Ik heb een blogpost, maar niemand komt er heen…
Niets is zo weinig motiverend dan geen of weinig lezers voor je blogpost. Wanneer je je blogpost dus geschreven hebt, is het vooral zaak, dat deze ook gelezen gaat worden. Daar kun je op een aantal manieren voor zorgen…
Zorg dat er ook wat te lezen valt.
In mijn voorafgaande artikel heb ik er al op gewezen: Begin niet met bloggen, wanneer je maar één blogartikel hebt. Schrijf minimaal 5 blogartikelen met een regelmatige ‘pauze’ er tussen in bij het antidateren van deze blogposts. Dit maakt het ook mogelijk om vanuit bepaalde blogposts naar andere te verwijzen, waardoor de bezoeker ook ‘door blijft lezen’ en eerder geneigd is terug te komen.
Verzamel email adressen van je bezoekers
Iemand die nu op je blogpost komt, zal niet automatisch weten, dat je volgende week een nieuwe blogpost hebt geschreven. Daarom verzamel je de email adressen van je bezoekers. Hoe je dat doet, maar ik duidelijk in het gratis e-boek ‘Verleid je Klant’.
Deel links in social media
Zorg voor deel knoppen op je website (je treft ze hier links aan) zodat mensen je artikelen kunnen delen. Ik moet eerlijk zijn: Het gebeurt steeds minder dat mensen hiervan gebruik maken, maar toch zijn de social media voor ongeveer 10% van het verkeer naar deze site verantwoordelijk!
Zorg voor een goede vindbaarheid in Google
De SEO Checklist van WordXPression is een goed uitgangspunt.
Biedt een commentaar optie en zorg voor ‘follow up’
Een goede manier om mensen terug te laten komen is een commentaar optie te bieden. Op het moment dat iemand een commentaar achterlaat is hij bij de site betrokken! Zorg je daarnaast, bijvoorbeeld met de plugin als Subscribe to Comments Reloaded, dat de bezoeker ook weet wanneer er commentaar op zijn commentaar is, houd je de discussie ook levendig.
Zorg dat je site laadt in een acceptabele tijd
Niets is zo frustrerend als te lang moeten wachten tot een pagina is geladen. Wordt dat ook nog eens gecombineerd met irritante pop ups die in beeld komen, voor ik iets kan lezen, is mijn eerste neiging snel weer te vertrekken. Zorg voor een goede performance.
Zorg ervoor dat je site visueel aantrekkelijk is en de tekst makkelijk leesbaar
Dat hebben we eigenlijk uitgebreid in het vorige artikel al besproken. Zorg er voor, dat je bezoeker niet geconfronteerd wordt met een ‘muur van tekst’.
Blog regelmatig
Op het moment dat je regelmatig over bepaalde onderwerpen schrijft, komt er een punt, dat mensen als eerste op jouw site gaan zoeken wanneer ze het antwoord op een vraag willen hebben. Blog daarom regelmatig. Blijf in contact met je lezers om te ontdekken, wat hun vragen zijn en beantwoord deze. Een blog met 5 blogartikelen nodigt nog niet uit om te dienen als een ‘naslagwerk’. Een blog met een paar honderd artikelen, zoals de site van WordXPression, wel. Ik zie je dus graag terugkomen, als je een vraag hebt over WordPress.
[text-blocks id=”blog”]