De ultieme SEO Checklist voor WordPress – Eindelijk alles op een rijtje
Voor veel WordPress gebruikers is de zoekmachineoptimalisatie (SEO) een zeer belangrijk gegeven. Je wilt immers goed gevonden kunnen worden met je website en Google kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. In het verleden heb ik heel wat over SEO geschreven, maar desondanks krijg ik regelmatig nog vragen over SEO en WordPress. Vandaar dat ik nog eens even alles voor je op een rijtje zet in deze SEO Checklist.
Zorg ervoor, dat je weet welke technieken niet werken!
Er is heel wat onzin over SEO in omloop. Zeven belangrijke zaken met betrekking tot SEO die beslist niet zullen werken vind je in het artikel over de valse SEO Expert. Dit artikel heeft inmiddels een legendarische faam ontwikkeld.
Wees op de hoogte van de basis SEO technieken voor on-page SEO.
Mijn artikel-drieluik ‘Wat je altijd over SEO wilde weten‘ mag dan wat ouder zijn, het is nog onverminderd waar. Het enige wat echter nuancering behoeft is het belang van de domeinnaam: Vroeger was het heel belangrijk, dat je domeinnaam een ‘zoekmachine vriendelijk keyword’ bevatte, maar sinds de eerste Panda en Penguin updates van Google is dit minder belangrijk. Het voorkomen van je keyword in de totale URL is echter nog wel steeds van belang!
Gebruik de WordPress SEO plugin om het leven makkelijker te maken!
De WordPress SEO Plugin van Yoast doet niets wat je niet ook zonder deze plugin zou kunnen doen, maar het maakt het werken met SEO wel stukken makkelijker. Installeer deze plugin en gebruik hem consequent!
Zorg regelmatig voor nieuwe content
Google houdt van tevreden pagina bezoekers en pagina bezoekers zijn tevreden, wanneer ze regelmatig iets nieuws op je site kunnen lezen. Regelmatig nieuwe content is dus van essentieel belang voor een goede vindbaarheid van jouw website. Heel concreet betekent dit, dat het verstandig is om regelmatig te bloggen. Vind je het lastig om inspiratie voor je blog te vinden? Dan help ik je graag met een aantal tips tegen een writersblock!
Zorg voor relevante backlinks
Google heeft aangekondigd, dat met een volgende update van het zoekalgoritme de relevantie van backlinks stukken minder zal worden. Stop dus niet te veel tijd in het genereren van de ‘foute’ backlinks, maar concentreer je op het type backlinks wat Google -en de Internet bezoekers- wel weten te waarderen.
Werk aan je bouncerate!
Je bouncerate moet zo laag mogelijk zijn! Je kunt dit aanzienlijk verlagen door relevante links in en om je artikel te plaatsen. Houdt de aandacht van de bezoeker daar waar hij moet zijn: bij de inhoud van jouw website.
Zorg voor een goede laadtijd van je pagina’s
De snelheid van je website is ook van belang voor een goede vindbaarheid. En wel om twee redenen. Allereerst zal bij een trage website vanzelf de bouncerate stijgen: Mensen zijn het wachten beu en vertrekken. Maar de laadtijd is ook een belangrijk meetinstrument voor Google zelf om te bepalen hoe goed jouw website presteert. Met de Google Webmaster Tools kun jij zelf controleren, hoe Google denkt over de laadtijd van jouw pagina’s.
Meet!
Het is natuurlijk onzin om te proberen meer bezoekers naar je website te krijgen, zonder te meten of deze pogingen ook succes hebben. Toch merk ik nog regelmatig bij klanten -en ik geloof niet, dat mijn klanten anders zijn dan de doorsnee WordPress gebruiker- dat ze heel consciëntieus hun pagina’s controleren met WordPress SEO van Yoast, maar vervolgens vrijwel nooit naar de resultaten van Google Analytics of een ander programma voor bezoekersstatistieken kijken. Zorg dat je bekend raakt met dit programma en controleer minimaal maandelijks je bezoekersstatistieken!
Ten slotte
Natuurlijk valt er nog veel meer over SEO te zeggen. Zo heb ik bijvoorbeeld ook geschreven over de SEO Silo’s, Cornerstone content en nog wat andere relevante onderwerpen. Maar de artikelen waar in deze checklist voor SEO naar verwezen wordt, geven jou een goed overzicht van de minimale eisen waar je rekening mee moet houden om een beetje ‘vindbaar’ te zijn in Google.
De SEO expert in jouw niche
Het is bedroevend om te zien en horen, hoeveel er over SEO gepraat wordt, maar hoe weinig er aan gedaan wordt. Dat geeft jou natuurlijk wel een unieke kans: Wanneer anderen in jouw branche weinig of niets aan SEO doen, kun jij met slecht geringe inspanningen een grote voorsprong bereiken. Print deze checklist voor SEO uit en hang hem naast je bed, op het toilet en in je werkkamer. Herhaal de punten van de checklist als een mantra tijdens je meditatie… het maakt mij niet uit hoe je het doet, maar maak je deze checklist eigen! Want goed gevonden worden in Google is voor de meesten niet moeilijk: Wanneer jij doet, wat de meeste anderen in jouw niche achterwege laten, ben jij de éénoog in het land der blinden!