Is het dan zo moeilijk inspiratie voor je blog te krijgen?
Soms hangt er een waas van geheimzinnigheid rond ‘Bloggers’. Bloggers is een categorie mensen, die iets meer, iets beter, iets anders zijn dan ‘het gewone volk’. Het zijn mensen die ieder moment over alles kunnen schrijven, maar voor jou, als gewone ondernemer is en blijft het moeilijk inspiratie voor je blog te krijgen.
Onzin natuurlijk! En helemaal wanneer je ondernemer bent! Want als het goed is, weet jij behoorlijk wat van het onderwerp waarover je wilt bloggen: Dat is namelijk over de manier waarop jij waarde kunt leveren met jouw product aan jouw klanten! De inspiratie voor je blog is onder handbereik!
Natuurlijk wil je niet iedere week schrijven, dat jouw product het beste is -dat gaat vervelen en roept irritatie op, maar je kunt zeker wekelijks in jouw blogpost de vragen van je klanten beantwoorden! En er is een vijftal methoden om te ontdekken, wat die vragen zijn.
1. Beantwoord vragen vanuit de praktijk!
Dit is wel de makkelijkste manier. Jouw klanten stellen vragen… en jij geeft antwoord hierop in je blog. Een veel terugkomende vraag van mijn klanten is hoe kom ik aan inspiratie voor mijn blog… En bij deze is de vraag beantwoord! Zo krijg je inspiratie voor je blog!
2. Geef antwoord op de vragen die Google je stelt!
Mensen gebruiken Google om antwoord te krijgen op hun vragen. Een prachtige methode om zowel meer bezoekers naar je website te krijgen en gelijktijdig de huidige bezoekers van dienst te zijn is om zo 1x per maand eens uitgebreid aan de gang te gaan met Google Analytics. Op welke termen wordt er naar je site gezocht? Maar ditmaal kijk je nu eens naar de termen, waarop er wel gezocht wordt, maar waarop je weinig wordt gevonden… om de eenvoudige reden, dat je hier nog weinig over hebt geschreven! Wanneer je een artikel schrijft wat betrekking heeft op de gebruikte zoekwoorden, sla je twee vliegen in één klap: Je geeft een antwoord op een vraag van bezoekers en je voegt meer ‘waarde’ toe voor Google voor wat betreft je eigen site: Ook voor dit zoekwaard ben je voortaan beter vindbaar!
3. Geef antwoord op vragen die vaak gesteld worden op fora relevant voor jouw vakgebied
Een probleem van veel mensen is, dat zij wel bloggen. maar dat zo weinig mensen die blog lezen. Door antwoord op vragen te geven, die je tegenkomt op fora, sla je opnieuw twee vliegen in dezelfde spreekwoordelijke klap. Je hebt een relevant blogartikel, maar je kunt ook binnen het forum hier naar verwijzen. Stel je voor… jij doet iets met afvallen en op een forum is een discussie gaande over de effectiviteit van de ‘Roomijs methode’. Jij schrijft een heel artikel over de voor en tegens van de roomijs methode. Daarna ga je naar het forum, levert je bijdrage aan de discussie en eindigt met ‘en als je meer wilt weten, kun je hierover lezen in dit (link volgt) artikel.
4. Vraag het je klanten!
Stellen jouw klanten geen vragen? Dan stel je de vragen toch gewoon zelf. Vraag je klant over welke onderwerpen hij graag meer zou willen weten. Dat kun je heel direct doen, of wat meer verborgen. Maar geef de klant altijd de gelegenheid om commentaar te leveren op je artikel, zodat hij zijn vragen kan stellen.
5. Wees proactief!
Soms kan de klant je geen vraag stellen, omdat het onderwerp nog ‘ver van zijn bed’ is. Maar jij als expert weet dat het onderwerp heel belangrijk voor hem is. Het is helemaal niet verkeerd om af en toe zelf de regie in handen te nemen en te schrijven over een onderwerp, waar je klant beslist niets over zal vragen. Zoals bijvoorbeeld -in mijn geval- over de nieuwe mogelijkheden van een nieuwe WordPress versie. Of een plugin die handig kan zijn voor de klant. Doe dit alleen niet te vaak! Jij, als expert, bent geneigd dieper in de materie te willen duiken, dan jouw gemiddelde lezer. Door iedere keer weerk op nieuw een te specialistisch artikel te schrijven, vervreemd je de lezers… en raak je ze uiteindelijk kwijt.
6. Gebruik ChatGPT
Hoewel ik zelf heel voorzichtig ben met het gebruik van ChatGPT, heeft dit toch een aantal handige eigenschappen. In mijn artikel over ‘Bloggen en AI‘ kan je hier meer over lezen.
Andere methoden…
Natuurlijk zijn deze methoden niet de enige om aan inspiratie voor je blog te komen. Het zou fijn zijn wanneer jij als ervaren blogger in het commentaar hieronder met de andere lezers deelt, wat jij doet om aan inspiratie voor je blog te komen. En gebruik de social media buttons rustig om dit artikel te delen met je netwerk! Want inspiratie is er om gedeeld te worden!