Wat je moet weten bij de keuze voor een WordPress thema


De keuze voor een WordPress thema eenvoudiger gemaakt?

keuze voor een WordPress thema | Wat je moet weten bij de keuze voor een WordPress thema

Wanneer je kiest voor een WordPress thema heeft het vaak iets weg van ‘shoppen voor een nieuwe outfit voor een feest’. Wat past het best bij je? Waarmee maak je de beste indruk? De keuze voor een WordPress thema is echter nog net een stapje complexer als de jurk of het pak wat je straks tijdens een kerstdiner wilt dragen.

Toen ik in 2010 met WordXPression begon, was een WordPress website nog heel herkenbaar. Want wat je ook deed, ieder thema ging uit van een redelijk standaard opzet. Inmiddels is WordPress groot en big buisiness geworden en voor de vormgeving van je website is vrijwel alles mogelijk. WordPress is een betrouwbare motor onder de motorkap, maar het chassis kan in oneindig veel uitvoeringen worden opgeleverd.

Dat is een voordeel… en een nadeel. Want met zoveel keus ben je al snel geneigd door de bomen het bos niet meer te kunnen zien.

Bovendien is alles ook nog een keertje aan mode onderhevig. Mijn ‘handleiding voor het maken van het keuze voor een thema’, die ik in 2012 heb geschreven is inmiddels niet meer te downloaden, om een heel eenvoudige reden: Hij is hopeloos verouderd. En als je over een jaar dit artikel leest…

… zal het nog steeds van toepassing zijn. Want in plaats van mij om de vormgeving van het thema te bekommeren wil ik samen met jou kijken naar een aantal aspecten van het thema die altijd geldig zullen blijven. Altijd? Nou ja… net zo lang als het Internet werkt met HTML. Als daar mee gestopt wordt, kan ik weinig zinvols meer zeggen. Maar met een drietal gouden regels, wil ik voorkomen, dat jij straks de spreekwoordelijke kat in de zak toe-eigent. Maar eerst een andere overweging.

Tijd is geen geld. Waar heb je meer van?

Tijd is geld. Dit is natuurlijk de grootste onzin. Vraag Bill Gates of Richard Branson maar eens, waar hij het liefst meer van wil hebben… Ik durf te wedden dat beiden voor tijd zullen kiezen, maar weten, dat dit voor geen geld ter wereld te koop is.

Waarschijnlijk kun jij -net zoals ik- van allebei wel wat meer gebruiken. Maar in mijn tijd als ondernemer heb ik wel geleerd, dat tijd oneindig meer kostbaar is dan geld. Voor je een keuze voor een WordPress thema maakt, is het vooral belangrijk, waarvan jij meer wilt investeren in de realisatie hiervan: Tijd of geld.

Ben je een ‘start up’ en kijk je op tegen de kosten die het ondernemerschap met zich meebrengt, heb ik maar één advies voor je: Wees bereid tijd te investeren in je website en je hebt met WordPress voor weinig geld een acceptabele website. Een investering in een betere website zal ongetwijfeld nodig zijn, maar dat is niet je eerste zorg. Met een eenvoudig thema en ‘Verleid je Klant’ in de hand, kun je al een website maken die je aan je eerste klanten helpt. Heb je eenmaal deze klanten, wees dan bereidt meer te investeren om betere klanten te krijgen.

Heb je al een bloeiend bedrijf, wees je er van bewust, dat ieder uur dat je steekt in het ontwikkeling van je website, een uur is waarin je niet beschikbaar bent voor je bedrijf, of je gezin.

Premium Themes

De WordPress repository beschikt over enkele duizenden verschillende thema’s die je allemaal gratis kunt gebruiken voor je website. Om eerlijk te zijn, ben ik al jaren geleden gestopt, met hier serieus naar te kijken. In de meeste gevallen is zo’n thema wel goed, maar de mogelijkheden deze aan te passen zijn te beperkt. Ben je een ‘echte starter’, kan het de moeite zijn om hier toch een blik op te werpen, maar wanneer je wilt, dat je site een professionele uitstraling heeft…

In de praktijk blijkt een groot aantal ervaren ondernemers voor ‘Premium Themes’ te kiezen. Maar is dit de beste keus?

Tip 1: Vorm versus inhoud – Laat je niet verleiden door de Neon reclames!

Veel ondernemers staren zich blind op de vormgeving van een thema. En hoewel een site inderdaad een professionele indruk moet maken, is het zelden zo dat ’technische frivoliteiten’ werkelijk bijdragen aan de professionele indruk die een site maakt. De bezoeker aan jouw site vindt het echt niet interessant, dat een tekst op een pagina geanimeerd in- of uitschuift. Wat hij wel interessant vindt, is wat je hem te vertellen hebt.

In 2015 heb ik min of meer stiekem jou aan een klein experiment onderworpen. De WordXPression site waar je nu naar kijkt was in twee uitvoeringen beschikbaar. Eén met animaties… en één zonder. Door middel van een ‘cookie’ werd  bepaald welke site jij voortaan zou zien… tenminste, gedurende die twee maanden, dat het experiment liep.

De uitslag van mijn experiment is duidelijk geworden in de huidige vormgeving: Geen animaties. De bezoekers van de geanimeerde site hadden sneller de neiging de site te verlaten. Bouncerate voor de ‘normale’ site was gemiddeld 4%, voor de geanimeerde site 17%. Een bezoeker leest liever goede teksten, dan dat hij een flitsende animatie ziet.

Tip 2: Neem geen thema met ‘Ingebouwde Post Types’.

De verleiding is groot om een thema te nemen met bijvoorbeeld een ingebouwde ‘Gallery’, ingebouwde ‘Klanten Reviews’ of een ingebouwd Portfolio. Allemaal heel mooi om in je site te gebruiken, maar heb je er wel eens over nagedacht, dat wanneer je overstapt naar en ander thema, je ineens essentiele informatie met betrekking tot de inhoud van je website verliest? Verlies een belangrijk punt niet uit het oog: Jouw thema is er voor de presentatie van je website. Alles wat te maken heeft met de content hoort thuis in plugins. Niet in je thema! Wil je galleries, customer reviews of een portfolio in je website, kies hier dan voor een goede plugin.

Tip 3: Pas op voor PageBuilders.

Er is een groot aantal thema’s -en het aantal is groeiende- wat binnen het thema ook een zogenaamde ‘Page Builder’ aanbiedt. En daar is op zich niets mis mee. Vormgeving van een individuele pagina is nooit het sterkste punt van de standaard WordPress editor geweest. Wat wel mis is, is dat veel van deze ‘Page Builders’ weer gekoppeld is aan het thema wat je koopt. Kies je op een gegeven moment voor een ander thema, ben je ook je page builder kwijt. Met als gevolg onleesbare chaotische pagina’s vol shortcodes die niemand begrijpt!

Kies je voor een thema met een ingebouwde PageBuilder, onderzoek dan eerst of deze PageBuilder ook los te koop is. Is dat zo, geen vuiltje aan de lucht. Is dat niet zo, en je wilt toch een Pagebuilder gebruiken, investeer dan liever een paar tientjes extra in een pagebuiler als Visual Composer of MotoPress.

Maar wat ik werkelijk adviseer…

Premium Themes zijn eigenlijk alleen goed geschikt voor mensen die of geen idee hebben, wat ze met hun website willen, of tijd teveel hebben. Op zich is het geen schande als je niet weet, hoe je website er uit moet zien. Een Premium Theme kan dan een goede middel zijn om dat doel te bereiken. Wees je er echter wel van bewust, dat het gros van the Premium Themes uitblinkt door inflexabiliteit. Buiten de instellingen van het thema zelf valt er weinig aan te passen. Ok, door een ‘child theme’ te maken, kun je als je creatief genoeg bent nog iets aanpassen aan de kleuren, maar in mijn praktijk kom ik het maar al te vaak tegen, dat iemand een gekozen thema geweldig vindt… behalve die ene feature… en soms komt het aanpassen van zo’n feature neer op uren (duur werk).

Framework in plaats van een Premium Theme.

Zelf werk ik voor klanten sinds 2012 met het Genesis Framework. Je zou kunnen zeggen dat ‘Genesis’ het tegenovergestelde is van een Premium theme: In een Premium theme is geprobeerd er van alles in te stoppen, wat een potentiele klant maar zou willen hebben. Genesis ‘heeft bijna niets’, maar met enkele eenvoudige PHP statements, kan het makkelijk ‘op maat’ worden gemaakt.

Voor mij maakt het qua tijd en kosten weinig uit, of ik een Genesis thema ‘van de grond op moet bouwen’ voor een klant, of een Premium Theme ‘op maat moet maken’. Wat wel uit maakt, is dat ik aan een Genesis thema oneindig uit kan bouwen.

Gezien de populariteit van ‘Bootstrap’ websites heb ik daarom -met Genesis in het achterhoofd- door een bevriend WordPress expert volgens mijn specificaties een eigen thema framework laten ontwikkelen, wat mij eenzelfde flexabiliteit zou moeten geven als Genesis, maar dan helemaal gebaseerd op ‘Bootstrap’. Afhankelijk van het type site wat je nodig hebt, gebruiken we dus Genesis of ‘XPressStrap’, het thema framework van WordXPression.

Wanneer jij als ondernemer zelf de tijd niet hebt om aan de slag te gaan met het inrichten van een Premium Theme, overweeg dan eens niet om op zoek te gaan naar iemand ‘die het voor je in kan richten’. Vaak kom je duur uit. Vraag ook eens een offerte van een webbouwer die wat jij wenst binnen een theme framework kan realiseren.

Update maart 2019 – Elementor, een nieuw alternatief

En de tijd tikt door. En nieuwe dingen worden ontwikkeld. Toen ik deze blogpost schreef was Elementor 1.x één van de vele page builders die op de markt beschikbaar waren. Inmiddels heeft deze page builder zich ver boven het niveau van enig ander beschikbare page builder uitgewerkt.

Elementor beschikt naast een page builder ook over een zogenaamde ’theme builder’, tenminste wanneer je de Pro versie van deze plugin neemt.

Hierdoor kan je eigenlijk zonder je echt zorgen te maken om het thema, eigenlijk alles ‘bouwen’ in Elementor Pro zelf. Je hebt dus als het ware geen thema meer nodig. Ok, laat ik eerlijk zijn. Je hebt nog steeds een thema nodig omdat WordPress anders niets kan, maar je kan ieder onderdeel van het thema overschrijven met de onderdelen van de Elementor Pro Theme Builder.

Daarom biedt WordXPression sinds 2018 ook ‘Elementor Built’ websites aan. Voor meer informatie kijk op onder meer de volgende pagina’s :

Dit artikel geeft een antwoord op onder meer de volgende vragen:

  • Waar moet ik op letten bij de keuze voor een WordPress thema.
  • Wil ik maatwerk of een standaard oplossing voor mijn WordPress thema.
  • Wat zijn de werkelijke kosten van een WordPress website.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.