Je eerste blogbericht schrijven… je kunt het ook gelijk goed doen

Tips en trucs voor het schrijven van je eerste blogbericht

Je eerste blogbericht

Ik blog nu al meer dan vijf jaar en één van de onderwerpen waar ik regelmatig over schrijf is over bloggen. Toch heb ik tot op heden nooit echt goed en stelselmatig met je doorgenomen hoe je nu eigenlijk begint met bloggen. In de komende paar weken maak ik dit goed met je: Een drietal artikelen over hoe met bloggen te beginnen. Blog je al? Ik twijfel er niet aan, of je zal ook nuttige informatie in deze artikelen vinden.

Voor sommige mensen heeft ‘bloggen’ iets magisch. Het is immers ‘schrijven’ en voor schrijven moet je ’talent’ hebben. Niets is minder waar. Iedereen met een basis taalbeheersing kan bloggen. Er is aantal een aantal belangrijke regeltjes om rekening mee te houden.

In het eerste artikel -dit dus- heb ik het met je over waarover je gaat bloggen. Over twee weken bespreken we de inhoud en de vormgeving en twee weken daarna gaan we nog eens goed kijken, hoe je er voor zorgt, dat je blog ook gelezen gaat worden.

Zakelijk bloggen, je doet het voor de klant!

Voordat je het eerste blogbericht gaat schrijven is het belangrijk om te realiseren, dat bloggen bedoeld is om een langdurige online relatie met je potentiële klanten op te bouwen. Tenminste wanneer we spreken over zakelijk bloggen.

Een fout die ik veel beginnende (en ook meer ervaren) bloggers zie maken, is dat zij de blog gebruiken als een soort nieuwsbericht: ‘Afgelopen Zaterdag stonden wij op de Open Bedrijvendag in Appingedam’. Dit is geen blogbericht, maar een nieuwsbericht. Het is prima om ook nieuwsberichten op je site te zetten, maar doe dit onder een apart item in je menu.

Je zakelijke blog bevat berichten met informatie waar jouw potentiële klant naar op zoek is.En deze informatie moet nuttig en bruikbaar zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een coach bent en je mensen helpt met slaapproblemen, is het weinig behulpzaam, om in je blogpost alleen te vertellen, dat de bezoeker met zijn slaapproblemen bij jou terecht kan. Nee, je geeft hem nuttige tips die hij direct toe kan passen en hem het vertrouwen in jouw vakkundigheid geven.

Zakelijke bloggen, je doet het ook voor jezelf!

Je blog berichten bevatten voor je klant nuttige informatie. Maar omdat zakelijk bloggen ook wilt zeggen dat je via bloggen nieuwe klanten wilt bereiken, is het van even groot belang, dat de lezer van de blog begrijpt, dat hij voor de oplossing van een bepaald probleem bij jou terecht kan. Een zakelijk blogbericht vormt een directe brug tussen jouw diensten en de vraag van de klant.

Waarover ga je dan schrijven ?

Een wijs man heeft mij ooit gezegd: ‘Wanneer je begint met bloggen, doe dan dit,  schrijf in je eerste blogbericht, dat je met bloggen bent begonnen en vraag je lezers waar je in dat eerste blogbericht over moet schrijven!’ Zo zie je maar. Wijze mannen weten ook niet alles. Wanneer je kiest voor deze aanpak, heb je minimaal met de volgende problemen te maken :

  • Je lezer kent je nog niet. Hij heeft geen idee waar je wel en niet iets van af weet. Een dergelijke vraag is uitstekend wanneer je al een paar jaar blogt en een lezerspubliek hebt, prima om te verifiëren of je nog steeds op de juiste koers zit, Maar om mee te beginnen… je kans van slagen is vrij klein.
  • Reken er op, dat het weken zal duren, voor je eerste blog gelezen wordt. En volgende week wil je al een volgende blogpost hebben… je komt hierdoor in tijdsnood. (En het is heel waarschijnlijk dat je nooit reacties zult krijgen, onder meer om de eerder genoemde reden).
  • Jouw blogposts moeten een brug vormen tussen de vraag van de klant en jouw producten en diensten. Hoe kan dit, als de potentiële klant jou moet vertellen waarover je moet schrijven? Hij kent je producten en diensten nog niet.

Wat wel een goede aanpak is, is om eens al je producten en diensten op een rijtje te zetten.  Vraag je met betrekking tot ieder product af, wat de meest voorkomende misvattingen zijn met dat product of die dienst. En je hebt dan waarschijnlijk al snel een rijtje met onderwerpen waar je over kunt schrijven!

Oefening baart kunst

Tenslotte een tip uit de keuken van de ervaren bloggers: Begin nooit met maar één blogartikel! WordPress staat het toe om ‘vooruit te werken’ en je blogpost een andere datum te geven. Hierdoor lijkt het alsof een blogpost in het verleden is geplaatst of -wanneer je een toekomstige datum geeft- plant deze post in voor de toekomst. Wanneer je je eerste blogbericht direct wereldkundig maakt, heb je… een website met maar één blogbericht.

Dat is beslist niet uitnodigend om terug te komen. Wat ik iedere klant adviseer is om wanneer je begint met bloggen direct tien blogberichten te schrijven. Al schrijvend ontdek je wat je beter had kunnen doen en kun je terug stappen om je eerder geschreven eerste blogbericht nog enigszins te verbeteren.

Reizen door de tijd

Maar nog veel belangrijker is dat je met tien blogberichten je de volgende ’truc’ uit kunt halen. Je plaatst vijf berichten op data in het verleden, ieder met exact een week er tussen. Eén blogbericht dateer je op vandaag en vier in de toekomst… opnieuw iedere keer met exact een week er tussen. Wanneer iemand je website bezoekt ziet hij zo alvast zes blogberichten over verschillende onderwerpen.

Omdat er iedere week een week tussen zit, wek je hiermee de -overigens ook juiste- indruk, dat hij iedere week een nieuw bericht mag verwachten. Hij heeft redenen om terug te komen. In de vier weken die hierop volgen, heb jij even de stress niet van het ‘moeten’ schrijven van een nieuw blogbericht.  Dan kun jij je concentreren op de promotie en het zorgen voor meer bezoekers aan je blog.

PowerBlogging

Wil jij jouw bloggen op een hoger niveau brengen? Dan is er voor jou de online cursus PowerBlogging. In een aantal goed te begrijpen lessen laat ik jou zien wat er nodig is om jouw bloggen op een hoger niveau te brengen.

Dit artikel geeft onder meer een antwoord op de volgende vragen

  • Waar moet je op letten bij voor het eerst bloggen?
  • Hoe begin ik een succesvolle blog?
  • Kan iedereen leren bloggen?

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.