Hoe kom je hoger in Google dan je concurrent?

Hoger in Google dan je concurrent? Hoe pak je dat aan.

Hoe kom je hoger in Google dan je ConcurrentIk krijg nogal eens de vraag ‘hoe kom ik op Nummer 1 in Google. Laat me je een geheim verklappen: Nummer 1 in Google worden is helemaal niet zo moeilijk. Verzin zelf een nieuw woord, verwerk het in een pagina en zoek hier een paar dagen later op. Ik durf te wedden, dat jou site als eerste in de zoekresultaten voorkomt. Hoogst waarschijnlijk ook als enige.

Wat je natuurlijk wilt is hoger in Google met relevante zoekwoorden en nog veel belangrijker: Beter gevonden worden dan je concurrent. En dit laatste is precies waar dit artikel over gaat.

Het verhaal van de beer…

Waarschijnlijk ken je, als je ooit een SEO cursus bij mij hebt gedaan, dit verhaal al. Het is echter een goed voorbeeld om de relativiteit van alles wat je op SEO gebied doet in te zien.

Er waren eens twee kampeerders die in Rusland gingen kamperen. Op een gegeven moment horen ze geschuiffel in de bosjes… en ja hoor, een gigantische beer komt op hen aflopen. En het ergste: Hij ziet er hongerig uit. De éne kampeerder zet het gelijk op een lopen… de andere kruipt in zijn tent, verwisselt zijn wandelschoenen voor zijn hardloopschoenen…

De al rennende kampeerder kijkt om en roept: Wat wacht je nog? Wat voor schoenen je aan hebt, je kunt echt niet harder lopen dan en hongerige beer.

‘Klopt’, roept zijn vriend. ‘Maar dan hoeft ook niet, ik hoef alleen maar harder te lopen dan jij!

SEO, perfectie is voor later

Met SEO is het eigenlijk net zo. Jij hoeft niet de best geoptimaliseerde website te hebben. Het enige wat werkelijk van belang is, is dat jouw website voor de relevante zoekwoorden beter geoptimaliseerd is dan die van je concurrent. Je wilt immers hoger in Google dan je concurrent eindigen. Dat er toevallig nog enkele compleet ongerelateerde zoekresultaten bovenaan staan, is minder van belang.

Maar laten we eerst eens kijken wie de concurrent is. Want met SEO maak je daar al snel een vergissing in. Ik beschouw WordPress.org bijvoorbeeld niet als een concurrent. De mensen van WordPress.org en ik hebben totaal verschillende doelen. Eindigt ergens in de zoekresultaten WordPress.org hoger dan ik zelf doe, zal ik daar niet snel wakker van liggen.

Met ‘de concurrent’ bedoel ik vooral de economische concurrent. Iemand die een potentiele klant kan verleiden zijn geld niet bij mij maar bij hem uit te geven. In de zoekresultaten wil ik toch vooral (ver) boven hem eindigen.

Positionering en zoekvolume

Eén fout die veel mensen maken, is dat de positionering in Google als zaligmakend wordt beschouwd. ‘Ik sta met 40 zoekwoorden op één, dat is met 10 zoekwoorden meer dan mijn concurrent!’. O ja? Maar wat is het zoekvolume wat ik vanuit deze zoekwoorden kan verwachten? Het is niet ondenkbaar dat dat éne zoekwoord waarop jouw concurrent op één staat veel meer website bezoek genereerdt dan jouw 40 zoekwoorden bij elkaar.

Wat je dus eigenlijk wilt is een methode om te bepalen of jouw concurrent meer bezoek krijgt gebaseerd op zoekwoorden die jij gebruikt. En wat je daar eigenlijk aan kunt doen. Want daar gaat het uiteindelijk om: Een methode om sneller te rennen dan de beer.

Wat is je zichtbaarheid voor de zoekmachines?

Wanneer je een goede SEO strategie hebt, heb je voor jezelf bepaald, voor welke zoekwoorden jij graag goed te vinden bent. Dat zijn de zoekwoorden die jouw doelgroep het meest zal gebruiken om jouw diensten en producten te vinden. Wat je misschien minder inzichtelijk hebt, is wie voor deze zoekwoorden je directe concurrenten zijn en hoe deze zich ten opzichte van jouw verhouden.

Wanneer je gebruik maakt van de SEO mogelijkheden van het WordXPression Plus Service contract onvang je wekelijks een overzicht van jouw ‘Direct competitors’. Dat zijn de directe concurrenten voor jouw vindbaarheid in Google.

Jouw zichtbaarheidsscore (Visibility Score)

Om dit overzicht te bepalen wordt er gezocht op de zoekwoorden die jij als voor jouw site belangrijk hebt opgegeven. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de gevonden resultaten, maar ook naar het zoekvolume van de zoekwoorden. Een zoekwoord met een volume van 10.000 opdrachten per maand zal bijvoorbeeld zwaarder wegen, dan een zoekwoord met een volume van 10 opdrachten per maand.

Op grond van deze gegevens wordt gekeken hoe waarschijnlijk het is, dat met de zoekwoorden die jij gebruikt jouw site ook inderdaad gevonden wordt. Dit overzicht kan er (met andere domeinnamen natuurlijk) bijvoorbeeld zo uitzien.

  1. concurrent-nummer-1.nl
  2. concurrent-nummer-2.nl
  3. concurrent-nummer-3.nl
  4. mijn-website.nl
  5. concurrent-nummer-4.nl
  6. enzovoort…
93
85
63
57
43

Dit lijstje zal maximaal 9 concurrenten en jouw eigen website bevatten. In dit overzicht kun je de relatieve vindbaarheid van jouw website tegenover die van je concurrenten bekijken.

Wat je hier ziet, is dat er drie websites boven je staan… en dat die (de index cijfers bij elkaar opgeteld) 241 / 57 = (ongeveer) samen waarschijnlijk ongeveer 4,5x meer verkeer zullen krijgen, dan jouw website gebaseerd op de door jou opgegeven zoekwoorden!

Positionering verbeteren.

Dit overzicht is niet onbelangrijk, want hiermee kun je direct aan de slag. Je weet namelijk ook -vanuit hetzelfde rapport- op welke zoekwoorden jij goed scoort. Die mag je even achterwege laten. Je weet ook op welke zoekwoorden je slecht scoort. Hiervoor ga je in de toekomst gericht een aantal artikelen schrijven. Maar nu ga je eerst kijken naar die zoekwoorden, waarvoor je wel scoort, maar nog niet voldoende – je concurrenten scoren beter. Het eerste wat je gaat doen is deze omhoog brengen in Google.

  1. Kijk eerst naar de pagina van je site die door Google wordt getoond wanneer je zoekt op dat zoekwoord. Controleer, of je eigenlijk dit artikel wel had geschreven met die zoekwoorden in gedachten. Misschien is het goed om het artikel licht te herschrijven, gericht op dit zoekwoord.
  2. Kijk ook nog eens naar de tips die de WordPress SEO plugin van Yoast je geeft en voer ze uit.
  3. Verlaag je bouncerate voor deze pagina. Google is dol op pagina’s met lage bouncerates. Ik heb in het verleden diverse malen webpagina’s naar boven kunnen brengen, door iets meer links naar verwante posts aan te brengen.
  4. Zorg voor een goede Meta-title en een goede omschrijving. Laat vooral de omschrijving (de tekst die je te zien krijgt in Google) uitnodigend zijn.
  5. Maak je tekst leesbaarder. Het is geen zware wegingsfactor, maar het helpt wel.
  6. En denk ook eens aan deze simpele SEO tip…

[text-blocks id=”algemeen”]

 

Dit artikel geeft een antwoord op onder meer de volgende vragen

  • Hoe word ik beter gevonden?
  • Hoe kom ik hoger in Google?
  • Op welke manier  zorg ik dat ik beter gevonden wordt dan mijn concurrent?
  • Hoe kom ik op 1 in Google?
  • Hoe wordt mijn site beter gevonden?
  • Op welke manier meet ik mijn vindbaarheid in Google?

 

 

 

 

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.