Een perfecte blogpost – Denk aan je doelgroep
Om direct een misverstand uit de wereld te helpen, in dit artikel wil ik je laten zien hoe je een perfecte blogpost schrijft, indien je een ondernemer bent en verwacht om met je blog ook meer exposure voor je product te krijgen. Dit artikel is dus nadrukkelijk niet bedoeld voor iemand die blogt over zijn hobby, zijn vakantie of op een andere manier een soort online dagboek bij wilt houden.
1. Een perfecte blogpost is waardevolle informatie voor de lezer!
En hiermee kaarten we direct het eerste probleem aan, wat veel zakelijke bloggers hebben. Een blog is geen nieuwsrubriek. Het is geen verslag van jouw zakelijke successen en geen weergave van jouw activiteiten. Het primaire doel van jouw blog is het geven van waardevolle informatie aan jouw doelgroep.
En eigenlijk heb ik hiermee direct al gezegd, hoe de perfecte blogpost wordt geschreven. Wanneer je begint met schrijven mag je maar aan één ding denken: Welk probleem heeft mijn doelgroep en hoe help ik hem daarbij! Maar hier komt nog een tweede probleem bij kijken, als jij waardevolle informatie aan je doelgroep wilt geven, moet je eerst weten wie je doelgroep is. En op dit gebied bestaat er voor veel lezers nogal wat onduidelijkheid.
2. Een perfecte blogpost geeft volledige doch beknopte informatie
Een tweede punt waarop het nogal eens mis gaat, is dat veel schrijvers wanneer ze over hun stokpaardje beginnen niet meer weten hoe te stoppen met schrijven. Voor ze het weten hebben ze duizenden woorden aan het digitale papier toevertrouwd. En is er geen hond meer, die dit wil lezen. Houd het beknopt! Een andere groep schrijvers houdt bewust of onbewust vitale informatie achter. Maar wanneer jij onvoldoende informatie geeft, zondig je direct tegen regel 1 : De blogpost moet ook waardevolle informatie geven. De kunst van het schrijven van een perfecte blogpost is juist dat evenwicht te vinden. Zodat de lezer aan de slag kan gaan met de informatie die jij hem hebt gegeven.
3. De perfecte blogpost is afgestemd op het niveau van de lezer!
Niet iedere blogpost die ik schrijf zal jou even goed aanspreken. En dat is maar goed ook, want niet iedere blogpost die ik schrijf is ook voor jou bedoeld! Ook al behoor jij tot mijn doelgroep, niet iedereen binnen mijn doelgroep zit ook op hetzelfde niveau! En daar houd ik rekening mee. Sommige artikelen die ik schrijf zijn bedoeld voor mensen die nog niet met WordPress werken, terwijl andere artikelen bedoeld zijn voor mensen met al wat ruimere ervaring. En sommige artikelen zijn zelfs bedoeld voor de WordPress die-hards. De perfecte blogpost is dus altijd subjectief! Het is een perfecte blogpost voor jouw doelgroep.
4. De perfecte blogpost is niet uniek!
Sommige van mijn klanten vragen zich af hoe het mogelijk is iedere week weer opnieuw te schrijven over iets waar nog nooit over geschreven is. Wanneer je het antwoord hebt, hoor ik het graag. Want ik heb zelf ook geen idee of en hoe het mogelijk is. ‘Leren is repeteren’ riep meneer Bakker, mijn leraar Duits altijd. En hoewel ik Duits altijd een afschuwelijk vak heb gevonden, had hij wel gelijk! Veel van wat jij leest in mijn blogposts wist je eigenlijk al. En ik durf te wedden, dat de meeste lezers in deze blogpost niets lezen wat ze eigenlijk niet al wisten. Wel is het goed, dat het allemaal nog eens op een rijtje wordt gezet.
Wees doelgericht
Een goede blogpost bevat algemeen beschikbare en algemeen ‘erkende’ informatie die op zo’n manier gerangschikt is en gepresenteerd wordt, dat de informatie een specifiek doel dient! En hiervoor mag je best informatie uit boeken, van het Internet of uit andere bronnen gebruiken en op jouw eigen manier presenteren. Hiervoor mag je best -graag zelfs, leren is repeteren- informatie gebruiken uit blogposts die je al eerder hebt geschreven. Hoe vaak schrijf ik bijvoorbeeld over het kiezen van de juiste doelgroep? En desondanks blijft het voor veel mensen moeilijk om hun blog op deze doelgroep af te stemmen.
5. De perfecte blogpost ontstaat door fouten!
De grootste fout die aspirerende bloggers maken is direct de perfecte blogpost te willen schrijven. Dat gaat je niet lukken! Perfectie is altijd het resultaat van oefening. Wanneer jij direct een perfecte blog wilt schrijven, maak jij de fout die al die andere mensen die niet bloggen maken. Je begint nooit! Gun jezelf de ruimte om fouten te maken en gun de lezer de ruimte om jou hier op opmerkzaam te maken. Samen met je lezer werk je zo toe aan een perfecte communicatie tussen jou en je doelgroep! Wees kritisch op je eigen werk (de meeste blogs van 2011 zouden vandaag de dag nooit door mij gepubliceerd worden, zie ook mijn artikel over hergebruik)
Heb jij nog tips die je wilt delen met de lezers of juist vragen over jouw blogposts? Laat het hieronder weten in de commentaarruimte.