De do’s en don’ts van marketing op Facebook

Of je het nu leuke vindt of niet… Marketing op Facebook

Marketing op Facebook

Als één van de veel genoemde onderwerpen in de enquête kwam marketing via social media wel heel vaak naar voren. En niet geheel verbazingwekkend, Facebook werd het meest genoemd. Want laten we wel zijn, marketing op Facebook is nog steeds hot. En dit zal het nog wel een tijdje blijven ook.

Nu ben ik geen Facebook expert en ik zal je beslist niet alle ins en outs met betrekking tot Facebook kunnen vertellen. Waar ik wel verstand van heb is Marketing op Facebook. Wat ik dus wel kan doen is jou vertellen met welke strategieën ik en vele van mijn klanten success hebben. Een groot deel van de verkoop strategie in de cursus van de T-Shirt Academy is hier op gebaseerd.

Zo maak je geen vrienden.

De meeste ZZP’ers op Facebook gebruiken een strategie die veel tijd kost en weinig oplevert. Maak zoveel mogelijk vrienden en hoop dat ze actie ondernemen op alles wat jij post. Het is de strategie van de strooifolder. En je weet wat er met strooifolders gebeurd: 80% van de strooifolders wordt twintig stappen verderop op de straat gegooid.

Wat je ook doet met jouw persoonlijk profiel, zakelijk werk je niet vanuit dit profiel. Het focuspunt voor je zakelijk gebruik is je zakelijke pagina. En daar mag je er best meer van hebben. Eigenlijk is het best verstandig om voor iedere dienst of product van je bedrijf een aparte pagina te hebben. Tenzij je natuurlijk honderden producten hebt.

Maar eerst, De Pixel

Voordat je aan de hand van dit artikel meer actie onderneemt, zet je eerst je Facebook Pixel op alle websites die je hebt. Hoe je dit doet, heb ik in het verleden al eens voor je beschreven.

Facebook voor meer verkeer naar je website

Het uiteindelijke doel is niet om zoveel mogelijk volgers te krijgen, maar om meer verkeer naar je website te krijgen. Want dat is de plek waar je hoogstwaarschijnlijk het meest en best zal verkopen. Je strategie moet dus primair gericht zijn op meer verkeer. Dat hoeft alleen helemaal niet te zeggen, dat je je alleen richt op dat verkeer. Maar laten we eerst eens kijken naar je doelgroep.

Internationaal of nationaal?

Waar bevindt de doelgroep zich, waaraan jij je producten wil verkopen? Zijn je potentiële klanten verspreid over de wereld, of bevinden ze zich allemaal in hetzelfde land waar jij je ook bevindt? Afhankelijk van het antwoord op deze vraag, kan je een totaal verschillende strategie willen gebruiken bij je marketing op Facebook. Aangezien de meeste van mijn klanten hun doelgroep vinden binnen het Nederlands taalgebied, ga ik er in dit artikel van uit, dat jij je vooral richt op Nederland en België.

B2B of B2C?

Werk je Business to Business of Business to Consumer? In het eerste geval kan het lastig zijn je doelgroep te identificeren op basis van kenmerken als groeplidmaatschappen. Een eenvoudig voorbeeld is mijn eigen situatie. Ik lever WordPress (en marketing) diensten aan ondernemers. Zou ik mij op basis van groepslidmaatschappen willen richten tot mijn doelgroep, heb ik één groot probleem. De gemiddelde ondernemer die op zoek is naar een nieuwe website, zal niet snel lid worden van een WordPress groep. Hier vind je vooral de andere WordPress professionals en mensen die het grootste deel van de activiteiten rond WordPress zelf willen doen.

Iemand die van Business to Consumer werkt heeft het wat dat betreft makkelijker. Stel je voor, ik verkoop hondenbrokken. Het enige wat ik hoef te doen, is groepen te vinden waar hondeneigenaren samenkomen. Of ik help mensen hun ideale gewicht te bereiken. Groepen genoeg over afvallen en gezond eten, waar ik mijn doelgroep kan vinden. Je strategie is dus sterk afhankelijk van je doelgroep.

In dit artikel beperk ik mij tot een ‘Business to Consumer’ strategie. In de toekomst komt Business to Business zeker ook aan de beurt.

De manier waarop je jouw doelgroep gaat bereiken is helemaal via Facebook Ads. En jouw strategie bestaat uit een drietal heel eenvoudige stappen.

Belangrijke notitie bij bovenstaande (Februari 2021) – Je kan niet langer meer bij marketing op Facebook je doelgroep specificeren op basis van groepslidmaatschappen. Groepslidmaatschappen worden nog steeds gebruikt, maar niet meer direct toegankelijk gemaakt. Je kan je doelgroep wel benaderen op basis van interesses.

Stap 1 : Je doelgroep identificieren

Je doelgroep identificeren doe je in een tweetal sub stappen. De eerste stap is een ruwe beschrijving van je doelgroep. Wat is het geslacht van je doelgroep? Tot welke leeftijdscategorie wil jij je richten? Zeg nu niet ‘alles’ op alle vragen, want hoe groter je doelgroep is, hoe duurder je advertenties worden. Maar bovendien: Hoe minder waarschijnlijk dat deze advertenties ook converteren. Wees zo specifiek mogelijk in het beschrijven van je doelgroep.

Op het moment dat je deze doelgroep duidelijk hebt, maak je een ‘gesponsord bericht’ voor de Facebook pagina die het best past bij het product wat je aanbiedt. Je doel bij deze advertentie is zoveel mogelijk likes te krijgen. Zorg voor een pakkende afbeelding en een aansprekende tekst. En natuurlijk met het geheel gerelateerd zijn aan je product.

Je laat deze advertentie tegen een klein budget een korte tijd lopen. Dus bijvoorbeeld één dag voor 5 euro. Brengt deze advertentie je een goed aantal likes, continueer je hem voor een langere tijd, valt het tegen, pas dan de afbeelding, tekst of doelgroep aan.

Door de likes die je nu gekregen heb je een indruk welke mensen een vage interesse voor je product kunnen hebben. Tijd voor stap 2.

Stap 2 : Verkeer naar je website

Je maakt nu een tweede advertentie. Doel van deze advertentie is mensen daadwerkelijk naar je site toe te krijgen. Bij de gegevens van je doelgroep geef je op, dat deze advertentie is voor de mensen die je post hebben ‘geliked’. Je kan mensen naar een product toesturen, en indien het een relatief risicoloos product is, kan je dat doen, maar over het algemeen is het beter de bezoeker te sturen naar een pagina waardoor jij zijn mailgegevens kan krijgen. Je opt-in pagina dus. Een deel zal hier hun adres achterlaten, het grootste deel niet.

Waarom moest je deze tweede advertentie niet direct als eerste plaatsen? Een heel eenvoudige reden. Advertenties voor ‘likes’ zijn per like goedkoop. Daadwerkelijk doorklikken is stukken duurder. Indien je in de eerste stap direct gepoogd had mensen naar je site te krijgen, was het aantal daadwerkelijk geïnteresseerde mensen veel lager geweest. Door eerst de ‘like advertentie’ te plaatsen, heb je je doelgroep ingeperkt (en daarmee voordeliger gemaakt), en je potentiële conversie verhoogd.

Stap 3 – Remarketing

De laatste advertentie die je plaatst, is een remarketing advertentie. Ik heb in het verleden remarketing al in zijn algemeenheid besproken. We richten ons hier op de mensen die de site daadwerkelijk bezocht hebben. En aan hen laten we een advertentie voor één van onze producten zien. Natuurlijk werkt remarketing alleen als je aan het begin van deze drie stappen je Facebook pixel hebt geactiveerd. De mensen die jouw site al eens bezocht hebben krijgen nu op Facebook advertenties voor jouw producten te zien.

Ten slotte

De strategie die hierboven is besproken werkt voor veel B2C  ondernemers feilloos. Wat in alle gevallen wel de doorslaggevende factor is, is de aantrekkelijkheid van je advertentie en de landing page waar iemand op uitkomt. Heb je een webwinkel, stuur je bezoeker niet naar een product pagina uit je winkel, maar maak een aparte pagina aan, met net iets meer uitleg, een net iets mooiere opmaak en de nodige social proof om je product te verkopen. De ervaring is dat een standaard winkelpagina nauwelijks zal converteren. Heb je een goed opgezette salespagina voor je product aangemaakt, is de kans op conversie vele malen groter.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht