Vijf nuttige WooCommerce plugins die je mogelijk nog niet kende!

Als je denkt alles gezien te hebben, hoop ik dat je deze niet hebt gemist!

Door de bomen het bos niet meer zien is denk ik het grootste understatement wanneer je je begeeft in de wereld van de WordPress plugins. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik geen idee heb hoeveel plugins er tegenwoordig voor WordPress beschikbaar zijn, maar als ik voor iedere plugin een euro zou krijgen, zou ik denk ik nooit meer hoeven te werken.

En dat terwijl ik dag in dag uit met WordPress werk. Ik kan mij voorstellen dat jij niet alleen ‘door de bomen het bos niet meer ziet’, maar eerder het idee krijgt verdwaald te zijn in een ondoordringbaar oerwoud.

Gelukkig voor jou schrijf ik regelmatig over nuttige WordPress plugins, dus wanneer je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief of je (anoniem) aanmeldt voor de browser pop ups door op de rode bel linksonder op de pagina te klikken dan blijf je in ieder geval op de hoogte.

Zoals bijvoorbeeld dit keer. Ik ben eens door mijn vele verzoeken tot plugin reviews doorgespit en heb vijf WooCommerce plugins voor je uitgezocht.

Vijf die zeer de moeite waard zijn.

1. WordPress Brands

WordPress Brands is niet een plugin die ik snel zou kopen. Maar dat is omdat ik vrij snel een veel goedkoper alternatief samen zou kunnen stellen.

Ben je minder ‘PowerUser’ dan ik ben, dan is deze plugin zeker het overwegen waard.

Ik draai nu alweer heel wat jaartjes mee in de wereld van de e-commerce. Ooit met e-commerce begonnen in 2002 begonnen bij een bedrijf wat maatwerk e-commerce oplossingen implementeerde… en via osCommerce, Zen-Cart, Magento, PrestaShop en MarketPress uiteindelijk uitgekomen bij WooCommerce.

En om eerlijk te zijn, wat mij als eerste irriteerde in WooCommerce was de onmogelijkheid om ‘manufacturers’ of ‘brands’ te implementeren. Hoewel het voor mijn eigen producten totaal irrelevant is, omdat alles wat ik verkoop ‘eigen merk’ is, wil je, wanneer je meerdere merken verkoopt, toch ook het merk aan kunnen geven.

Sommige mensen misbruiken hier de categorieën voor, en enkele mensen die WooCommerce een beetje beter begrijpen gebruiken hier de ‘Eigenschappen’ (Attributes) voor.

Maar het zijn allemaal lapmiddelen. Want op deze manier kan je de merken wel differentiëren, maar wat als je een logo of een informatiepagina over het merk wilt hebben? Dan zal je toch iets meer moeten doen.

Sinds 2012 heb ik meer dan 90 webwinkels voor klanten geïmplementeerd en wanneer vanuit de klant een dergelijke vraag kwam, was het probleem altijd makkelijk op te lossen met tools als ACF, Toolset of PODS.

En dat is natuurlijk leuk als je een ervaren WordPress/WooCommerce professional als mij inzet om je probleem op te lossen. Maar wat wanneer je dat niet wilt of kunt?

Dan is WooCommerce Brands een uitkomst. WooCommerce Brands is een simpele plugin waarmee je merken toe kan voegen aan je shop en deze kan koppelen aan je producten. Omdat je afbeeldingen (logo’s bijvoorbeeld) en teksten toe kan voegen aan de merken, kan je jouw consumenten van alle gewenste informatie voorzien.

De plugin is niet gratis (29 dollar per jaar), maar als je de functionaliteit nodig hebt, kan ik het je niet goedkoper aanbieden.

2. WooCommerce Multiple Customer Addresses

WooCommerce Plugins

Toen ik deze plugin vond, moest ik gelijk aan een specifieke klant denken. Hij doet vooral zaken met instellingen en de facturen moeten vrijwel standaard naar andere plaatsen dan de goederen.

En dat is precies wat WooCommerce Multiple Customer Addresses voor jou mogelijk maakt. Je klant kan een onbeperkt aantal adressen voor facturering en levering ingeven en per order het juiste adres uit een lijst kiezen.

Een verademing voor jou en je klant.

3. WooCommerce Conditional Shipping and Payments

WooCommerce Plugins

Deze plugin heeft mij in 2019 meer dan 2000 dollar (ja, je leest het goed, dollar… geen euro) bespaard. En dat terwijl ik maar één van de functionaliteiten gebruikte.

Maar laat ik eerst vertellen wat ‘WooCommerce Conditional Shipping and Payments‘ doet. Je kan de beschikbare verzendmethoden en betaalmethoden beperken op basis van een aantal factoren als

  • Grootte of gewicht van het product
  • Locatie van de klant
  • Hoogte van het orderbedrag

En hoe het mij 2000 dollar heeft bespaard? Dit is denk ik vooral voor mensen die hun aandacht hoofdzakelijk op de VS richten met hun marketing, zoals de cursisten aan de T-Shirt Academy.

Maar ook in Nederland kan je behoorlijk besparen, door deze plugin te gebruiken.

In Nederland zijn we gewend met iDEAL te betalen. En een iDEAL transactie kost -afhankelijk van je betalingsprovider- tussen de twee en negen dubbeltjes. Maar iedere transactie kost evenveel.

Dat is bij PayPal en Creditcard transacties echter niet het geval. De transactiekosten zijn daar gebaseerd op een standaard ‘basistarief’ met daarbovenop een percentage van het transactiebedrag. En de kosten van PayPal zijn aanzienlijker hoger dan die van Stripe (de creditcard provider die ik in de VS gebruik).

Bij hoge bedragen heb ik dus eigenlijk liever, dat mensen geen PayPal, maar hun creditcard gebruiken. En dat is precies wat ik met deze plugin af kan dwingen. Voor mijn t-shirt shops geldt, dan wanneer mensen voor meer dan 300 dollar bestellen, ze alleen ‘creditcard’ als betaaloptie krijgen.

In Nederland kan dit je nog meer opleveren. Wanneer ik een online bestelling doe, maakt het mij niet uit, of ik nu via PayPal of via iDEAL betaal. Voor mij als consument kost het allebei evenveel.

Maar voor jou maakt het een gigantisch verschil.

Als ik bij jou een product van 300 euro bestel, dan brengt PayPal ongeveer 10 euro kosten bij jou in rekening. iDEAL via Mollie -op dit moment- 26 cent (ex BTW).

Door deze plugin te gebruiken en PayPal boven een bepaald bedrag alleen mogelijk te maken voor klanten buiten Nederland kan je bij een goedlopende webwinkel op jaarbasis werkelijk honderden tot duizenden euro’s besparen.

Waar wacht je nog op?

4. Smart Manager for WooCommerce

Time is money.

En de hiervoor besproken plugin bespaart je direct heel veel geld. Smart Manager for WooCommerce zal je niet direct veel geld besparen in directe zin, maar wel uren tijd. Wat in the long run op hetzelfde uitkomt.

Om je maar eens een heel eenvoudig voorbeeld te geven. Zoals je weet -ik heb het je een paar paragrafen hierboven nog verteld- run ik een paar t-shirt shops. En voor het kunnen leveren van t-shirts in bepaalde kleuren ben ik afhankelijk van de voorraad van mijn fullfilment provider.

Af en toe krijg ik een mailtje, dat T-Shirt X in maat A en kleur B niet meer op voorraad zal komen, omdat er te weinig vraag naar is.

Wat ik vroeger moest doen, was in product na product controleren of dit toevallig op een shirt in die bepaalde kleur en maat gedrukt werd. Kon me letterlijk een halve dag kosten, om de niet beschikbare producten te verwijderen per shop.

Oh.. ja… ik heb er 37.

Nu ik Smart Manager for WooCommerce gebruik, kan ik mijn productvarianten openen als een soort spreadsheet en filteren op die specifieke kleur- en maatcombinatie. Even snel ‘check all’ aanklikken en vervolgens ‘delete’… en in minder dan vijf minuten zijn de niet meer beschikbare kleur/maat combinaties voorgoed verdwenen.

Ok, 37×5 minuten is nog steeds niet leuk… maar het is te overzien. 37 halve dagen niet.

5. WooCommerce Table Rate Shipping

Ik begon dit artikel met een plugin, die ik zelf niet zo snel zou gebruiken. En ik eindig hier ook mee. Zelf ben ik niet zo’n zware jongen. Ik handel het liefst in gewichtsloze goederen zoals digitale producten, of in andere producten, waar je niet zo zwaar aan hoeft te tillen, zoals t-shirts.

Maar ik heb enkele klanten die zwaardere goederen online verkopen. En geloof me of niet, maar PostNL vertikt het gewoon om een kubieke meter grind in je brievenbus te storten. De amateurs.

De plugin Table Rate Shipping biedt in dit geval uitkomt. Je kan verzendtarieven definiëren op basis van het totaalbedrag, totaalgewicht of de locatie waar het bezorgd moet worden. Of -wat het zo mooi maakt- een combinatie hiervan.

Voor de zware jongens onder de webwinkeliers van harte aanbevolen.

Gun jezelf de omzet die je verdient!

Wallet with European money

Vijf plugins die je tijd, geld, irritatie of een combinatie hiervan kunnen besparen. Niet iedere plugin is direct geschikt voor iedere situatie, maar wanneer je de omschrijvingen goed doorleest, zie je mogelijk al een paar mogelijkheden, hoe jij met je webshop in het komende jaar kan besparen of zelfs meer verdienen. En dat zijn nog niet eens alle mogelijkheden.

Tijdens de trainingen eCommerce Seriously en WooCommerce in Detail laat ik je zien, hoe je heel wat meer uit je online business kan halen.

Voor een meer persoonlijk advies ben je natuurlijk ook altijd welkom om contact op te nemen.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Wellicht heb je interesse in één van deze trainingen van WordXPression?

Google Analytics met GA4 – Basiscursus

21 september 2022

Jouw Online Video Cursus van pre tot post

21 oktober, 4 november 2022, 18 november, 2 december

Elementor voor gevorderden

5 november 2022