Als je dan al het middelpunt wilt zijn… dan niet van je eigen wereld!
Het is vakantie. Ook voor mij. En nu wil ik het eens een keer niet hebben over WordPress, maar over iets wat voor ons ondernemers allemaal veel belangrijker is.
De laatste maanden merk ik, dat er een ongelofelijk ’toeval’ plaats lijkt te vinden, ik ontmoet steeds meer mensen, waarvan ik denk : ‘Goh, hij zou eens kennis moeten maken met…’ Zoals bijvoorbeeld iemand die handelt in -voor zover ik kan beoordelen- de beste olijfolie die ik ooit heb geproefd… wat zonde, dat hij een kennis van mij niet kent, die een website heeft, waar hij je Alles Over Koken vertelt… of die twee mensen die ieder op hun eigen manier vechten tegen suikerverslavingen. Of… of… of… de lijst lijkt maar niet te willen stoppen. Wat ik persoonlijk doe… ik breng die mensen met elkaar in contact.
Het mooie is, dat ik niet de enige ben. Want net zoals ik anderen met elkaar in contact breng, zijn er mensen die mij ook in contact brengen met anderen, die veel voor mij kunnen betekenen. Het mooiste is echter : de mensen die anderen met mij in contact brengen hebben vaak niets te maken met de mensen die ik met elkaar in contact breng. Lees deze zin nog maar eens voor een tweede keer. Het één heeft dus geen direct causaal verband met het ander. Tenminste…
De meeste ondernemers delen een heel belangrijke eigenschap: ze hebben contact met tientallen, honderden andere ondernemers. En veel van die ondernemers opereren niet in de sector waar zij zelf in werken. Je kent mensen van trainingen, netwerkbijeenkomsten, winkeliersverenigingen of wat dan ook… Toen ik nog volop werknemer was, kende ik volop werknemers, collega’s noem je die.
Als je bedenkt, dat ‘collega’ het latijnse woord voor vriend is, misschien een groot woord. Nu ik ondernemer ben, ken ik volop ondernemers. Als een collega veel met mij gemeen had, als hij zich in hetzelfde vakgebied bewoog, noemde ik hem soms bijna ‘vriend’… wanneer een mede-ondernemer zich beweegt in hetzelfde vakgebied, noemen we elkaar ‘concurrent’.
En concurrenten staan elkaar naar het leven. Gunnen elkaar het licht in de ogen niet… gooien met modder en maken elkaar zwart…
Persoonlijk weiger ik echter iedere mede-ondernemer ‘concurrent’ te noemen. Allereerst omdat in hetzelfde latijn wat we eerder aanhaalden een concurrent iemand is, die met je ‘oploopt’. Iemand die dezelfde reis gaat, die jij gaat. Nu ben ik persoonlijk zo eigenwijs, dat ik geloof dat ik onnavolgbaar ben. Ik ga mijn eigen weg. Maar nog meer, omdat de ‘concurrenten’ die er werkelijk toe doen, helemaal geen competitie zijn. Niet omdat ik ver op hen voor lig, maar vooral, omdat we allemaal werken aan hetzelfde doel en wij stuk voor stuk te klein zijn om het alleen allemaal te kunnen realiseren. Wat mijn doel is? Lees mijn ‘Over mij’ pagina maar eens. Toen ik deze pagina met voor mij best persoonlijke informatie voor het eerst publiceerde, had ik bijna het gevoel, dat ik liever naakt door de C1000 zou lopen, dan deze informatie publiek te maken.
Met mijn ondernemerschap ben ik een verplichting aangegaan. Een verplichting naar mijn klanten, maar vooral een verplichting naar de toekomst. Een verplichting naar jou: Ik ben hier, om jou succesvol te maken. Mijn succes is direct gerelateerd aan het jouwe! Maar ook een verplichting naar de toekomst: Ik herken en erken mijn verantwoordelijkheid om deze wereld het liefst een beetje beter achter te laten, dan op het moment dat ik de wereld betrad. En als jij dat ook doet en uitdraagt bestaat er een realistische kans, dat we dit daadwerkelijk zullen bereiken. Ondernemers in mijn vakgebied die ditzelfde doel voor ogen hebben zijn nooit concurrenten, altijd collega’s!
Enkele weken geleden had ik een heerlijk gesprek met ‘concullega’s’… over wat we voor elkaar en vooral, voor andere ondernemers zouden kunnen betekenen. Nog veel open einden, nog veel te ontdekken, maar het begin en de wil is er…