn email adres. Maar wel helemaal gratis!

Twee versies van de plugin

De plugin komt in twee versies. Een gratis en een betaalde. Hoewel de gratis plugin aardig is om eens een eerste blik te werpen, kan ik deze om twee redenen beslist niet aanbevelen om serieus te gebruiken. En dit komt vooral door een tweetal functies die ontbreken in de gratis versie.

Exit intent

Eén van de meest krachtige onderdelen van de plugin, is dat het rad getoond wordt bij een voorgenomen verlaten van de pagina. Deze functie is in de gratis versie niet aanwezig. Dit is een serieuze beperking om de plugin in een productieomgeving te gebruiken.

Kortingscodes zijn niet uniek

Een tweede functionaliteit die ontbreekt is het genereren van unieke kortingscode. In de gratis versie krijgt iedereen die een bepaalde prijs wint dezelfde kortingscode. Dit maakt het natuurlijk heel makkelijk om deze codes te delen. Wanneer we nog eens kijken naar het voorbeeld hierboven: Wat let mij mijn kortingscode voor 25% met vrienden en kennissen te delen?

Wanneer ik echter een unieke kortingscode krijg, die slechts éénmaal gebruikt kan worden, dan zorg ik er wel voor, dat ik deze code voor mijzelf houdt. De gratis versie biedt niet de mogelijkheid unieke codes te laten genereren.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.