YouTube, Amazon S3 en Vimeo – Drie manieren van videohosting vergeleken

Video op je website – Het kan op veel manieren

vimeo | YouTube, Amazon S3 en Vimeo - Drie manieren van videohosting vergeleken

Laten we eerst eens beginnen duidelijk te maken, wat de minst goede manier is om video op je website aan te bieden. WordPress biedt je via ‘Media toevoegen’ de mogelijkheid om video te uploaden en te gebruiken op je website. En hoewel dit prima werkt, is dit niet de manier waarop we video willen gebruiken. Waarom niet?

Laat ik één ding voorop stellen. Wanneer je een kort introductiefilmpje op je homepage of je ‘Over mij’ pagina hebt, dan is er geen enkel bezwaar tegen. Is video echter een groot deel van de inhoud van je website, dan is het uploaden van video naar je server niet de manier.

De drukke server

vimeo | YouTube, Amazon S3 en Vimeo - Drie manieren van videohosting vergeleken

Videobestanden zijn over het algemeen vrij groot. Ok, sinds MP4 de standaard voor video geworden is, is het allemaal wat kleiner geworden, maar nog steeds zijn videobestanden aan de forse kant. Op het moment dat je server een video bestand aan het verzenden is, is de processor van je server daar behoorlijk druk mee bezig. Doet hij dat enkele tientallen malen, omdat je nu eenmaal een online leeromgeving hebt, en je bezoekers betalen juist om die video te bekijken, wordt het problematisch. Er wordt je site wordt traag.

De dure server

De meeste hosting pakketten hebben een datalimiet. Zelfs wanneer jouw hoster je wijs heeft gemaakt dat alles ‘onbeperkt’ is, dan heb je er één. Lees er de ‘Fair Use Policy’ waarheen die hoster zijn algemene voorwaarden heen verwijzen maar eens op na. Ik durf te wedden, dat er in ieder geval een clausule in zit, dat jouw gebruik van de server, anderen niet mag hinderen. En dat is precies wat je wel doet wanneer je te veel dataverkeer genereert.

Genereert jouw site te veel dataverkeer, dan kunnen er twee dingen -afhankelijk van de algemene voorwaarden- gebeuren. Je site wordt offline gezet halverwege de maand, of je krijgt een aardige naheffing voor je dataverkeer. Allebei zaken waar je niet op zit te wachten.

De Oplossing

Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem. Of eigenlijk, er zijn tientallen oplossingen. Vrijwel allemaal in de vorm van online videodiensten. Het werkt kinderlijk eenvoudig. Je upload een videobestand naar die dienst en van daar uit wordt de video op jouw pagina getoond. Al dat dataverkeer wordt direct van de videoserver naar de browser van jouw bezoeker gestuurd, zonder dat er een byte hiervan langs jouw server komt.

En natuurlijk kennen we allemaal de meest populaire van deze diensten. YouTube. Maar laten we behalve naar YouTube ook eens naar een tweetal andere diensten kijken.

Allereerst… YouTube natuurlijk

De eerste videodienst waar we naar kijken is natuurlijk YouTube. Het mooie van YouTube is dat je dit op twee manieren kan gebruiken, voor je marketing en voor het presenteren van je video’s binnen je trainingen. En het is bovendien nog gratis ook. Laten we ook eens naar de andere voordelen kijken.

De juiste resolutie

Je wilt niet altijd je video in een even grote resolutie ontvangen. Wanneer je bijvoorbeeld op je telefoon via het mobiele internet video bekijkt, heb je echt geen HD video nodig. Sterker nog, je wilt het niet. Want via mobiel is zo’n groot videobestand niet alleen traag om te streamen of te downloaden, het slaat ook nog eens een enorm gat in je data-tegoed van je bel bundel. Gelukkig houdt YouTube daar rekening mee. Wanneer je op een lagere resolutie kijkt, krijg je ook je video in een lagere resolutie aangeboden. Bij het aanmaken van de video heeft YouTube zelf al gezorgd, dat deze in een aantal resoluties beschikbaar is.

Eenvoudig in gebruik

En het uploaden van een YouTube filmpje is kinderlijk eenvoudig. Ok, het is soms wat lastig te vinden waar je het moet doen, vooral als YouTube weer eens opnieuw de userinterface heeft aangepast, maar zodra je dit hebt weten te vinden, dan spreekt iedere stap voor zich.

Verschillende mogelijkheden

Zoals aangegeven, je kan YouTube globaal op twee manieren gebruiken. Het meest populaire en bekende gebruik is natuurlijk de ‘Openbare video’. Je kan je video’s uploaden, je eigen publiek genereren en op deze manier mensen naar je website toe krijgen. Tijdens de training ‘Ontwikkel je Online Training‘ gaan we er ook precies op in, hoe je dat doet. YouTube is een geweldig marketing middel.

De tweede manier is dat je ook ‘verborgen video’ kan gebruiken. Op het moment dat je aangeeft dat een video verborgen is, wordt hij niet zichtbaar op YouTube. Je kan hem echter nog steeds op je eigen site gebruiken met behulp van de video URL.

De nadelen

Toch heeft YouTube ook een aantal nadelen. Het eerste nadeel is dat YouTube heel sterk het stempel ‘Gratis’ draagt. Een aantal klanten van mij die in eerste instantie hun online trainingen via YouTube aanboden zijn hier op terug gekomen. Want een YouTube video heeft het YouTube logo. En wanneer iemand betaald heeft voor een training en vervolgens video’s ziet waarvan hij denkt dat ze gratis zijn te vinden op YouTube, dan krijg je geen blije mensen.

Een tweede nadeel is de veiligheid. YouTube video’s zijn op geen enkele manier beschermd. Iedereen kan er bij. Ook een ‘verborgen’ video is publiek toegankelijk, wanneer je de URL weet en het achterhalen van de URL levert geen enkel probleem op. Iedere cursist kan dus in principe de video URL’s delen met anderen.

Vimeo

Vimeo is wat minder bekend dan YouTube, maar mag zich toch ook op een grote belangstelling verheugen. Net zoals YouTube kan je hier video’s publiek uploaden. In tegenstelling tot YouTube ben je beperkt in de hoeveelheid video die je met een gratis account mag uploaden.

Vimeo is totaal ongeschikt voor videomarketing. Wil je nieuwe mensen op je website, moet je niet bij Vimeo zijn. Niet omdat er wat mis is met Vimeo, maar Vimeo heeft een totaal andere doelgroep dan YouTube. Het overgrote deel van de Vimeo leden zijn mensen die creatieve video’s maken en delen met anderen.

Vimeo heeft echter ook een aantal betaalde account typen. Het eerste niveau van ‘betaald account’ (Plus) moet je eigenlijk overslaan.  Want Vimeo Plus is niet bedoeld voor mensen die geld verdienen met hun video. Ik weet niet in hoeverre Vimeo hier op controleert, maar je wil voor een paar tientjes extra per jaar niet het risico lopen, dat je ineens al je video kwijt bent. Dus jij kiest voor een Vimeo Pro account.

Opnieuw, de juiste resolutie

Net zoals YouTube biedt ook Vimeo de video aan in meerdere resoluties. Tijdens de upload wordt de video in een aantal resoluties aangemaakt en afhankelijk van het apparaat en de snelheid van het Internet wordt de best passende resolutie aangeboden.

Gemakkelijke gebruikersinterface

Omdat je met Vimeo Pro meer kan dan met YouTube is de gebruikersinterface iets complexer. Maar al het ‘gevorderde materiaal’ is veilig verborgen onder aparte tabs. Dus als je alleen maar video wilt uploaden en beschikbaar stellen, is Vimeo net zo eenvoudig in gebruik als YouTube.

Branding

Wanneer je gebruik maakt van een Vimeo Pro account kan je ervoor kiezen om het Vimeo logo te verbergen, of dit te vervangen met je eigen logo. Ook is het mogelijk om de kleuren van de videospeler in te stellen. Je kan de speler dus aanpassen aan je eigen huisstijl.

Beveiliging

En op dit punt biedt Vimeo iets, wat in YouTube ontbreekt. Standaard zijn alle video’s die je upload op Vimeo te zien. Kies je er echter voor deze privé te maken, heb je nog een extra keuze. Je kan namelijk bepalen op welke domeinen je video getoond mag worden.

Dat is natuurlijk enorm handig. Het is op deze manier onmogelijk voor de cursist om de URL te achterhalen en deze publiek te maken. Tenminste… hij kan hem wel publiek maken, maar wanneer de video niet via jouw site bekeken wordt, valt er niets te zien.

Vimeo en H5P

De Vimeo video  werkt goed samen met H5Pindien je minimaal een pro account hebt. Video vanuit een gratis of Vimeo Plus account werkt niet binnen H5P.

Amazon S3  / CloudFront

Amazon (of eigenlijk AWS, Amazon Web Services) S3 is een vreemde eend in de bijt. Want Amazon S3 is eigenlijk helemaal geen video dienst. Het is een dienst om grote bestanden makkelijk vanuit de cloud aan te kunnen bieden. Maar omdat in het verleden de meeste grote bestanden ook videobestanden waren, werd deze dienst al snel gebruikt voor video.

Geen meerdere resoluties, geen speler en geen gebruikersgemak

Laten we maar direct beginnen met alles wat Amazon S3 niet heeft. Je hebt geen mooie videospeler, die je eenvoudig op maat kunt maken, zoals de andere diensten je aanbieden. Ben je op een minder snel netwerk, dan biedt Amazon je niet de mogelijkheden om automatisch een versie in een lagere resolutie aan te bieden. Het enige wat AWS je biedt, is een aantal bouwstenen om dit te kunnen doen. In de nabije toekomst laat ik je stap voor stap zien hoe je dit allemaal kan doen, maar voor nu moet je het er even mee doen, dat AWS je weinig biedt. Waarom neem ik dit dan in vredesnaam mee in de bespreking? Om twee redenen.

Pay as you go

AWS S3 is voordelig. Heel voordelig. Het mooie is dat je alleen betaald voor die diensten die je gebruikt. Wanneer je video upload, dan betaal je voor de opslag. Kijkt iemand naar je video, betaal je voor het dataverkeer. Gebruik je AWS Media Transcoder om een video in een lagere resolutie te maken, betaal je per minuut geconverteerde video.

Wanneer ik kijk naar de kosten die een gemiddelde klant heeft, is de AWS klant per jaar goedkoper uit. Dit is echter sterk afhankelijk van je hoeveelheden dataverkeer. Want Vimeo bied je onbeperkt dataverkeer, Bij AWS betaal je hiervoor. Worden jouw video’s heel veel bekeken, kan Vimeo goedkoper worden.

Geweldige ‘role based’ beveiliging

De beveiliging van AWS S3 werkt totaal anders dan die van Vimeo. Op het moment dat je besluit je video’s of andere bestanden te beveiligen, zal een cursist nooit meer de video URL te zien krijgen. Op het moment, dat hij namelijk vraagt om de video URL, dan krijgt hij een tijdelijke URL, die na een ingestelde tijd verlopen is. Deelt hij de URL met anderen, dan werkt dit alleen voor de duur van de geldigheid van die URL (meestal één of twee uur).

Waarom is de role based beveiliging van AWS S3 beter dan de beveiliging van Vimeo? Stel je de volgende situatie eens voor. Jij hebt een videocursus ontwikkeld. En behalve deze aan je eigen doelgroep te tonen, wil je ook je concurrenten -tegen betaling- de mogelijkheid geven om deze videotraining te gebruiken.

Zou je dit via Vimeo doen, dan moet je voor iedere concurrent die jouw video gebruikt de domeinnaam toevoegen aan iedere afzonderlijke video. Stel je voor, dat je een training hebt die uit 100 video’s bestaat. Bij 100 afnemers van je dienst moet je dus 10.000 maal een domeinnaam toevoegen.

Doe je hetzelfde met AWS S3 dan heb je bijvoorbeeld een rol ‘videobekijker’ die je toevoegt aan iedere video. Dat zijn dus 100 acties. Daarna maak je voor iedere afnemer een gebruiker aan, die je toevoegt aan de rol. Opnieuw 100 acties. Je hoeft hier dus ‘slechts’ 200 acties uit te voeren om 100 mensen toegang tot 100 video’s te geven.

Nog een scenario

Aansluitend op het voorgaande voorbeeld, zoals aangegeven betaal je bij Amazon voor het dataverkeer. Wanneer je een derde partij toegang zou geven zoals in het voorbeeld hierboven beschreven, dan zou je bij intensief gebruik van jouw video op de site van die ander behoorlijk wat onkosten kunnen krijgen. Amazon S3 biedt echter ook de mogelijkheid dat degene die de bestanden benadert hier ook voor moet betalen.

Dit geeft je natuurlijk een mooi nieuw product om aan te bieden. Stel je de volgende situatie voor.

Jij bent een specialist op jouw vakgebied. Jij ontwikkelt trainingsmateriaal inclusief video materiaal wat door andere professionals binnen jouw vakgebied aan hun klanten als trainingsmateriaal wordt aangeboden. Voor dit gebruik betaalt jouw klant jouw jaarlijks licentiekosten voor het gebruik van het materiaal plus de kosten van het dataverkeer. Dit laatste rekent hij direct af via Amazon.

Wanneer je series interesse hebt in een dergelijk scenario is het eLearning Totaal pakket zeker voor jou het overwegen waard. In de consultancy sessie van dit pakket kunnen we dit plan samen verder uitwerken.

En de grote winnaar is…

Tromgeroffel en trompetgeschal: Vimeo. Er is een aantal situaties denkbaar, waarin S3 een betere optie is. Maar voor de meeste van mijn klanten is Vimeo door aan de éne kant de hoge mate van gebruikersvriendelijkheid en aan de andere kant de relatief lage prijs het beste alternatief. De extra mogelijkheden die S3 biedt zijn mogelijkheden die de meeste ondernemers die beginnen met een online leeromgeving niet nodig hebben.

Een kwestie van de juiste prijs

Een aantal jaren geleden zou Vimeo beslist niet gewonnen hebben. Heel lang heeft Vimeo tarieven gehanteerd, waardoor hun dienstverlening compleet oninteressant was voor de gemiddelde ondernemer. Tot grote vreugde van Amazon natuurlijk. Op het moment dat ik dit schrijf kost Vimeo Pro rond de 160 euro per jaar. Met het uploaden van 1 video ben ik ongeveer 2 minuten bezig (upload en invullen van configuratiegegevens). Wanneer ik dezelfde video’s die ik nu op Vimeo heb staan aan zou bieden via AWS zou mij dit met een vergelijkbaar dataverkeer als ik had over 2017 op Vimeo, op 60 euro per jaar uitkomen. Per video ben ik ongeveer 10 minuten met upload en configuratie (inclusief omzetten naar meerdere resoluties) bezig. Het is allemaal handwerk.  Per video bespaar ik dus ongeveer 8 minuten. Ik heb zo’n 80 video’s op Vimeo staan. De tijd die ik bespaar is mij die 100 euro per jaar die ik meer moet betalen aan Vimeo waard.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.