MailChimp eCommerce Automation – Wat is dat eigenlijk?

Komt de aap eindelijk uit de mouw?

Ik steek het niet onder stoelen of banken, ik ben een enorme fan van MailChimp en de mogelijkheden die dit programma biedt. Toch heb ik meer dan een jaar gewacht om één van de mooiste features van MailChimp hier op mijn blog te bespreken. Want laten we wel zijn, MailChimp eCommerce Automation is geweldig! Maar voor de WooCommerce gebruiker was het voor lange tijd volledig onbruikbaar. Doodgewoon omdat er geen goede integratie voor was.

Ik heb in het verleden een andere plugin, WooChimp,  besproken. Een goede plugin, maar die probeerde eigenlijk in WordPress een klein stukje te implementeren van iets wat in MailChimp al uitgebreid aanwezig was. Maar niet wilde werken in combinatie met WooCommerce.

Maar je hebt het al begrepen, ik heb het hier over verleden tijd. Nu is het er wel. Voor de vierde maal -ik kon maar niet geloven, dat de makers van mijn favoriete email marketing systeem niet in staat waren een goede WordPress plugin te ontwikkelen- heb ik een nieuwe versie van de plugin getest en van de laatste release werd ik helemaal blij.

mailchimp ecommerce automation | MailChimp eCommerce Automation - Wat is dat eigenlijk?

High Fives, Freddie!

Wat is dan MailChimp eCommerce Automation?

MailChimp eCommerce Automation is een uitbreiding op de ‘gewone’ automation. Door je webwinkel direct te laten communiceren met MailChimp, heeft MailChimp veel van de informatie over je klant, die je webwinkel ook heeft. En op basis daarvan kan je geautomatiseerde processen in gang zetten. En dat is gewoon geweldig mooi. Je kunt bijvoorbeeld op basis van het koopgedrag van je klant, of op basis van het gebrek daaraan, automatisch aanbevelingen en aanbiedingen sturen die bijna ‘custom made’ voor de klant zijn.

Stel je voor. Je klant koopt regelmatig producten uit een bepaalde productgroep. Door een serie informatieve mailberichten klaar te zetten voor de klanten die dat doen, houd je de klant op de hoogte met betrekking tot die producten.

Of iets heel anders… je klant stopt met kopen bij jou. Het kost geen enkele moeite om automatisch mail te verzenden naar klanten die een bepaalde periode niets meer bij je gekocht hebben. Met andere woorden, de mogelijkheden lijken oneindig.

Om dat te laten werken, zal je echter eerst twee dingen moeten doen. MailChimp duidelijk maken, dat je een webwinkel hebt. Vervolgens vertel je je webwinkel, dat voortaan een deel van de klantgegevens ook richting MailChimp moet gaan. En het was juist dat schakeltje wat maanden heeft geduurd, voordat het goed wilde werken. Maar de afgelopen weken heb ik dit ‘schakeltje’, de ‘WooCommerce MailChimp‘ plugin van MailChimp, flink aan de tand gevoeld en het werkt gewoon zoals het zou moeten. Dus met een gerust hart durf ik nu deze plugin bij je aan te bevelen.

En wat doet die plugin dan?

De WooCommerce MailChimp plugin zorgt ervoor dat de winkelinformatie tussen je webwinkel en MailChimp gesynchroniseerd worden. Wanneer je de plugin installeert, wordt je eerst gevraagd om de API sleutel in te geven. Als je niet weet waar je die vindt, verwijs ik je graag naar de gratis MailChimp Automation cursus. Heb je dat gedaan moet je de winkelgegevens invullen. Dit is overigens best een irritant iets, omdat je letterlijk alle velden in moet vullen. Denk je de ‘State’ over te kunnen slaan, omdat Nederland zo klein is, dat we dat niet nodig hebben, wordt het formuleer weer leeg gemaakt met de melding, dat je telefoonnummer en email adres verplicht in moet vullen, en mag je van voor af aan beginnen. Het heeft mij drie keer invullen gekost, voor ik door had, dat het niet ging om het email adres of het telefoonnummer, maar de provincie.

Heb je dat ingevuld kies je vervolgens de lijst waar je mee wilt gaan werken. En als je dat gedaan hebt, rest je nog maar één ding te doen: Wachten. Want nu gaat de plugin jouw klantenbestand synchroniseren met je MailChimp lijst. Heel concreet houdt dit in, dat iedereen uit je klantenbestand op de lijst wordt gezet.

Big deal, zal je zeggen. Ik kan mijn klanten ook exporteren via CSV en dan importeren. Heb ik daar die dienst voor nodig? Nee. Natuurlijk niet. Wat deze plugin echter zo waardevol maakt, is dat ook alle gegevens over de bestellingen van de klant worden meegenomen.

En wat kun je daar dan mee?

Dit geeft je drie heel belangrijke nieuwe functionaliteiten

  • Je kunt direct het resultaat van een campagne meten. Op het moment dat je een mailing verstuurd, wordt een cookie meegegeven. In MailChimp Reports kan je vervolgens zien hoeveel mensen als gevolg van je campagne iets gekocht hebben en voor welk bedrag. Toch een heel wat interessanter gegeven dan alleen de mensen die je site bezocht hebben, nietwaar?
  • Omdat deze gegevens nu zijn geregistreerd heb je ook inzicht welke producten mensen gekocht hebben en is het makkelijker je lijst te segmenteren naar bijvoorbeeld productgroep of omgezette bedragen. ‘Alle klanten die voor meer dan 1000 euro gekocht hebben’ mailen is nu geen probleem meer.

Heb je een WooCommerce webwinkel en gebruik je MailChimp? Dan kan ik eigenlijk niet anders dan je adviseren om de WooCommerce MailChimp plugin nu te installeren. Ook al doe je er nog niets mee, je begint in ieder geval al de gegevens vast te leggen.  En die kan je straks gebruiken om succesvolle email campagnes op te zetten.

Meer informatie? Lees meer over de WooCommerce/MailChimp integratie.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.