Een eigen app, waarom wil je die hebben als ondernemer?
Ik krijg af en toe de vraag van ondernemers of het nu wel of niet een goed idee is om een eigen app te ontwikkelen voor de promotie van hun onderneming. Dit is een vraag die niet met een enkelvoudig ‘ja’ of ‘nee’ te beantwoorden is en daarom heb ik besloten om er maar eens een keer een heel blogartikel aan te wijden.
Mocht je een webshop hebben, dan wijs ik je ook graag op een artikel over WooCommerce en apps wat ik onlangs heb geschreven.
1. Je kan een app gebruiken voor nieuw verkeer naar je website
Dit is een terugkomend ‘voordeel’ wat ik op veel sites lees, die je willen overhalen om toch maar snel een app (door dat specifieke bedrijf of met die specifieke tool) te laten maken. En hoewel het niet niet waar is, is het toch ook niet helemaal waar
Het idee is dat mensen apps voor hun telefoon willen hebben en soms uren lang door een appstore zoeken om ‘iets leuks’ te vinden. Dat is helemaal waar. Het idee is, dat die mensen dan jouw app ontdekken, op hun telefoon installeren en vervolgens op deze manier van jouw bedrijf horen en mogelijk je site bezoeken. Dat laatste is maar betrekkelijk waar.
Iemand zal een app pas installeren, wanneer deze op de één of andere manier bruikbaar voor hem is. Het feit dat er een ‘WordXPression app’ zou bestaan, zal je weinig doen zolang je geen idee hebt, wie of wat WordXPression is. Je zal in je app dus iets ‘in moeten bouwen’ wat aantrekkelijk is voor je doelgroep.
Doe je bijvoorbeeld iets met gezonde voeding of afvallen, zou een ‘wekelijks recept’, of zelfs een complete recepten database een goed onderdeel van je app kunnen zijn. Doe je iets met financieel advies, is wellicht een serie rekenmodellen om de werkelijke kosten van een lening of een hypotheek te berekenen mogelijk een goed idee.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk een soort ‘video mini cursus’ te maken, die met je app toegankelijk is. Een equivalent voor het e-boek wat je voor listbuilding kan gebruiken. Maar dan toegankelijk vanaf een andere bron.
2. Een app is als een ‘hotline’ naar jouw site toe.
Het Internet staat vol met websites. En op het moment dat je met behulp van Google eenmaal wordt gevonden door een bezoeker, is het maar hopen dat deze ooit terug zal komen. Zelfs wanneer mensen nuttige informatie op jouw site vinden, is de kans groot, dat ze morgen al weer vergeten zijn, waar deze informatie ooit is gevonden.
Een mobiel of tablet heeft maar een beperkte capaciteit. Mensen zijn selectiever met wat ze daar installeren. Op het moment dat jouw app dus op zo’n device wordt geplaatst, is de kans groot, dat deze persoon ook jouw website vaker zal bezoeken.
3. Een app geeft de mogelijkheden om een ‘loyalty programma’ te implementeren.
Dit punt is vooral belangrijk voor ondernemers met een fysieke winkel. Je kan een app gebruiken om een loyalty programma op te zetten voor de klanten die je app gebruiken. Bijvoorbeeld: Bij iedere besteding van 10 euro krijgt de klant een ‘punt’… en bij een x aantal punten krijgt de klant een bepaald product gratis of met korting.
Een tweede mogelijkheid die hier nauw verwant mee is, is dat je kortingsbonnen aanbiedt exclusief via de app. Dus alleen de app bezitters krijgen bepaalde kortingen. De kortingscodes worden via de app bekend gemaakt. Dit geeft de klanten een goede reden om de app te gaan gebruiken. En om vooral regelmatig in je winkel terug te komen.
4. Een app bied je directe contactmogelijkheden door middel van ‘push’ berichten.
In een recent blogartikel heb ik push berichten voor je webbrowser besproken. Het nadeel van deze push berichten is dat er initiatief van je bezoeker nodig is, om dit ook te laten werken. Heb je een app geïnstalleerd staan op de telefoon van je (potentiële) klant kan je deze altijd door middel van push berichten wijzen om zaken die je hem graag onder de aandacht brengt.
5. Een app geeft ‘status’.
Het is raar maar waar. Maar uit onderzoek is gebleken, dat mensen positiever denken over ondernemingen die ook een app aanbieden. Je kan het vergelijken met een website in de 90-er jaren. De meeste bedrijven hadden er geen. De bedrijven die er wel één hadden werden een stuk serieuzer genomen en de bedrijven die er één onder hun eigen domeinnaam hadden (serieus, er waren in die tijd talloze bedrijven met een ‘eigen’ website als ‘http://xs4all.nl/~mijnbedrijfsnaam’ of ‘http://planet.nl/mijnbedrijfsnaam’), dat waren de echte ‘grote jongens’. Nu is het eigenlijk hetzelfde met apps. Met een app wordt je net iets meer serieus genomen. Zelfs zonder dat je bezoeker mogelijk de app download.
6. Een app biedt directere contactmogelijkheden
Heb je graag, dat de mensen direct bellen naar je bedrijf? Dan is een app zeker iets om te overwegen. App gebruikers blijken namelijk veel sneller geneigd direct te bellen (met zo’n mooie ‘Bel nu’ knop) dan mensen die via de webbrowser het Internet opgaan.
7. Sommige doelgroepen maken meer gebruik van hun mobiel of tablet dan van het web!
Wanneer ik kijk naar mijn bezoekers statistieken, dan zie ik dat ongeveer 80% van mijn bezoekers nog via lap- of desktop naar mijn site komt. Mijn doelgroep is dus tamelijk traditioneel. Wanneer ik echter de statistieken van sommige van mijn klanten bekijk, kom ik soms omgekeerde aantallen tegen. 80% van het bezoek komt via telefoon of tablet.
Voor met name deze doelgroep is het enorm interessant om de mogelijkheden van een app te onderzoeken. Hun publiek zal veel eerder geneigd zijn een app te installeren, dan het ‘algemene publiek’ wat mijn site bezoekt.
Enkele aandachtspunten
Wanneer je besluit een eigen app te willen laten ontwikkelen, is het belangrijk om te overwegen voor welke platforms je dit wil laten doen. Het meest ideaal is natuurlijk dit voor zowel Android als iOS te laten doen. Maar wanneer jouw developer de ’traditionele programmeertalen’ voor apps (XCode, Java of Kotlin) gebruikt, dan kan dit een kostbare zaak worden. Er zijn echter andere alternatieven, waarover je binnenkort meer kan lezen in deze blog.
Een app publiceer je via de bijbehorende app store van dat platform. Die app stores hebben bepaalde regels over wat wel en niet acceptabel is. Zorg er voor, dat voor je een app laat ontwikkelen, je op de hoogte bent van de regels. Het is zonde, wanneer je iets laat ontwikkelen, wat later toch wordt geweigerd.
In zijn algemeenheid is het vaak voordeliger om eerst je Android app te ontwikkelen, daarna pas de iOS app. Wanneer de eerste functionele oneffenheden uit de app zijn verdwenen, is het tijd voor het ‘moeilijkere platform’ (bij het publiceren en updaten van een Apple app komt heel wat meer kijken). Tenzij natuurlijk blijkt uit je webstatistieken, dat iOS bezoekers een overgrote meerderheid vormen. Voor de meeste websites van mijn klanten is de Android:iOS verhouding ongeveer 4:1. Ik heb echter één klant met een verhouding 1:9. Deze klant zou dus zeker met zijn iOS app moeten beginnen.