WordPress menu’s, niet zomaar een serie opties!
WordPress beschikt over een krachtige menu editor waar je veel mee kunt. Maar een menu is meer dan een verzameling navigatieopties. Wanneer je een menu op je pagina plaatst, geldt er ook een aantal regeltjes Je plaatst nu eenmaal niet willekeurig je menu-opties op de pagina.
De laatste jaren is het gebruikelijk, dat je een menu in een navigatiebalk boven aan de pagina zet. Dat is niet altijd zo geweest. Daarvoor was het vooral gebruikelijk, dat het menu links op de pagina werd geplaatst, maar waarom eigenlijk?
We zijn gewend van links naar rechts te lezen. En van boven naar beneden. Daarom vinden onze hersenen automatisch iets wat boven staat belangrijker dan iets wat beneden staat… en iets links krijgt een hogere prioriteit dan iets rechts. Omdat we willen, dat de bezoeker aan onze site de navigatiemogelijkheden in een oogopslag kan zien, plaatsen we die dus op een plaats waar het opvalt.
Menu’s in de bovenbalk, met de mogelijkheid tot uitklappen, is nog maar relatief kort beschikbaar voor het Internet. In het verleden moesten hier vrij ingewikkelde trucs voor worden uitgehaald. Dus een positie aan de linkerkant was eigenlijk de beste plaats. Het nadeel van een menu links is echter, dat het -omdat het een hoge prioriteit heeft- iedere keer de aandacht wegleidt van het meest belangrijke op de pagina: de content.
Een menu bovenaan de pagina heeft als voordeel, dat je het bij het laden van de pagina gelijk ziet, maar op het moment dat je begint te lezen neemt het geen aandacht meer weg.
De meeste WordPress thema’s bieden je de mogelijkheid om niet alleen een menu, maar ook submenu’s te definiëren. Dat is heel handig, maar behoed je voor de vergissing, die ik velen zie maken, door binnen deze submenu’s weer andere submenu’s te plaatsen. Je maakt je structuur onnodig complex en met name de mobiele bezoeker zal de grootst mogelijke moeite hebben met door jouw menu’s te navigeren.
Zoals aangegeven, onze prioriteiten stellen we van boven naar beneden en van links naar rechts. Helemaal links verwachten we dus de belangrijkste menu-items te vinden, voor de meesten is dat de ‘Home’ pagina. De opties die daarna komen hebben voor de meeste bezoekers (onbewust) van links naar rechts een afnemende waarde. Jouw belangrijkste opties plaats je dus zo dicht mogelijk bij ‘home’ en -het spijt me voor jouw ego- ‘Over mij’ of ‘Over ons’ is niet de belangrijkste optie voor jouw klant.
Verberg je ‘home’ optie ook niet. Soms zie ik wel eens websites waar bijvoorbeeld de home-optie ‘verborgen’ is onder een plaatje van een huisje helemaal rechts op de menubalk. Dat kan grafisch mooi uitkomen, maar voor de bezoeker van je site kan dit heel onpraktisch zijn.
Op dat ‘van links naar rechts’ verhaal is een tweetal uitzonderingen. Opties die we uit gewenning rechts verwachten te vinden, omdat nu bijna alle sites dit hebben.
Het eerste is de contact pagina. Mensen verwachten een verwijzing naar de contactpagina rechts te vinden, zorg dus ook dat die er staat. Als laatste of als op een na laatste optie.
De tweede is de blog pagina. De blog is denk ik wel het belangrijkst op de hele WordXPression site. Dat is de informatie die dagelijks honderden bezoekers trekt. Waarom staat hij dan in vredesnaam rechts? Om de doodeenvoudige reden, dat jij hem daar verwacht te vinden. Een tiental jaren terug was een blog een ‘extraatje’ op een site. Een leuke bijkomstigheid. Onbelangrijk! Dus hij werd helemaal rechts geplaatst. Inmiddels is op miljoenen sites de blog het meest belangrijke onderdeel geworden, maar omdat we nu eenmaal verwachten de blog rechts te vinden, is het goed hem daar ook te plaatsen.
Jouw menu is bedoeld als een plattegrond om je bezoeker door jouw site te leiden. Wanneer je wilt, dat je bezoeker de voor hem en jou relevante informatie vindt, zorg er dan ook voor, dat die plattegrond in orde is.