Online leeromgevingen – Omdat leren leuk moet blijven!
De afgelopen weken heb ik behoorlijk wat over online leeromgevingen geschreven. En dat is niet zonder reden. Het aantal aanvragen van online leeromgevingen wat ik ontvang van ondernemers is nog steeds stijgende.
Een goede reden om eens stil te staan bij een ander aspect van het online leren. We hebben recentelijk al gekeken naar Blended Learning, Social Learning en iets langer geleden naar H5P… maar laten we nu eens kijken naar een ander onderdeel: Het plaatje op het huiswerk!
Je kent het vast nog wel van de eerste klassen van de lagere school (nu de basisschool): Wanneer je een opdracht goed af gemaakt, kreeg je niet alleen de fel beheerde krul, maar ook een plaatje of een stempel bij je werk. En misschien lijkt het wat kinderlijk, maar geloof mij, het werkt nog steeds!
Tot het bittere einde!
Bij een Amerikaans onderzoek naar online leeromgevingen is gebleken, dat -indien er geen aanvullende ondersteuning wordt geboden- 70% van de cursisten stopt voordat 30% van de training is gevolgd. Het percentage wat de training wel helemaal afmaakt ligt nog lager: 6%.
Hier kun je op twee manieren naar kijken. De eerste manier is die van de kortzichtige verkoper. Wat maakt het uit, de training is betaald en wat ze er mee doen is hun eigen zaak. Het geld is binnen, en geld is het enige wat telt. Of niet? De andere manier van kijken is die van de welbewuste marketeer en die van de enthousiaste docent: Ik wil mensen motiveren meer te leren over het onderwerp wat ik belangrijk vindt.
Ben je het eens met de eerste manier van kijken, dan adviseer ik je niet verder te lezen. Zonde van je tijd! En tijd is geld! Herken jij je meer in de tweede zienswijze, wil je vast geen woord van het onderstaande missen.
Enthousiasme delen
Online leeromgevingen zijn een prima middel om jouw kennis in klinkende munt om te zetten. Het is nog veel meer een middel om jouw kennis en jouw passie onder gelijkgezinden te verspreiden. En omdat jij heel goed begrijpt, dat het leven van alle dag soms de aandacht weg kan trekken van jouw online leeromgeving, beloon jij graag de mensen, die volharden in hun wens meer te leren over ‘jouw ding’. En aangezien wij Nederlanders (excuses aan de Vlaamse lezers!) echte kruideniers zijn, weten we dat ‘zegeltjes sparen’ iets is, waar we echt enthousiast over kunnen worden!
Dit ‘zegeltjes sparen’ kunnen we ook helemaal digitaliseren. En hier komt een plugin als ‘MyCred‘ om de hoek kijken. We willen degene die zijn lessen keurig volgt en afmaakt belonen. En omdat een sticker of een stempeltje ‘uit de tijd’ zijn, hebben we hier iets anders op bedacht.
My Cred : Gamification door punten te verzamelen.
Wellicht heb je de term ‘Gamification’ vaker gehoord. Ik beloof je, in de nabije toekomst kun je hierover meer lezen op deze site. Eén van de manieren om ‘gamification’ te implementeren, is door de cursisten van je online leeromgevingen te belonen voor de acties die zij nemen. MyCred is een WordPress plugin die de gebruikers van je site punten geeft voor acties die zij afronden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om punten te geven voor commentaren die gegeven worden, voor accounts die aangemaakt worden, voor personen die naar je website doorverwezen worden… kortom voor een heleboel zaken.
Het is ook mogelijk om punten te geven voor het volgen van lessen, het afronden van modules, het maken van quizzen en het afronden van cursussen, door middel van de MyCred – WP Courseware koppeling.
Maar wat moet je met die punten?
Punten verzamelen is natuurlijk leuk, maar wat wil je met die punten, op het moment dat de ‘kaart’ vol is? Hier komt juist de kracht van de MyCred plugin om de hoek kijken: Het is namelijk mogelijk om deze punten ‘om te zetten’ in producten, die je bijvoorbeeld via een WooCommerce webwinkel aanbiedt. MyCred biedt namelijk een gratis koppeling met WooCommerce en een (niet gratis) koppeling met Easy Digital Downloads (EDD). Hierbij is het mogelijk om producten in de winkel ‘af te rekenen’ in gespaarde punten. EDD kan – net zoals WooCommerce – ook gebruikt worden als betaalsysteem voor WP Courseware… en de cirkel is rond: Door het volgen van cursussen, kunnen jouw cursisten e-boeken, andere cursussen of andere digitale producten bij jou aanschaffen in ruil voor gespaarde punten. Leren krijgt – behalve het vergaren van kennis- nog een ander doel.
En combineer je dit ook nog eens met Social Learning en de mogelijkheden van MyCred om punten te verzamelen via activiteiten op BuddyPress… dan ben je hard bezig een ‘Community of Students’ op te bouwen rond jouw specifieke kennisgebied!
Het gaat allemaal om de motivatie!
Het is niet de bedoeling van de meeste online leeromgevingen om één enkele cursus te verkopen. Je wilt graag dat jouw studenten enthousiast worden over de stof die je te bieden hebt. Ze moeten bereid zijn meer van jouw trainingen te kopen. Twee krachtige middelen om hierbij in te zetten zijn ‘Social Learning’, wat we in een vorig artikel hebben besproken, en een vorm van ‘loyalty rewards’ voor de studenten die zich inzetten om de eindstreep te bereiken. Een gemotiveerde student is bereid om meer in zichzelf te investeren en vervolgcursussen van je te kopen. Dat een drop-out hiertoe bereid is, is zeer onwaarschijnlijk.