Zeven tips voor meer winst uit je webshop.

Meer winst uit je webshop… en dan hebben we het nog niet eens over Winst met Woo!

Meer winst met je webshop

Doet de titel ‘Zeven Tip voor meer Winst uit je Webshop’ niet iets teveel denken aan het gratis e-boek ‘Dertien maal Winst met Woo?Goed zo! Want ik heb al van tientallen ondernemers uit de eerste hand mogen horen, hoe dit gratis e-boek hen aan meer winst met hun webwinkel heeft geholpen. Dit blogartikel is echter geen samenvatting van dit e-boek. Hoewel bepaalde onderdelen overlappen, is dit blogartikel eerder een aanvulling dan een vervanging. Mocht je ‘Dertien maal Winst met Woo’ nog niet hebben gedownload, raad ik je zeker aan dit alsnog te doen. Maar lees overigens ondertussen rustig door, want dit artikel kan ook helemaal op zichzelf worden gelezen.

Ondernemen in Lala land.

Veel mensen die met een webwinkel beginnen, doen dit onder het motto ‘Een goed product verkoopt zichzelf’. Maar zoals een succesvol ondernemer mij al leerde, er is maar één plaats op de wereld, waar dit werkelijk gebeurt. Lala land. Want of je nu een webwinkel, of een ‘brick and mortar’ winkel hebt, je moet altijd moeite blijven doen om klanten aan te trekken. Heb jij al een tijdje een webwinkel, en merk je dat het je niet oplevert wat je er van verwachtte, dan kan je twee dingen doen.

Alles wat je in dit blogartikel en het gratis e-boek ‘Dertien maal Winst met Woo’ ter harte nemen, of verhuizen naar Lala Land.

Implementeren!

Wanneer je eens bladert door deze blog dan zie je regelmatig in de commentaren een commentaar wat vertelt, dat ik goede tips heb gegeven in mijn blogartikel. Ik heb de onhebbelijke gewoonte om enkele weken tot maanden nadat iemand een dergelijk commentaar heeft gegeven de website van die persoon te bezoeken.

Tot mijn spijt merk ik, dat de meesten die ‘goede tip’ niet hebben omgezet in converterende acties.

Wat dat betreft zijn wij ondernemers toch nog steeds te veel ambtenaren: We denken dat we betaald krijgen voor wat we weten, niet voor wat we doen.

En mochten ambtenaren bezwaar willen maken tegen deze uitspraak, alleen bezwaarschriften in drievoud, ondertekent door alle vier de grootouders in het bezit van het gehele gebit worden geaccepteerd.

En dan nu even serieus.

De zeven tips. Op jouw succes!

Tip 1 : Blog!

Moet je bloggen voor een webwinkel? En heeft dit sowieso enige waarde? Jazeker! Overtuig jezelf.

Maar sta er ook bij stil dat bloggen een ‘lange adem’ strategie is. Mijn gemiddelde klant heeft denk ik pas resultaat van het bloggen op zich na tussen een half jaar en een jaar geblogd te hebben.

Zelf blog ik inmiddels 7 jaar voor WordXPression. Ik heb tussen de 15.000 en 20.000 unieke bezoekers per maand. 60% vindt mijn site door de zoeken op onderwerpen waarover ik blog. Dat durfde ik in 2012, toen ik twee jaar blogde en gemiddeld 1000 bezoekers per maand had, niet te geloven. Het werkt. Maar het is een lange termijn investering.

Tip 2 : Laat je toevallige bezoekers terugkomen.

Natuurlijk heb je Google Analytics al ingesteld voor je website. En hoogstwaarschijnlijk heb je ook je Facebook Pixel al geïnstalleerd. Heb je dit nog niet gedaan, doe je dit natuurlijk direct nadat je gestopt bent dit artikel te lezen. Want je laat anders letterlijk geld liggen!

Want zodra je dit gedaan hebt, ben je er helemaal klaar voor om aan remarketing te beginnen. Of met andere woorden, andere sites en Facebook gebruiken om jouw toevallige bezoekers opnieuw naar jouw site toe te krijgen.

Wist jij dat op jaarbasis 95% van de bezoekers van een webwinkel éénmalig zijn? De belangrijkste reden dat ze niet terug komen, is omdat ze je gewoon vergeten. Wanneer je echter gerichte advertenties gebaseerd op hun interesse op websites van anderen kunt tonen, zal gemiddeld 10% op de één of andere manier (door te kopen of door in te schrijven op een nieuwsbrief) directe contactgegevens achter laten, waardoor je deze mensen direct kan benaderen.

Tijdens de training eCommerce – Seriously ga ik hier dieper op in.

Zorg overigens wel, dat je bezoeker landt op een geschikte ‘landing page’. Niet op je homepage. Je wilt immers geen spoorzoeker van hem maken. Niet op een standaard ‘Product page’ van jouw favoriete eCommerce pakket. De ‘standaard structuur’ van een gemiddelde productpagina is te weinig overtuigend. Maak een aparte landing page aan, die je bezoeker als het ware ‘meesleurt’ om het product toch maar te kopen.

Hoe je dat doet, leer je in eCommerce – Seriously.

Tip 3 : Begrijp wat UpSells en CrossSells zijn en gebruik ze!

Weet je nog wat ik aan het begin van dit artikel zei over implementeren? Het juiste gebruik van UpSells en CrossSells is één van die zaken, waarover ik mij mateloos kan irriteren, dat deze door de meeste webwinkeliers niet of verkeerd worden gebruikt.

Upsells en Crosssels zijn, zoals de Amerikanen het zo mooi kunnen zeggen, de ‘Meat and Bones’ van je webwinkel. Toch merk ik dat, wanneer ik een product online koop, nog geen 10% van alle webwinkels ook maar enige kaas of tofu heeft gegeten van dit concept. Als ‘part time vegetariër’ begrijp ik de afkeer voor ‘Meat and Bones’ volledig. Maar lieve mensen.. Het niet toepassen van Upsells en Crosssels is pure broodroof. Van je eigen bord wel te verstaan.

Lastig toe te passen

Nu moet ik eerlijk toegeven, dat het goed toepassen van deze concepten in WooCommerce lastig is, omdat WooCommerce zelf met betrekking tot dit concept ergens in 2007 is blijven hangen en ik tot nu toe geen plugins heb kunnen vinden die het concept juist toepassen. Eén van de belangrijke redenen, dat ik in oktober 2017 ben begonnen met de ontwikkeling voor een plugin, die dit wel doet. Op 8 februari 2018 -mijn verjaardag- zal deze plugin uitsluitend voor degenen die op dat moment ingeschreven zijn voor mijn nieuwsbrief gedurende één dag helemaal gratis te downloaden zijn. Een extra reden om ‘Dertien maal Winst met Woo‘ of ‘Cool met Coupons‘ te downloaden. Dan ontvang je ook mijn nieuwsbrief en krijg je op deze dag deze unieke aanbieding. Daarna betaal je 47 dollar of meer voor deze plugin.

Mocht je 8 februari 2018 hebben gemist / missen… wanneer je je inschrijft voor ‘WooCommerce – In Detail’ krijg je deze plugin sowieso gratis.

Gebruik je Shopify, dan zijn er voldoende apps beschikbaar om ‘upsells’ en ‘crosssels’ juist te implementeren. Tijdens ‘Shopify – In Detail’ leer ik je daar alles over.

Tip 4 : Gebruik de mogelijkheden van MailChimp.

Te weinig webwinkeliers weten, dat MailChimp een enorm krachtige tool is voor je eCommerce. En dat is -zolang je lijst onder de 2000 subscribers blijft- allemaal gratis.

Probleem 1 : Als je serieus aan de slag gaat met MailChimp e-Commerce automation is binnen het jaar je klantenbestand groter dan 2000 subscribers en moet je toch betalen.

Oplossing 1 : De meeste webwinkeliers nemen zichzelf en MailChimp niet serieus. Het subscribersbestand / klantenbestand blijft lang en ver onder de 2000. Ze bezuinigen een paar tientjes per maand om een paar duizend euro omzet per maand mis te lopen.

Probleem 2 : Hoeel de mogelijkheden van MailChimp op het gebied van eCommerce heel krachtig zijn, moet je op de MailChimp site heel hard zoeken om deze te vinden.

Oplossing 2 : Een aardige introductie kan je op deze site vinden. Bijvoorbeeld de training ‘eCommerce – Seriously‘.

Tip 5 : Implementeer een Affiliate Marketing programma.

meer winst uit je webshop | Zeven tips voor meer winst uit je webshop.

Ik weet niet wat de cijfers voor Nederland zijn, maar volgens ‘AM Navigator‘ is de Return of Investment op affiliate programma’s in Groot Brittanië voor ieder pond (of dollar of euro), 15 muntjes. Of om het in zijn plat Hollands te benoemen, voor iedere euro geïnvesteerd, kan je er gemiddeld 15 terug verwachten.

Dat klinkt allemaal leuk, maar hoe zet je eigenlijk een goed affiliate programma op? En nog veel belangrijker, hoe zorg je er voor, dat je ook affiliates krijgt?

Omdat dit niet altijd even gemakkelijk is, ben ik al jaren geleden begonnen met de ‘Affiliate Expert Workshop‘ (in de periode 2012-2014 onder de naam ‘Begin je eigen Affiliate Programma’). Een training waarin je leert hoe je zelf een affiliate programma op moet zetten en hoe je jouw affiliates ideaal kunt begeleiden.

Wanneer je op deze site zoekt op het woord affiliate vind je overigens ook voldoende waardevolle informatie.

Tip 6 : Sta negatieve recensies toe!

meer winst uit je webshop | Zeven tips voor meer winst uit je webshop.

Een aantal jaren heb ik de training ‘eCommerce WordPress PowerClass’ gegeven als een onderdeel van een drietal powerclasses. Omdat ik de overige twee PowerClasses niet meer organiseer (de materie in de SEO WordPress PowerClass is zo aan verandering onderhevig, dat ik SEO alleen nog maar doe via de blog en als consultancy), heb ik besloten de inhoud geheel te herzien en opnieuw aan te bieden onder de naam ‘eCommerce – Seriously‘. Met als kanttekening, dat deze training vooral bedoeld is, voor ondernemers die minimaal 50000 omzet per jaar willen maken per webwinkel.

Toen ik deze eCommerce PowerClass nog organiseerde, hadden we altijd, zoals bij alle WordXPression trainingen, een goede lunch. Net na de lunch, toen iedereen eigenlijk een beetje ‘ingedommeld’ was van het goede eten, wist ik iedereen weer wakker te krijgen met de titel van dit onderdeel: Sta negatieve recensies toe’.

Waarom recensies?

Eigenlijk zijn de negatieve recensies een onderdeel van een veel breder beleid: Vraag om recensies. Maar ik heb inmiddels ook wel opgemerkt, dat de meeste van mijn klanten het liefst een lichte vorm van censuur toepassen. Recensies zijn ok, negatieve recensies niet. En dat terwijl de negatieve recensies de meest waardevolle zijn.

Een gezond recensie beleid.

Natuurlijk wil je graag productrecensies. Maar uitsluitend van mensen die je product daadwerkelijk hebben gekocht. Er is een aantal redenen om hier in ieder geval deze beperking aan te geven, maar de belangrijkste is wel, dat je op deze manier ook spam en andere vervuiling van je recensies kunt voorkomen. Want op het moment dat iedereen een recensie kan geven, kan een spambot ook zijn reclame voor viagra en echte namaakhorloges posten.

Je zal ook de recensies eerst willen beoordelen, voor je deze publiek maakt. En dat doe je om in ieder geval twee redenen. Ten eerst wil je natuurlijk onwelvoeglijk taalgebruik voorkomen, een tweede reden is, dat je graag recensies wilt die duidelijk maken waarom een product wel of niet goed is. Het is goed om een aparte pagina op je site te hebben, waar je de richtlijnen voor ‘goede recensies’ aangeeft.

Bovendien sta je niet toe, om ‘alleen een cijfer’ te geven, iedere recensie moet gemotiveerd worden.

Recensies die een product een onvoldoende  geven kunnen voor jou nog steeds nuttig zijn. Deze geven namelijk meestal niet aan dat het product een slecht product is, maar waarom het product niet het juiste product voor die klant was. Door nieuwe klanten via de recensies de positieve en de minder positieve aspecten van het product te laten zien, kan deze een beter gefundeerde keuze maken tussen de verschillende producten. En hiermee voorkom je teleurstellingen en -niet onbelangrijk- retouren!

Tip 7 : Zorg voor een gelikte product presentatie

Diverse onderzoeken hebben het bewezen. Mensen kopen makkelijker en vaker bij webwinkels die hun producten goed presenteren. En ‘goed’ wil in dit geval onder meer zeggen:

  • Scherpe foto’s van het product uit alle mogelijke hoeken, liefst ook van het product in actie.
  • Een uitgebreide omschrijving, waarin het product en al de kenmerken duidelijk worden besproken.
  • Goede productrecensies door kopers (zie ook tip 6).
  • Extra documentatie (zoals bijvoorbeeld downloadbare handleidingen).
  • Mogelijkheden om producten ‘naast elkaar’ te zetten en op kenmerken te vergelijken.
  • Daar waar van toepassing, toepassingssuggesties voor het product.

Gebruik nooit zomaar alleen de productinformatie die de fabrikant aanlevert. Deze standaard tekst is op meerdere websites te vinden, zorg dat jouw productomschrijving ‘uitblinkt’ en beter is dan die van de concurrent. Want vergeet niet, in de winkel heb je een verkoper die een toelichting kan geven. In jouw webwinkel is de productbeschrijving de enige ‘verkoper’ die je tot je beschikking hebt.

Tenslotte

Zeven tips. En natuurlijk zijn er nog veel meer te bedenken. Sterker nog, tijdens de eCommerce trainingen van WordXPression krijg je nog tientallen andere nuttige tips, die jouw omzet omhoog zullen helpen. En misschien heb jij ook nog tips, die jij met andere webwinkeliers wil delen. Als dat zo is, nodig ik je van harte uit deze in het commentaar hieronder te schrijven.

Maar al deze tips om je omzet te verhogen zullen alleen werken, indien je er ook mee aan de slag gaat. Wanneer je deze tips ook daadwerkelijk gaat implementeren. Gun jezelf de winst die je verdient!

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.