Kleurenpsychologie voor websites en logos

Kleurenpsychologie – De kracht om je site te laten spreken

Kleurenpsychologie

Vandaag wil ik het met je eens hebben over de kleuren van jouw -en mijn- website. Ik merk vaak, dat wanneer ik met een klant kijk naar de door hem of haar gewenste kleurstelling, dat er vaak min of meer lukraak voor een kleurenpalet wordt gekozen. Meestal -en dat is op zich een goede reden- omdat de kleuren terugkomen in het logo, maar wanneer ik doorvraag, blijkt vaak dat de keuze voor die kleuren vaak niet door de klant, maar destijds door de grafisch ontwerper is gemaakt.

Kleuren hebben een betekenis. En wanneer we niet goed nadenken over de betekenis van de kleuren, geven we mogelijk met onze website een andere boodschap af dan we graag willen.

De kleuren van de WordXPression website zijn blauw, rood en wit. En die keuze is niet geheel toevallig, zoals je straks wel zult merken.

Maar is kleur dan geen kwestie van smaak?

En over smaak valt niet te twisten. Op kleine schaal heb je zeker gelijk. Maar wanneer we wat grootschaliger kijken, dan blijkt er toch een grote overeenkomst te zitten in de gevoelens die bepaalde kleuren bij ons wakker roepen. Hier moet wel een kanttekening bij gemaakt worden. De onderzoeken die in deze richting zijn gedaan, zijn vrijwel uitsluitend in onze Europees / Amerikaanse Westerse maatschappij uitgevoerd. Of binnen andere culturen bepaalde kleuren dezelfde gevoelens oproepen, is bij mijn weten niet echt onderzocht.

Hoe is dit onderzoek uitgevoerd? Psychologen lieten de proefpersonen een groot aantal foto’s zien en vroegen de proefpersonen te beschrijven welke gevoelens de foto bij hen oproep. De foto’s die iedereen te zien kreeg, waren vrijwel hetzelfde, maar op iedere foto was een belangrijke aandachttrekend onderwerp van kleur veranderd. Twee foto’s beelden met dezelfde modellen eenzelfde scene uit, maar op de één had het model bijvoorbeeld een rood overhemd aan, op de andere foto was het overhemd blauw.

Het aardige was, dat vrijwel iedereen dezelfde gevoelens kreeg bij een bepaalde kleur van een dominant onderwerp op de foto, ongeacht wat de scene verder uit leek te beelden.

Maar welke gevoelens werden dan met welke kleur geassocieerd?

Blauw

Blauw wordt geassocieerd met rust, betrouwbaarheid en stabiliteit. Dit is natuurlijk niet zo vreemd: We zijn gewend naar een blauwe lucht te kijken, wanneer er letterlijk, geen ‘vuiltje aan de lucht’ is. Pas wanneer het allemaal bedreigend lijkt te worden, verandert de hemel haar blauwe kleur.

Rood

Rood heeft alles te maken met passie, agressie en intensiteit. Waar de kleur blauw een eenduidig positieve boodschap op lijkt te roepen, roept rood wat verwarrende gevoelens op: Passie associeren we vaak met iets positiefs, agressie meestal niet. In zijn algemeenheid vinden mannen vrouwen in het rood of met rode kleuraccenten aantrekkelijker dan dezelfde vrouw in andere kleuren. De ‘woman in red’ wordt als meer passioneel ervaren, dan wanneer dezelfde vrouw bijvoorbeeld een blauwe jurk zou dragen. Rood is echter ook een waarschuwingskleur: Gevaar!

Geel

Geel is de kleur van de jeugd, geluk en optimisme. Het is de kleur van de zon die aan de hemel staat. Geel wordt geassocieerd met (vernieuwde) energie. Ten onrechte wordt vaak aangenomen, dat rood de kleur van energie is.
Wil je aangeven, dat je bedrijf een jong en energiek bedrijf is, kan een geel kleuraccent hier sterk aan bijdragen. Het is je wellicht ook opgevallen, dat veel fast-food restaurants de kleur geel gebruiken. Dat is geen toeval: Hun primaire doelgroep is namelijk de jeugd!

Groen

Groen is de kleur van herstel, succes en hoop. Het is eigenlijk de ‘makkelijkste’ kleur, omdat het bij vrijwel iedereen positieve gevoelens oproept. Het is de kleur van de natuur, van de lente, van de periode waarin we zien, dat na een periode van duisternis en verval ineens nieuw leven in de bomen en op de velden komt. Dit is wellicht ook de reden dat traditioneel geld in veel landen de kleur groen bevat. Weet je nog wat de kleur van een 1000 gulden biljet was?

Zwart

Zwart is de kleur van kracht, mysterie en professionaliteit. In overvloed wordt de kleur zwart ook als aggressief ervaren. Aardig is om er even bij stil te staan, dat de meeste webontwikkelaars en webontwerpers zelden een tekst letterlijk ‘zwart op wit’ gebruiken. De kleur van deze tekst is bijvoorbeeld helemaal niet zwart. Deze tekst echter wel. Zie je het verschil, al is het maar minimaal? Een ‘volledig zwarte tekst’ brengt vaak een negatief gevoel over op de lezer.

Paars

Paars wordt vaak geassocieerd met waardigheid, spiritualiteit en luxe. Het is ook best grappig, dat in het algemeen mannen een minder positief gevoel bij de kleur paars hebben, dan vrouwen. In een ander onderzoek, waarbij proefpersonen gevraagd werden kleuren te sorteren op ‘voorkeur’ bleek de meerderheid van de mannen paars onder de ‘minst favoriete kleuren’ te plaatsen. Veel vrouwen plaatsten paars juist bij hun favoriete kleuren.
Is je doelgroep primair mannen, dan is het handig om in je website de kleur paars zeker niet te laten overheersen!

Bruin

Bruin heeft alles te maken met stabiliteit, oorsprong en betrouwbaarheid. Het is komisch om op te merken, dat bij hetzelfde kleuronderzoek wat bij de kleur paars is genoemd, is gebleken, dat veel vrouwen bruin tot hun minst favoriete kleuren rekenen. Voor mannen springt de kleur er noch in positieve, noch in negatieve zin uit. Het is dus een kleur om spaarzaam mee om te gaan, ondanks de associaties met betrouwbaarheid, roept hij geen noemenswaardig positieve gevoelens op bij mannen, en overwegend negatieve gevoelens bij vrouwen.

Een leuke anecdote is wellicht dat bij de voorbereiding van mijn foto expositie enkele maanden terug we in de galerie een grote foto net naast de deur hadden gezet. We -allemaal mannen- waren het er perfect over eens, dat dit de ideale opzet was. Foto, oude studiolamp, een paar antieke camera’s… en een foto 50×70 -monochroom in sepia- in lijst. Dit moest wel aanspreken. We vroegen dus de eerste de beste toevallige voorbijganger wat zij er van vond. “Is wel leuk, die foto is ook wel aardig… als hij niet zo bruin zou zijn.”

Oranje

In Nederland is dit natuurlijk een sterk cultureel bepaalde kleur, we dompelen ons landje minimaal éénmaal per jaar helemaal in Oranje… en als we datzelfde jaar ook nog internationaal voetballen, doen we het nog eens sterk over. Hoe koningsgezind of voetbalminnend we zijn heeft er eigenlijk ook niets meer mee te maken, we doen gewoon mee aan die kleurengekte! En dat is helemaal niet zo vreemd, want oranje is de kleur van energie, plezier en warmte. Vooral oranje in combinatie met donkerblauw roept een overwegend positief gevoel in ons op. De kleurtinten die de Rabobank voor haar huisstijl gebruikt zijn weloverwogen gekozen: Uit onderzoek is gebleken, dat de combinatie van betrouwbaarheid (blauw) en energie (oranje) een sterke associatie oproept met materieel succes!

Wit

Wit is zuiverheid, puurheid en onschuld. Het is de kleur van het onbeschreven blad, van alles ‘wat nog moet komen’… en de kleur van het ‘onbevlekt en schoon’ zijn. Dat is ook de reden dat van oudsher mensen in de medische professie wit dragen: We willen zien, dat ze helemaal ‘zuiver en schoon’ zijn.

Grijs

Grijs is de kleur van neutraliteit, pragmatiek en rust. Op een website kan het een goede kleur voor de basis zijn, wanneer je hem ‘oplicht’ met andere kleuraccenten. Een zuiver grijze website wordt al snel als ‘saai’ en ‘kleurloos’ ervaren.

Kleuren en het individu

Natuurlijk. Bovenstaande werkt alleen voor de grote getallen. Persoonlijk ben ik een man en vind ik paars wel een aansprekende kleur. En mijn associatie met oranje is anders dan bij de meerderheid van de mensen (voor mij is het een ‘pas op, waarschuwing’ kleur). En zonder enige twijfel zijn jouw persoonlijke kleurervaringen ook op sommige punten afwijkend van hetgeen hier boven is beschreven. Maar met je logo of website wil je niet één persoon aanspreken, je wilt je boodschap op ‘de grote massa’ overbrengen.

Ook is het zo, dat kleuren nooit geisoleerd zijn: Ze komen voor in een context. Kleuren in combinatie kunnen de boodschap versterken, nuanceren of zelf tegenstrijdige boodschappen afgeven.

Mijn keuze

Voor WordXPression heb ik heel bewust gekozen voor blauw als ‘basis’. Het moet betrouwbaarheid en stabiliteit uitdragen. Het rood in mijn logo en in de website staat voor de passie die ik voor mijn vak voel. Als je goed oplet, zie je dat het rood wat donkerder is, en dat is niet zonder reden: fel rood wordt als aggressief ervaren, donkerder rood als meer passioneel.

Als jij nu, met de kennis van dit artikel, opnieuw kijkt naar je logo en website… wat is dan de boodschap die jouw site afgeeft? Is dat ook de boodschap, die jij je je doelgroep probeert te vertellen?

Een website voor succes!

Wil je een website die klaar is voor de toekomst? Wil jij in staat zijn je website zelf te onderhouden en niet afhankelijk zijn van een webbouwer voor iedere verandering? Dan ben jij klaar voor WordPress XPress. Bouw samen met mij jouw website in een dag!

Dit artikel geeft onder meer een antwoord op de volgende vragen :

  • Wat zijn goede kleuren voor mijn website?
  • Is kleurenpsychologie relevant voor het Internet?
  • Wat zegt de kleurenpsychologie over mijn website?
  • Welke kleuren passen bij mijn doelgroep?
  • Welke kleuren moet ik op mijn website vermijden?
Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.