Hoe je een ‘404’ pagina voor jou laat werken!
We doen het allemaal wel eens, we gooien een pagina weg van onze site, terwijl we vergeten deze netjes om te leiden. Of iemand linkt naar een pagina op onze site, en maakt een tikfout in de URL. En we weten dan allemaal wat er gebeurt: We krijgen dan die vervelende ‘404 – Page not found’ melding.
Heb je een traditionele statische website, dan krijgt de bezoeker meestal een nogal fantasieloze standaard pagina van de webserver zelf te zien. WordPress handelt dit iets netter af: Het thema zelf heeft -als het goed is- een 404 pagina gedefinieerd, die in ieder geval deze fantasieloze pagina in ieder geval netjes toont in de kleurstellingen van het thema.
Maar in alle gevallen is een 404 pagina vaak het einde van de zoektocht van de bezoeker. De pagina ‘bestaat niet’, dus hij zoekt verder. En vaak niet op onze site.
Zelf de inhoud bepalen.
Ik werk zelf graag het het Genesis thema. Wanneer je op een website gemaakt met Genesis een niet bestaande pagina op wilt vragen, dan krijg je een index van de complete inhoud van de website. Is je website (nog) niet zo groot, dan kan dit in ieder geval behulpzamer zijn dan een kale melding. Maar heb je -zoals de website van WordXPression- meer dan 100 pagina’s en meer dan 300 blogberichten, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Dat willen we anders aanpakken.
Eén van de mogelijkheden is om -op het moment dat een opgevraagde pagina niet bestaat- een alternatieve pagina te laten zien, die we zelf in kunnen vullen. En dat kunnen we doen door het installeren van een extra plugin.
Enkele plugins
Genesis 404 Page
Hebben we het over een Genesis thema, dan gebruik ik zelf het liefst Genesis 404 page. Onder het ‘Genesis’ menu komt een extra optie ‘404 page’ waar ik de tekst voor die pagina in kan vullen. Makkelijk en sneller dan de meeste andere oplossingen, omdat deze direct ingrijpt op de Genesis API. Helaas werkt deze alleen voor thema’s gebaseerd op het Genesis framework.
404 page by SeedProd
Een plugin die eigenlijk hetzelfde doet, maar dan voor alle andere thema’s, is 404 page by SeedProd. Qua functionaliteit is hij nauwelijks verschillend aan Genesis 404 page, maar deze plugin kan bij ieder thema worden gebruikt, niet alleen bij Genesis thema’s.
404 to 301
De plugin 404 to 301 gaat op een heel andere manier te werk. Voor de gebruiker maakt het weinig verschil, maar voor Google wel. Vooral wanneer er veel ‘Pagina niet gevonden’ fouten door je website zelf gegenereerd worden. Want Google is niet echt dol op websites met veel niet-werkende links. Op het moment dat iemand naar een ‘404 pagina’ wordt gestuurd, krijgt de browser een melding dat de pagina niet bestaat, ook wanneer je wordt doorgestuurd naar een mooie pagina om deze te vervangen. Is de bezoeker aan je website geen mens, maar een Google index-bot, dan wordt deze ‘404 boodschap’ niet goed gewaardeerd.
Heb je om wat voor reden dan ook veel internet ‘dode links’, is het gebruik van de 404 to 301 plugin iets om te overwegen. In grote lijnen doet deze plugin hetzelfde als de twee eerdere genoemde plugins, maar dan op een andere manier: Er wordt geen vervangende content getoond, maar de bezoeker wordt door middel van een ‘301’ melding (pagina is verplaatst) naar een andere pagina verwezen. Richting de bezoekende Google bot is dit een positiever bericht.
Maar wat zet je op die pagina?
Het omleiden naar een andere pagina of het tonen van andere content heeft natuurlijk weinig zin, als we niet iets zinvollers op die pagina zetten dan een foutmelding ‘Pagina niet gevonden’.
Wanneer iemand een foutmelding te zien krijgt, is de eerste neiging zo snel mogelijk deze foutmelding ‘weg te werken’. En aangezien ‘pagina niet gevonden’ een overbekende melding is, lezen we niet meer verder zodra we deze tekst hebben gezien.
Wanneer je op de site van WordXPression op een niet bestaande pagina komt, krijg je iets heel anders te zien: “Gefeliciteerd, je hebt de geheime pagina gevonden”.
Da maakt mensen nieuwsgierig en nodigt uit tot verder lezen. En vanaf dit moment is er eigenlijk een drietal acties die je op deze pagina uit kan voeren. Natuurlijk mag je ze ook combineren:
- Je toont de bezoeker één of meerdere beginpunten om te beginnen met het lezen over jouw dienstverlening.
- Je verwijst de bezoeker naar één van je best lopende producten.
- of je nodigt de bezoeker uit om één van je gratis producten te downloaden’.
De conversie
Is iemand al op de site en komt hij op een ‘Page not found’, dan is dit in feite een fout van mijzelf en dien ik dit zo snel mogelijk op te lossen. Maar de bezoeker heeft de site al gevonden en zal -ook bij een page not found- waarschijnlijk toch verder lezen.
Maar komt iemand van buiten af op de ‘niet bestaande pagina’, kan ik er van uitgaan, dat deze persoon ‘nieuw’ is, maar vooral dat op het moment dat hij niet vindt wat hij zoekt, de pagina direct zal sluiten. Tenzij ik natuurlijk mijn ‘Page not found’ aantrekkelijker heb gemaakt. Dus het is leuk om eens te kijken naar de conversie van zo’n ‘slimme’ page not found pagina.
Eén op de 20 bezoeken aan mijn ‘Page not found’ pagina levert een nieuwe inschrijving op voor mijn nieuwsbrief.
Eén op de 4 bezoeken klikt door naar een andere pagina.
En het is mij tot nu toe twee maal overkomen, dat iemand via de ‘Page not found’ doorklikte op de ‘WordPress XPress‘ website en na enig nadenken besloot dat ik de website voor de bezoeker mocht maken.
Het is dus zeker de moeite waard om jouw ‘Page not found’ niet het einde van een zoektocht, maar het begin van een ontdekkingsreis te maken.