Een GDPR plugin met ballen!
Enkele maanden geleden heb ik een blogartikel geschreven over GDPR plugins. Ik heb je ook beloofd, dat ik enkele maanden later nog op het onderwerp terug zou komen. En dat doe ik dan bij deze.
In deze maanden heb ik verder gezocht naar een plugin die één probleem wat ik had met al die andere plugins op kon lossen. Zoals je wellicht als regelmatige lezer van mijn blog leest, is mijn doelgroep niet alleen in Europa.
Natuurlijk, met WordXPression beperk ik mij tot Europa, maar mijn T-Shirt sites richten zich op de hele wereld, en met name op Amerika. 80% van de omzet uit deze sites komt ook uit Amerika. Daarnaast komt 10% uit de rest van de wereld minus de EU en 10% uit de EU. Maar omdat toch af en toe een Europeaan de site bezoekt, moeten ook deze sites voldoen aan de GDPR. En dat is toch vrij teleurstellend, dat 90% van mijn bezoekers een GDPR dialoog weg moeten klikken, die slechts betrekking heeft op ongeveer 10% van het totaal aantal bezoekers.
Recentelijk heb ik echter de ‘Ninja GDPR‘ plugin gevonden. Als we er even van uit gaan, dat de naam niet gekozen is, om aan te geven dat de GDPR de omzet van Europese ondernemers om zeep helpt, maar dat de maker van de plugin aan wilt geven, dat de plugin gewoon goed is, was dit voor mij voldoende reden om deze plugin toch eens nader aan de tand te voelen.
En als we dat dan toch doen, dan maar gelijk op één van mijn drukste sites, Wear2Care.com.
Wat biedt deze plugin?
Het grootste voordeel van deze plugin is dat de pop up voor de GDPR alleen getoond zal worden aan klanten binnen de EU. Wanneer al jouw klanten zich al binnen de EU bevinden, en je dus sowieso deze pop up moet tonen, dan zijn de voordelen minimaal.
Is een significant deel van je klanten buiten de EU gevestigd, dan is deze plugin essentieel! De GDPR dialoog zal nu alleen aan Europese bezoekers worden getoond.
Toch heeft de plugin een zekere meerwaarde, wanneer jij bepaalde veelvoorkomende WordPress plugins gebruikt. Omdat bij het gebruiken van deze plugins een deel van de GDPR consent voor jou automatiseert.
Over welke plugins hebben we het dan ?
- AddThis
- WooCommerce
- ContactForm 7
- BuddyPress
- GravityForms
Daarnaast heeft de Ninja GDPR plugin de mogelijkheid om opt-ins te maken voor de Facebook Pixel en Google Analytics. Ook standaard onderdelen van WordPress als de gebruikersgegevens en de comments worden van de nodige beschermingen in het kader van de GDPR voorzien.
Wat zijn mijn ervaringen?
Mijn ervaringen zijn heel positief. Voor ik deze plugin had geïnstalleerd was mijn bouncerate voor mijn niet-Europese bezoekers 50%, een vrij hoog percentage voor een webwinkel. Na het installeren is dit percentage (laag is beter) gedaald naar 21%. Een behoorlijk goed resultaat, waar ik zeer tevreden over ben.
Een nuttige plugin
Al met al een nuttige plugin dus. Eén van de redenen dat voortaan in de WordPress XPress sites deze plugin ook ingebouwd zal worden. Op deze manier hoef jij je straks geen zorgen te maken of jouw website wel GDPR compliant is.