De GDPR en de sigaren van de paus

Er was eens…

| De GDPR en de sigaren van de pausNog niet zo heel lang geleden klopte een jezuïet aan bij de deur van een dominicaans klooster. Zoals gebruikelijk in kloosters werd hij uitgenodigd om deel te nemen aan de vespers. Terwijl de dominicanen allemaal in gebed verzonken waren, stak de jezuïet een dikke sigaar op en begon te roken.

De prior probeerde door gebaren duidelijk te maken, dat dit toch echt niet kon. Maar deze gebaren werden door de jezuïet beantwoord met een ‘thumbs up’, om te laten zien dat alles in orde was.

Geschokt door zoveel gebrek aan respect voor de dominicaanse gastvrijheid liet de prior de jezuïet na de vespers bij zich roepen.

“U moet begrijpen, wat er zojuist gebeurde kan echt niet. Ik weet niet wat de gewoonte is bij de jezuïeten, maar bij ons is het absoluut niet toegestaan om te roken tijdens de gebeden.”

“Ik begrijp niet waarom,” antwoordde de jezuïet: “de paus zelf heeft hier zijn toestemming aan gegeven.”

“Niet alleen gebrek aan respect voor onze gastvrijheid, maar noch liegen ook? Vorig jaar was ik in Rome en ik heb het hoogst persoonlijk aan de paus gevraagd, of het was toegestaan om te roken tijdens het bidden. En zijn antwoord was een duidelijk nee!”

“Oh,” antwoordde de jezuïet: “dan begrijp ik ook het misverstand. U heeft de verkeerde vraag gesteld. Toen ik hem bezocht vroeg ik of het was toegestaan om te bidden tijdens het roken. En hij heeft hoogstpersoonlijk gezegd, dat bidden altijd goed is. Ook tijdens het roken!”

Wat heeft dit met de GDPR te maken?

Behalve dat GDPR heel toevallig dezelfde letters heeft als ‘Geen Dominicaanse Pater Rookt’ heeft dit verhaaltje natuurlijk niet direct iets te maken met de GDPR. Wat ik met dit mopje wel wil illustreren, is dat we soms pragmatisch met regelgeving om moeten gaan.

Je bent ongetwijfeld bekend met de meest gebruikte vorm van listbuilding. Je hebt een gratis product en in ruil voor een email adres krijgt jouw bezoeker dat gratis product toegezonden. Dat werkt al jaren goed.

Met de GDPR echter lijkt er een kink in de kabel te komen. Want je mag iemand die een (gratis) product downloadt niet meer zomaar op je email lijst zetten. Deze persoon moet daar expliciet toestemming toe geven. En expliciet betekent hier ook expliciet. Het aankruisvakje mag niet alvast ingevuld zijn. De bezoeker moet dit zelf doen.

En hier hebben we direct een flink probleem te pakken. Want hoe vaak vergeten we niet, een aankruisvakje in te vullen? Het overkomt jou vast ook regelmatig, dat je bij het plaatsen van een bestelling er vriendelijk op wordt gewezen, dat je nog akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden.

Van de bezoekers aan onze websites die oprecht de nieuwsbrief wil ontvangen, zal een groot aantal waarschijnlijk toch vergeten dit vakje aan te kruisen. Maar hoe lossen we dit op?

Eerlijk zeggen waar het op staat

Laten eerst eens beginnen met eerlijk tegen onszelf te zijn. Dat gratis e-boek (of ander product) was helemaal niet ‘gratis’. Het is een beloning, omdat iemand zich op onze mailinglijst wilde plaatsen. Omdat het echter beter klonk om te zeggen ‘Ik geef je dit boek gratis (en zet je dan gelijk even op mijn mailinglijst, maar dat in kleine lettertjes)’, hebben we dit jarenlang tegen ons en onze bezoekers verteld.

Het is tijd om nu te zeggen, waar het werkelijk op staat.

Dus toen de GDPR uiteindelijk werkelijkheid werd, heb ik besloten de aanpak voor mijn listbuilding drastisch om te draaien. De bezoeker krijgt geen gratis e-boeken meer (en wordt in kleine lettertjes ingeschreven op de nieuwsbrief), maar schrijft zich in op de nieuwsbrief en krijgt als beloning een gratis e-boek. En er staan helemaal geen vinkjes aan. Vergeet de bezoeker een vinkje te zetten, dan wordt het uiteindelijke doel -hem op de lijst krijgen- toch wel behaald.

Maar hij vergeet dat niet. Omdat hij immers geconcentreerd is op het ontvangen van dat boek…

En een leuke bonus

Bij het doorvoeren van deze verandering besloot ik direct een andere verandering door te voeren. Ik heb meerdere e-boeken en meerdere formulieren, waarmee de bezoeker zich op kan geven om dat boek te ontvangen. Wanneer hij nu expliciet één boek aan moet kruisen, waarom zou ik niet de mogelijkheid geven om meerdere boeken gelijktijdig aan te kruisen? Dat zou mij in ieder geval in de toekomst in het onderhoud van formulieren gaan schelen.

En toen kwam er ineens een leuke verrassing naar voren. Nu dit formulier bijna een maand live staat, blijk ik driemaal zoveel inschrijvingen te hebben dan in de maanden hiervoor.

Wat is de reden? Spreekt de directe aanpak (je krijgt een e-boek als je je inschrijft voor de lijst) meer aan, of is het de mogelijkheid om meerdere producten gelijktijdig te downloaden?

Of is het van tijdelijke aard, en lopen volgende maand de cijfers weer terug?

Ik heb eerlijk gezegd (nog) geen flauw idee. Maar hoe dan ook, datgene wat ik het meest vreesde, dat na de invoering van de GDPR listbuilding vrijwel onmogelijk zou worden, lijkt vooralsnog geen werkelijkheid te zijn geworden.

En bidden tijdens het roken, of roken tijdens het bidden. Het maakt weinig uit, zolang wij als ondernemers maar niet de sigaar zijn.

 

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.