Man en paard noemen

Wanneer je bepaalde ondernemerscursussen hebt gedaan, heb jij misschien net als mij geleerd, niet te zeggen dat je bijvoorbeeld ‘webbouwer’ of -god vergeve het- ‘coach’ bent, maar dat je moet vertellen hoe je mensen helpt. Zoals ik bijvoorbeeld met WordXPression ‘Ik help ondernemers meer omzet te behalen uit hun websites’. Maar bij deze benadering loop je een groot gevaar.

Young desperate girl writing with an old typewriter and question

Ik ben mijn werkzaam leven bij Arbeidsvoorziening begonnen. Bij de ontwikkeling van een nieuw automatiseringssysteem in de midden 80-er jaren ontstond er daar een nogal vreemde discussie. Een aantal zogenoaamde ‘beroepenkundigen’ bij het Centraal Bureau Arbeidsvoorziening had besloten, dat er iets moest veranderen aan de benaming van beroepen. Een glazenwasser bijvoorbeeld is een naam die je helemaal op het verkeerde been zet: Van iemand met zo’n functie verwacht je dat hij glazen wast. In een restaurant bijvoorbeeld. Niet dat hij ruiten schoonmaakt. Bovendien, hoorde ik een beroepenkundige redeneren, doet de beste man meer dan wassen alleen. Bij buitenramen voorziet hij ze bijvoorbeeld ook regelmatig van een beschermende coating en om het allemaal nog eens nog ingewikkelder te maken, zijn veel ramen tegenwoordig niet van glas, maar van kunststof. Het voorstel van de werkgroep ‘Zelfduidende Beroepsnamen’ was dan ook, dat de beste man voortaan maar als ‘Transparante Wanden Onderhouds Medewerker’ door het leven moest gaan.

Als jij nu lacht om dit verhaal, nodig je toch eens uit om kritisch naar jouw eigen website te kijken. Want hoe vaak merk ik het niet, dat mijn klanten in de door hun zo zorgvuldig voorbereide teksten niet rechttoe rechtaan willen vertellen wat ze doen. We draaien er maar om heen. Het meest concreet heb ik dit ooit meegemaakt, toen ik door een grafisch vormgever werd gevraagd eens kritisch naar de SEO van zijn website te kijken. Het verkeer richting website viel namelijk nogal tegen. En bij nader onderzoek was dat ook niet zo verbazingwekkend, want op de hele website werd niet in voor de gewone man begrijpelijke bewoording aangegeven wat hij deed. De woorden ‘Grafisch ontwerper’, ‘Grafisch designer’ of welke andere aanverwante term waarop iemand normaal zoekt kwam niet voor op zijn website. Hij hielp mensen… maar waarmee hij ze ook hielp, hij hielp zichzelf niet ook gevonden te kunnen worden.

En dit kom ik vaker tegen. Nog niet zo lang geleden ontmoette ik een vrouw die ‘Hooggeschoolde mannelijke veertigplussers hielp met het begeleiden naar een nicotinevrij leven’. Ik heb haar website niet gezien, maar als ze daar niet in normale Nederlandse bewoording vertelde, dat ze mensen helpt te stoppen met roken, zal de site weinig verkeer uit de zoekmachines krijgen.

Te vaak verbloemen we wat we doen. En daar maak ik mijzelf ook schuldig aan vermoed ik, want enkele maanden geleden kreeg ik een mailtje van iemand, die schreef mijn nieuwsbrief nu al een paar maanden met veel plezier te lezen en nu pas ontdekte, dat ik websites maak.

Ik help mensen… het is mooi wanneer je in staat bent duidelijk te maken, waarin jij je onderscheidt van anderen die ‘hetzelfde kunstje uitvoeren wat jij ook verricht’. Maar laat dat je er alsjeblieft niet van weerhouden ook in herkenbare taal te beschrijven wat je doet. Het liefst door gebruikmaking van woorden die je lezer direct herkent. Woorden als ‘glazenwasser’ of ‘grafisch ontwerper’. En waardoor jij je onderscheidt van al die anderen… dat mag je ze later vertellen in je blog, je gratis e-boek of je nieuwsbrief.

Jij helpt mensen… prachtig! Maar als jij ze niet eerst helpt jou te vinden, maak je weinig kans ze te ondersteunen met datgene wat je het liefst zou doen. Dus durf ervoor uit te komen, dat je coach bent, of glazenwasser. Grafisch ontwerper of webbouwer. Vertel in duidelijke taal wat je doet. Doe je dat niet, loop je het risico dat je bezoeker in verwarring je site verlaat. Hij zocht immers een glazenwasser. Wat hij met een transparantewandenonderhoudsmedewerker moet beginnen, daar heeft hij geen idee van.

Ben jij op zoek naar een gerichte manier om jouw doelgroep te benaderen? Tijdens ‘WordPress XPress‘ ga ik samen met jou dieper in op de beste manier om met jouw doelgroep te communiceren via gratis geschenk, nieuwsbrief en blog. Daarom is ‘WordPress XPress’ ook zo’n uniek product. Ben jij ook toe aan een betere website? Neem dan contact op met WordXPression.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht