Duurzaam webwinkelen vanuit het oogpunt van consument en verkoper

Duurzaam Webwinkelen – Laten we er eens wat nauwkeuriger naar kijken

Duurzaam webwinkelen - Een tas met het kringloopteken om het concept te verduidelijken.

Online shoppen was al populair maar sinds de COVID crisis en de lockdown is de populariteit van webwinkels explosief gegroeid. Het is ook wel heel makkelijk, even bestellen vanuit je stoel en het wordt de volgende dag al geleverd. In sommige gevallen zelfs nog dezelfde avond. Het bespaart je ook heel wat tijd: In plaats van winkel naar winkel te moeten wandelen, kan je in een kwartiertje bij verschillende winkels bestellen, zonder ook maar een minuut in de rij hoeven te staan.

Dit gemak komt echter met hoge kosten ten aanzien van het milieu. En daar wil ik het in dit blogartikel eens serieus met je over hebben. Want wanneer we echt om het milieu geven kunnen we namelijk toch heel wat doen. In dit blogartikel bekijk ik het ‘duurzaam webwinkelen’ vanuit een tweetal perspectieven. Vanuit het perspectief van de webwinkelier en vanuit het perspectief van de webshopper. Want tenslotte zijn de meeste webwinkelieren ook webshoppers. Door samen bewust te handelen, kunnen we een positieve bijdrage leveren aan het milieu.

1. Kies bewust voor duurzame webshops

Dit lijkt misschien op het intrappen van een open deur, maar dat is het toch niet helemaal. Door bewust te kiezen voor webshops die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, en juist die webshop te prefereren, ook wanneer deze met een product is een keertje niet goedkoper is, beloon je de webshops die actief (mee)werken aan een duurzame samenleving.

Wat kan ik als shopper doen?

Wanneer je producten koopt, kijk naar de duurzaamheid keurmerken met betrekking van die producten.

Wat kan ik als webwinkelier doen?

Kies bij het inkopen van producten voor duurzame producten, met duidelijke en erkende keurmerken. Maak ook in informatiepagina’s op je site duidelijk waarom je bepaalde keuzes gemaakt heb: Leg bijvoorbeeld uit, waarom kleding uit bamboe niet altijd zo milieuvriendelijk is als mensen denken en leg het verschil uit tussen ‘gewone’ bamboe die chemisch tot kledingstoffen verwerkt wordt, en de ‘eco bamboe’ die mechanisch verwerkt wordt.

Maar wat maakt een webshop duurzaam?

In de andere tips die je hieronder kan lezen, worden verschillende punten belicht, die een ‘gewone webshop’ tot een ‘duurzame webshop’ maken, en wat we allemaal kunnen doen om dat te bewerkstelligen.

2. Verminder retouren

Een product kan om een groot aantal verschillende redenen geretourneerd worden. De meest tragische reden is natuurlijk, dat het product defect is. En in zo’n geval is het natuurlijk vanzelfsprekend, dat het product geretourneerd wordt. Of toch niet? Ik heb recentelijk op een heel prettige manier een ‘duurzaam manier van retourneren’ mee mogen maken. Ik had een oud keyboard (muziek, geen computer keyboard), waarvan de voeding het niet meer deed. Dat keyboard lag al een tijdje stof te vangen, tot ik besloot, dat ik het weer wilde gaan gebruiken. Maar de voeding deed het niet, dus ik moest een (generieke) voeding bestellen. Had ik gedaan, en de geleverde voeding die was ‘Dead On Arrival’, hij deed het niet.

Dan kan gebeuren. Ik dus gebeld, en werd op een wel heel leuke manier geholpen. Wat ik gewend ben bij bedrijven, is dat indien iets het niet doet, ik het terug moet sturen, en ik enkele dagen later een vervangend product krijg. Dat is een normale, en gangbare manier van denken.

Het voorstel wat mij echter gedaan werd, is dat ik zelf het kapotte product weg zou brengen voor verwerking, en de nieuwe voeding opgestuurd zou worden. Omdat bovendien de bouwmarkt waar ik normaal mijn pakjes ophaal boxen voor ‘oude electronica’ heeft, was dit wel een heel makkelijk proces.

Per slot van rekening, de totale kosten van een compleet retourproces kost in tijd en geld bijna net zoveel als die netvoeding zelf. Ik vond dit een prachtige manier van ‘denken met duurzaamheid voor ogen’.

Wat kan ik als webwinkelier doen?

Allereerst, zorg er natuurlijk voor, dat je producten van een goede kwaliteit zijn.

Houd er rekening mee, dat een consument 14 dagen retourrecht heeft voor de meeste producten, dus ook als er niets mis is met het product, bestaat het recht dit product terug te sturen, mits in goede staat. Om het aantal retouren te verminderen is het goed om jouw consument voldoende informatie en een duidelijke visuele indruk van het product te geven. Gebruik de producteigenschappen, om het product in één oogopslag te kunnen beschrijven, en veel foto’s om ook een goede visuele indruk te geven.

Bij elektronische apparaten, maak foto’s van alle aansluitingen, zodat de potentiële koper ook in één oogopslag kan zien, wat er allemaal wel en niet aangesloten kan worden.

Bij kleding zorg je voor goede maattabellen. Aangezien de ene S niet de andere is, heb je per merk een maattabel, waarin wordt aangegeven wat de afmetingen voor die maat in centimeters zijn. En geef bij schoenen niet alleen de schoenmaat, maar ook de breedte van de voet op verschillende plaatsen.

Geef zoveel mogelijk informatie, zodat de klant precies weet, wat hij kan verwachten.

Wat kan ik als webshopper doen?

Wanneer je duurzaam wilt webwinkelen en retouren wilt vermijden, laat je goed informeren. Kom je er niet helemaal uit, neem dan contact op met de webwinkelier.

Lees de productinformatie grondig, bekijk de maattabellen en meet zonodig de maten die je niet zo uit je hoofd zou weten nog eens na.

Lees ook de reviews goed. Soms kunnen nadelen naar voren komen, die voor jou het product minder gewenst zouden maken. Vergelijk ook -indien mogelijk- het product met andere producten.

3. Kies voor milieuvriendelijke verzendopties

‘Vandaag voor 23:59 besteld, morgen geleverd’.

Ondanks deze belofte van veel webwinkels, is dit niet waar te maken, omdat de bezorgdiensten tot over hun oren in het werk zitten. Met name PostNL en DHL hebben hier op dit moment sterk onder te leiden. En dat komt ondermeer omdat op veel routes met wagens half vol wordt gereden. Het aantal pakketjes wat je op een dag kunt bezorgen is beperkt.

Aangezien ‘morgen geleverd’ vaak toch al niet mogelijk is, zouden we niet wat meer geduld aan kunnen leren en genoegen nemen met een iets langere levertijd?

Wat kan ik als webwinkelier doen?

In grote landen als de VS is het ‘leveren de volgende dag’ vrijwel onmogelijk, wat je daar vaak ziet is dat voor lage of geen verzendkosten het product binnen een bepaalde tijd geleverd zal worden, bijvoorbeeld tussen de 5 en 10 dagen, en snellere leveringen (1-3 dagen) mogelijk is, maar dan tegen meerkosten. Nu is 5-10 in Nederland dagen in principe een vrij lange levertijd voor een product wat uit voorraad geleverd kan worden, maar wanneer je bijvoorbeeld 2x per week zou verzenden voor de ‘standaard kosten’ en ‘dezelfde dag verzonden’ (maak geen beloften over wanneer geleverd, want die belofte kan je sowieso al niet waarmaken) tegen een meerprijs, dan heeft dat voor jou een aantal voordelen:

  • Je kan je werkzaamheden rond de verzending beter plannen
  • Afhankelijk van je contract met de vervoerder of eeh shipping dienst als Sendcloud is het mogelijk dat je verzendkosten zullen dalen, omdat de vervoerder minder vaak bij je langs hoeft te komen, en per keer dat hij langskomt je meer pakketten aanbiedt.

Iets anders wat je kunt doen, is aan je klanten aan te bieden om de bestelling op afhaalpunten te laten bezorgen. Voor je klant heeft dit als voordeel, dat hij niet de hele dag thuis hoeft te zijn en te wachten op de bezorger, maar het pakket dicht bij huis op kan halen op een moment dat het je klant past.

Wat kan ik als webshopper doen?

Wanneer je je serieus zorgen maakt over de CO2 uitstoot, kan je je serieus afvragen of je dat nieuwe product echt de volgende dag nodig hebt, of dat je best een paar dagen kan wachten. Geef een prioriteit aan webwinkels die niet meedoen aan de waan(zin) van ‘vandaag besteld, morgen geleverd’, maar ervoor hebben gekozen op meer milieuvriendelijke manieren hun producten te bezorgen.

Kies voor duurzaamheid door te kiezen voor duurzame webshops.

Voor jou heeft het naast meewerken aan een schonere wereld, ook nog een aantal andere voordelen.

4. Combineer bestellingen

Door bestellingen te combineren kan je het aantal bezorgacties verminderen.

Wat kan ik doen als webwinkelier?

Geef stapelkortingen op verbruiksproducten, waardoor het voor de klant interessanter wordt om meer van hetzelfde product te kopen.

Wat kan ik doen als webshopper?

Plaats minder frequent, maar grotere bestellingen. Koop je regelmatig bij dezelfde winkel? Gebruik dan de ‘verlanglijst’ functie als deze er is, en bestel -bijvoorbeeld- slechts éénmaal per week. Zo bespaar je voor jezelf ook verzendkosten.

5. Koop zo mogelijk regionaal

Veel grotere bedrijven bieden de mogelijkheid om producten ‘online te reserveren’. Denk hierbij aan winkels als C&A, Hema, MediaMarkt en nog een aantal andere bedrijven van die grootte. Heeft zo’n bedrijf vestigingen bij jou in de buurt, bestel dan online, maar haal het zelf af. Het voordeel is -ten opzichte van ‘het in de winkel kopen’, dat je 100% zekerheid hebt dat het product er is, en het voordeel, dat je meestal niet in de rij hoeft te wachten. Het product is al betaald, en vaak hebben dit soort bedrijven een apart ‘afhaalloket’ voor de klanten die vooraf besteld hebben.

In een wat groter perspectief: Koop binnen ‘jouw regio’ op Europese schaal. Wanneer ik iets koop, bestel ik het het liefst vanuit een Nederlandse of Belgische webshop. Ik zal -behalve Kindle boeken- zelden iets bij Amazon kopen, omdat de meeste producten vanuit Duitsland, het VK of de VS geleverd zullen worden.

Wat kan ik doen als webwinkelier?

Wanneer je ook een fysieke winkel hebt, kun je als optie aanbieden om het product op te halen in de winkel. Ook wanneer je geen fysieke winkel hebt, kan je de optie ‘Zelf ophalen’ aanbieden, maar geef dan wel duidelijk aan wanneer dat mogelijk is.

Wat kan ik doen als webshopper?

Koop zoveel mogelijk bij bedrijven met korte bevoorradingsketens. Biedt een bedrijf de mogelijkheid om het zelf af te halen, en het bedrijf is redelijk bij je in de buurt, haal het dan zelf op. En om gelijk de nodige beweging te krijgen… ga op de fiets.

6. Let op de verpakking

Om je producten goed beschermd af te leveren, is het vaak nodig gebruik te maken van extra verpakkingsmaterialen, variërend van bubbeltjesplastic en andere ‘opvul materialen’ tot een extra omdoos voor de hele bestelling.

Wat kan ik doen als webwinkelier?

Zorg dat je ‘opvul materiaal’ milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar is. Gebruik je omdozen, doe dit dan op een verantwoorde manier. Af en toe krijg ik producten binnen waarvan de omdoos 4x groter is dan de inhoud. Het is niet alleen een verkwisting van materiaal, maar door een groter volume past er minder in een bezorgbus, waardoor er meer busjes moeten rijden.

Hergebruik dozen. Enige tijd terug dacht ik even, dat ik een volkomen verkeerd product geleverd had gekregen, omdat de omdoos de doos van een compleet ander product was. Er was echter een grote sticker op geplakt, dat de doos ‘werd hergebruikt’ en ik verzocht werd, deze doos ook zo lang mogelijk te gebruiken.

Wat kan ik doen als webshopper?

Bestel bij voorkeur bij webwinkels die op de site duidelijk communiceren hoe zij met verpakkingsmaterialen omgaan.

7. Geef producten een tweede kans

Nu grondstoffen schaars worden is het belangrijk om stil te staan bij wat je doet met de producten die je niet meer gebruikt. Woorden als ‘circulaire economie’ doen hierbij intrede. Steeds meer mensen kiezen er bewust voor niet per se het nieuwste van het nieuwste te kiezen, maar producten langer te gebruiken, en wanneer er een ‘nieuw’ product aangeschaft moet worden, ook ‘refurbished’ producten een kans te geven.

Ook zijn er steeds meer winkels die hun producten ‘terugkopen’. Nu zijn we ‘inruilkorting’ al decennia gewend bij het kopen van een fiets, auto of wasmachine, maar ook winkelketena zoals bijvoorbeeld ‘Bever’, de bekende buitensport winkel, koopt een groot aantal van hun producten terug, in ruil voor shoptegoed.

Deze ‘tweede kans’ producten worden in de Bever winkels voor behoorlijk lagere prijzen weer aangeboden. Op deze manier profiteert iedereen:

  • De klant die een nieuw product koopt, en ‘inruilkorting’ krijgt voor het oude product
  • De klant die het gebruikte product met hoge korting koopt
  • De winkel, die met de ‘hergebruikte producten’ een nieuwe markt benadert.

Wat kan ik doen als webwinkelier?

Of je op dit gebied iets kan doen, is natuurlijk sterk afhankelijk van je product. Wanneer je (hoofdzakelijk) gebruiksproducten verkoopt, valt er weinig te ‘hergebruiken’. Maar wanneer je refurbished of andere ‘tweede kans’ producten verkoopt, dan open je jouw webwinkel voor een heel ander publiek. Ik heb het voorbeeld van ‘Bever’ met opzet wat uitgebreider besproken, omdat juist op het gebied van kleding (nog) zoveel gedaan kan worden op het gebied van duurzaamheid. Wanneer ik door een willekeurige winkelstraat in een middelgrote gemeente loop, dan zie ik vandaag de dag toch al snel minimaal 2-3 ‘vintage’ kledingwinkels. Hergebruik van kleding is ‘in’. Toch wordt er veel kleding weggegooid.

Hetzelfde met elektrische en elektronische producten.

Het voordeel van refurbished producten is dat de consument met een kleiner budget meer duurzame producten voor een gereduceerde prijs kan kopen. Veel belangrijker op het gebied van duurzaamheid is echter, dat zowel de kledingindustrie als de elektrische / elektronische zwaar vervuilend is, en -bij elektrische / elektronische producten, de grondstoffen steeds schaarser worden.

Door het aanbieden van ‘gebruikte’ producten -die binnen je productaanbod passen natuurlijk- kan je een werkelijke bijdrage leveren aan de duurzaamheid van jouw webshop.

Wat kan ik doen als webshopper?

Verkoop je ongebruikte spullen online, of doneer ze om afval te verminderen en bij de dragen aan een circulaire economie. Koop vaker ‘tweede kans’ en ‘refurbished’ producten.

Communiceer en inspireer!

Als webwinkelier heb je de mogelijkheid een daadwerkelijke bijdrage te leveren aan een meer duurzame samenleving door bewuste keuzes te maken. Communiceer deze gemaakte keuzes ook met de bezoekers aan je website. Voeg een pagina toe -als je die nog niet hebt- met de keuzes voor duurzaamheid die jij hebt gemaakt. Blog regelmatig over hoe jouw klanten met jouw producten meer duurzame keuzes kunnen maken.

Want wanneer jouw klanten niet weten, op welke manieren jij bijdraagt aan de duurzaamheid van deze planeet, is het moeilijk om voor jou te kiezen?

Wat zijn jouw keuzes voor duurzaam webwinkelen?

Heb jij een webshop en doe je al verschillende dingen op het gebied van duurzaamheid? Vertel dan eens iets over de keuzes die je hebt gemaakt en wat jouw productaanbod is in de commentaren bij deze blogpost. En laat gerust een link achter naar jouw webshop.

Meer lezen?

Enkele nuttige blogartikelen ter ondersteuning van dit artikel:

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Informatie

WordXPression 

Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

085-8001964 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)
Let op, gewijzigd telefoonnummer

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Nieuw in 2025
Betaal je nieuwe webshop of online leeromgeving in termijnen (inclusief hosting)

Student learning at home with online lesson

Een totaaloplossing met een flexibel betalingsplan.

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.