Gebruik je blog als middel voor marktonderzoek…

Nog een goede reden om te bloggen…

blog als middel voor marktonderzoek | Gebruik je blog als middel voor marktonderzoek...Nog niet zo gek lang geleden werd ik mijzelf ervan bewust, dat ik mijn blog eigenlijk ook al jaren als middel voor marktonderzoek gebruik, maar hier nooit echt expliciet over heb geschreven. Een grove nalatigheid natuurlijk. En dat wil ik bij deze dan ook gelijk goed maken.

Zoals je waarschijnlijk al weet, blog ik al sinds 2010 voor WordXPression. En het is vooral mijn blog die ‘het’ voor mij doet. Klanten komen binnen omdat ze mijn blog lezen, verder geïnteresseerd raken en uiteindelijk een training bij mij doen, een strippenkaart voor ondersteuning kopen, of hun website door mij laten bouwen. Allemaal goede dingen natuurlijk.

Waar ik eigenlijk nog nooit over heb geschreven is hoe ik mijn blog ook gebruik om te kijken, wat mensen nu eigenlijk willen, waar de interesses van mijn publiek liggen en vooral, hoe ik een nieuw, groter publiek kan bereiken.

En laten we wel zijn, wat ik kan… kan jij ook. Als je een blog hebt tenminste.

Enkele voorbeelden

Om eens een paar voorbeelden te geven. Zo ongeveer een jaar geleden viel het mij op (dat krijg je ervan wanneer je je statistieken serieus neemt!) dat mijn blogartikelen over het gebruik van kortingscoupons voor WooCommerce veel bezoekers via Google trokken. En omdat e-Commerce één van de speerpunten in de dienstverlening van WordXPression is, wilde ik natuurlijk graag dat deze mensen ook op mijn mailinglijst zouden komen. Dus heb ik het boekje ‘Cool met Coupons‘ geschreven, speciaal om deze groep van bezoekers van dienst te zijn. En sinds die tijd is het boekje al heel wat malen gedownload. Ook heeft een aantal van deze ‘downloaders’ inmiddels de weg naar mijn e-Commerce trainingen weten te vinden.

Een tweede voorbeeld: Mijn meest bezochte blogposts zijn mijn diverse posts die te maken hebben met webformulieren. En dit al voor meer dan drie jaar lang. Klaarblijkelijk is dit iets waar mensen meer over willen weten.  Voor mij een reden om in het trainingsprogramma de cursus ‘Webformulieren met GravityForms‘ op te nemen. Er is blijkbaar een interesse met betrekking tot het zelf eenvoudig kunnen maken van krachtige webformulieren.

Nog een voorbeeld? Een heel recente dan. Zoals je weet geef ik ook de training ‘Start je Eigen T-Shirt Store’. Een training waarin je in drie trainingsdagen (verspreid over drie maanden) leert hoe je zelf t-shirts ontwerpt. Daar heb ik ook een aantal blogartikelen over geschreven.

Nu blijkt, geheel onverwacht, dat dit behoorlijk wat zoekverkeer oplevert. Er is dus behoorlijk wat interesse in meer informatie over het beginnen met een T-Shirt business. Maar omdat al deze (be)zoekers nieuw verkeer vormen, is het een publiek wat ik niet wil negeren. Eén van de redenen dat ik onlangs speciaal voor die bezoekers een e-boekje heb geschreven om duidelijk te maken, wat er allemaal komt kijken bij het starten met je eigen T-shirt store. Natuurlijk zijn mijn ‘vaste bezoekers’ ook meer dan welkom om ‘Je Eigen T-Shirt Store‘  te downloaden.

Een schat van informatie

Jouw blog kan dus een schat van informatie zijn met betrekking tot de werkelijke interesses van jouw doelgroep. Maar die moet je dan wel willen gebruiken.

Sinds ik met WordXPression begon probeer ik ondernemers al bij te brengen hoe belangrijk het voor je onderneming is om te bloggen. WordXPression heeft 15.000 tot 20.000 unieke bezoekers per maand, 90% van deze bezoekers komt binnen via de blog.

Toch heb ik het idee, dat die ondernemers die wel bloggen hun blog als ‘honing voor nieuwe klanten’ en nog veel te weinig als een instrument voor marktonderzoek gebruiken. Jouw blog geeft zo’n schat van informatie voor jezelf, dat het zonde is om niet af en toe eens rond te wandelen door die schatkist.

Nog niet zo gek lang geleden heb ik een artikel geschreven over ‘Key Performance Indicators‘ en de komende weken mag je meer informatie verwachten over hoe je Google Analytics beter kunt gebruiken.

Begin -indien je een webwinkel hebt- bijvoorbeeld eens met Google Analytics juist de configureren voor het gebruik met een webwinkel. Natuurlijk om vervolgens ook iets met die cijfers te gaan doen!

Wil je echt serieus aan de gang met de analyse van je website, kan je je natuurlijk ook inschrijven voor de Google Marketing Suite.

 

 

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Informatie

WordXPression 

Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

085-8001964 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)
Let op, gewijzigd telefoonnummer

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.