Bloggen: Schrijf jezelf de hoogte in!
Het is inmiddels al weer ruim tien jaar geleden dat WordPress voor het eerst het daglicht zag. En het is een week geleden, dat WordPress 3.6 officieel beschikbaar kwam. Oorspronkelijk was WordPress een programma wat maar voor één doel goed geschikt was: Bloggen. Vandaag is WordPress zo veelzijdig, dat je het programma kunt gebruiken als ‘motor’ voor vrijwel ieder type website. Het is het stadium waarin het een typisch blogprogramma was helemaal ontgroeid. Wil dat ook zeggen, dat bloggen niet meer belangrijk is? In tegendeel!
Wat is bloggen eigenlijk?
Een blog is eigenlijk een web-log. Een programma waarmee je op het Internet in (omgekeerd) chronologische volgorde gebeurtenissen vast kunt leggen. Een soort van dagboek, maar dan één voor de exhibitionist: In plaats van je geheimen onder je kussen in een boek met een sleuteltje te bewaren, schreeuw je het uit naar de wereld. Ga je op vakantie: maak een reisblog. Verwacht je een kindje: creëer een zwangerschapsblog en is het eindelijk geboren, maak een fotoblog van de eerste jaren. Ook werd bloggen snel door de zakenwereld ontdekt: Een blog is ook een prima manier om je ‘achterban’ op de hoogte te houden van de zaken die zich binnen jouw bedrijf afspelen.
Zakelijk bloggen – toen
En al snel was er een nieuwe categorie van bloggers ontstaan: De zakelijke blogger. En deze categorie ontdekte al snel, dat hun blogs helemaal niet werden gelezen. Het interesseerde namelijk niemand, dat de onderneming een nieuw contract had afgesloten met bedrijf XYZ of dat het bedrijf was gecertificeerd voor ISO 1234. Er moest over iets anders geschreven gaan worden, over iets wat de potentiële lezer ook zou interesseren. Iets van waarde!
Zakelijk bloggen – nu
Vandaag de dag word je bijna doodgegooid met blogs. Er is bijna geen site meer, waar geen blog (soms anders genoemd: ‘Nieuws’, ‘Ezine’) op te vinden is. Bloggen lijkt geen optie meer te zijn maar een ‘must’. Maar als iedereen al over alles aan het schrijven is, wat is dan nog jouw meerwaarde?
Wanneer ik een site maak voor een klant, komt de vraag nogal eens naar voren: ‘Heeft het voor mij zin om te bloggen’. Natuurlijk probeer ik deze vraag altijd zo persoonlijk mogelijk te beantwoorden, maar tot nu toe is het mij nog niet gelukt om een klant te vinden, waar ik geen goede reden kon bedenken waarom -en hoe, waarover- zou kunnen gaan bloggen. In het artikel van vandaag kan ik onmogelijk ingaan op de redenen, waarom jij specifiek zou moeten bloggen, maar ik kan je wel een aantal algemeen geldige redenen geven.
Door te bloggen blijf je ‘in the picture’
Wanneer je regelmatig van je laat horen, houd je de aandacht vast. De aandacht van je lezers en de aandacht van de zoekmachines. Google vindt het namelijk steeds belangrijker, dat websites regelmatig nieuwe content krijgen. Het is je waarschijnlijk wel eens opgevallen, dat je op een gegeven moment met een pagina op de eerste pagina in Google voorkomt… en een aantal weken later deze pagina op 4 of 5 te vinden is. Omdat je artikel ouder is geworden telt de factor ‘verse content’ niet meer mee en zal je voor SEO alleen beoordeeld worden op een goede optimalisatie.
Maar veel belangrijker is het bij mensen in de picture te blijven. Wat hoe je het ook keert of wendt: Wanneer jouw naam niet regelmatig naar voren komt, zal men niet direct aan jou denken, op het moment dat men op zoek gaat naar jouw diensten.
Door te bloggen maak je je bekend
Wie en je en wat doe je? Dat heb je vast ergens op een pagina over jouw product(en) of dienst(en) staan, maar het spijt me heel erg voor je: De meeste mensen begrijpen niet, wat jouw diensten zijn, tot op het moment dat zij het nodig hebben. En zelfs dan zal men helaas niet altijd begrijpen, dat jij jouw bezoeker met jouw dienst kan helpen. Een mooi voorbeeld vind ik altijd EFT. Als je niet weet wat dit is, welcome to the club, een aantal maanden geleden was ik hier ook nog niet van op de hoogte. Maar het is een soort ‘kloptechniek’ die mensen kan helpen van allerlei problemen af te komen. Als je de gemiddelde website bezoekt van iemand die met EFT werkt, zal de lange lijst met mogelijk oplosbare problemen je op dat moment niets zeggen. Anders wordt het natuurlijk, wanneer je wekelijks in blogartikelen meer vertelt hoe EFT voor een bepaald probleem kan helpen. Of dichter bij huis: Op mijn eigen WordXPression site: Niemand zal ooit op zoek gaan naar een product wat ‘WordPress XPress’ heet, maar doordat ik het regelmatig in mijn artikelen noem, heeft het bij heel wat lezers een grote bekendheid gekregen.
Door te bloggen word je een expert
En dit is de meest belangrijke reden om te bloggen: Jij wordt een expert op jouw vakgebied. Nu merk ik bij klanten altijd gelijk, dat hier heel wat misverstand omheen bestaat. Als je blogt moet je je niet voordoen als expert… en het is ook niet zo, dat je pas mag bloggen wanneer je expert bent geworden. Op het moment dat jij gaat bloggen ben jij begonnen jezelf expert te maken op het onderwerp waar jij over blogt! En dat werkt eigenlijk kinderlijk eenvoudig omdat jij iedere week een nieuw artikel over jouw onderwerp moet schrijven, moet je onderzoek plegen: onderzoek met betrekking tot wat je lezers willen en onderzoek met betrekking tot de materie zelf. En daardoor, en door niets anders, werk jij aan je expert positie: Jij kunt haarfijn uitleggen, wat jouw lezers over jouw vakgebied willen weten!
Frequentie
En tenslotte hebben we natuurlijk de factor ‘Frequentie’. Hoe vaak moet je schrijven. Wekelijks. Dat was makkelijk nietwaar? Mag het ook twee wekelijks? Ja hoor, maar dan duurt het twee maal zo lang voordat je de bovengenoemde doelen bereikt. Bloggen is ook investeren in jezelf. Wanneer je minder investeert, krijg je minder rendement. Zo simpel is het. Mag het ook maandelijks? Liever niet. Wanneer je maandelijks blogt, krijg je nooit de band met je lezer. Ik heb het bij verschillende klanten van mij gemerkt die -tegen al mijn adviezen in- maandelijks gingen bloggen. Behalve familie en vrienden was er niemand die de blog met regelmaat las. Het aantal lezers en abonnees op de nieuwsbrief steeg vrij snel direct nadat de frequentie hoger werd gemaakt. Ok, als tweewekelijks beter is als maandelijks en wekelijks beter dan tweewekelijks… waarom dan niet dagelijks? Hou eens even op. Ik heb wel wat anders te doen dan iedere dag jouw blog te lezen!
Ken jij nog meer goede redenen om (niet) te bloggen, geef deze dan aan in het commentaar hieronder!
Nog geen WordPress Site?
Heb je nog geen WordPress site, dan is er een aantal manieren om snel te kunnen starten. Natuurlijk kun je een afspraak maken voor een WordPress XPress website. In één dag doen we drie heel belangrijke dingen: we kijken kritisch naar jouw doelgroep en marketing, bouwen je website en leren je met WordPress werken.