Waarom je bezoekers terug zullen komen… (of niet)
Laten we eerlijk zijn, de belangrijkste reden waarom je een website hebt, is omdat je meer wilt verkopen. En misschien had jij ooit het idee, dat met een website de bezoekers vanzelf wel zouden komen en vanzelf wel zouden kopen, vandaag de dag weet je dat dit niet waar is. Je moet er meer voor doen. En je bezoeker zal over het algemeen een aantal keren naar je website terug moeten keren, voor hij zelfs maar door heeft, dat jij een product te verkopen hebt.
Hoe zorg je er voor, dat je bezoeker dan ook inderdaad doet? Daar heb ik in het verleden vaker over geschreven, maar laten we eens zeven belangrijke redenen waarom je bezoeker terugkeert op een rijtje zetten. De volgorde is willekeurig
1. Hij blijft jouw site tegenkomen in Google
Eén van de redenen dat iemand terugkomt naar jouw site is omdat hij -op het moment dat hij zoekt op bepaalde voor hem relevante trefwoorden- iedere keer opnieuw jouw site tegenkomt. Dat is goed. En dat zie je natuurlijk graag. Om je site een beetje te ‘helpen’ beter gevonden te worden, kan je ervoor zorgen, dat je positionering in de zoekmachines wat beter verloopt. De ‘SEO Checklist‘ van WordXPression is een goed beginpunt hiervoor.
2. Jij nodigt hem persoonlijk uit je site opnieuw te bezoeken.
Wat je natuurlijk wilt, is dat je je bezoeker direct kan bereiken. Eén van de manieren om dat te doen, is door hem om zijn email adres te vragen. In mijn e-boekje ‘Verleid je Klant‘ uit 2012 wordt die hele procedure uitgebreid beschreven. In mijn latere blogartikel ‘Dat gratis e-boek heeft zijn langste tijd gehad‘, nuanceer ik mijn uitspraken uit 2012. Maar listbuilding blijft belangrijk om je producten te verkopen.
3. Je gebruikt Social Media campagnes om mensen naar je site te krijgen.
Maar wanneer je Social Media gebruikt voor meer bezoekers doe het dan wel goed. Probeer geen honderden ‘vrienden’ te maken om die vervolgens te spammen met jouw producten. Hoe je wel nuttig gebruik van bijvoorbeeld Facebook kunt maken, lees je hier.
4. Beloon anderen om naar jouw site door te verwijzen
Of, met een wat ingewikkelder woord, zet een affiliate- (of partner-) programma op. In één van mijn blogartikelen kan je hierover meer lezen, maar wanneer je een werkelijk succesvol affiliate programma wilt opzetten, is de ‘Affiliate Expert Workshop‘ zeker aan te bevelen.
5. Pas remarketing en retargeting toe!
Eén van de krachtigste methoden om mensen terug te laten komen naar jouw website is door remarketing en retargeting effectief toe te passen. Of met andere woorden: Je gebruikt Google, Facebook en/of MailChimp om de bezoekers aan bepaalde delen van je website doelgerichte advertenties te tonen. Hoe je dit effectief doet, leer je onder meer tijdens de cursussen ‘MailChimp 101‘ en ‘Online Marketing – Een Stap Verder‘.
6. Gebruik de mogelijkheden van je webwinkel!
Heb je een webwinkel? Dan heb je talloze mogelijkheden om je klanten terug te laten komen. Maak hier ook gebruik van. In mijn gratis e-boeken ‘Winst met Woo‘ en ‘Cool met Coupons‘ lees je meer over verschillende methoden om klanten die eenmaal gekocht hebben terug te laten komen. En wil je hier nog verder mee gaan, dan is ‘eCommerce – Seriously’ zeker aan te bevelen.
7. Blijf bloggen!
Mensen komen makkelijker terug, wanneer er regelmatig nieuwe content op je website is te vinden. En één van de meest gezochte dingen op het Internet is informatie.Mocht je er over twijfelen of anno 2018 bloggen nog steeds werkt, moet je zeker dit blogartikel eens lezen Zolang jij er voor zorgt iedere keer weer nuttige informatie voor jouw doelgroep op je website te hebben, blijven mensen terugkeren. .