Waarom je in 2016 toch maar moet gaan bloggen!
Wanneer een nieuw jaar begint, nemen velen van ons zich voor om in het nieuwe jaar iets echt anders te gaan doen : Je stopt met roken… dit jaar echt, je gaat afvallen of je besluit de auto minder vaak te pakken. Een goed voornemen wat ik eigenlijk maar weinig om mij heen hoor is te besluiten nu eindelijk toch maar eens te gaan bloggen.
Ondanks het feit, dat bloggen een enorm positief effect voor je onderneming kan hebben, is het iets wat veel ondernemers toch moeilijk lijken te vinden. Vandaar dat ik maar eens een aantal goede redenen op een rijtje heb gezet om wel te gaan bloggen… wellicht je dan de daadwerkelijke voordelen opwegen tegen de vermeende nadelen :
Door te bloggen werk je aan je expert status
Dit wordt door veel mensen verkeerd begrepen. Zij denken, dat je eerst expert moet worden voor je mag gaan bloggen. Het omgekeerde is echter waar: Door te bloggen ga je op een andere manier aan de gang met jouw kennis. Je zult meer uit moeten en willen zoeken, je moet dieper graven… je blogt niet omdat je een expert bent, maar je wordt een expert op je vakgebied omdat je blogt!
Door te bloggen krijg je een publiek
Maandelijks wordt mijn site door zo’n 15.000 tot 20.000 mensen bezocht.Wanneer ik kijk in mijn statistieken, zie ik dat meer dan 90% binnen komt via mijn blogartikelen. Mensen zijn op het Internet namelijk op zoek naar informatie en door je blogartikelen op een juiste manier te schrijven (je bedrijfssuccessen van de afgelopen maand zijn bijvoorbeeld geen interessant onderwerp voor de gemiddelde sitebezoeker) draag je bij aan deze informatie op het Internet. Als je geluk hebt, wordt jouw website/blog door je bezoeker als een waardevolle bron van informatie beschouwd en komt hij regelmatig terug. Als je nog meer geluk hebt, gaat hij zich op een gegeven moment betrokken voelen bij het geheel en geeft je commentaar… en als voldoende mensen dit doen is je website niet zomaar een website, maar is het ineens een community geworden met een eigen publiek!
Een blog is een bron voor feedback
Als ondernemer wil je natuurlijk graag weten, wat je potentiële klanten willen. Een blog kan je op verschillende manieren helpen dit goed te bepalen :
- Door de onderzoeken welke artikelen mensen lezen en welke minder, kun je de interesses van je bezoekers bepalen.
- Via de commentaren heb je een meer directe terugkoppeling over de vragen en wensen van je bezoekers
- Mensen die regelmatig op je site terugkomen zullen bereid zijn een incidentele enquête uit te voeren.
Bloggen draagt bij aan je listbuilding
In Verleid je klant geef ik je duidelijk aan, waarom een mailing lijst zo belangrijk is. En een gratis e-boek of een ander gratis product is natuurlijk heel verleidelijk om een email achter te laten, maar de meeste mensen komen in eerste instantie naar je site toe, omdat je ze iets anders te bieden hebt: De informatie in je blog. Of je dit nu gedeeld hebt via social media of je bezoeker het zelf gevonden heeft via Google, het maakt niet echt uit, maar bekendheid met jouw blog is vaak de eerste stap voor een bezoeker om uiteindelijk op jouw mailinglijst te komen.
Verse content is goed voor Google!
En wanneer je regelmatig nieuwe content plaatst op je website, merkt Google dit op. En omdat verse content altijd als iets positiefs door Google wordt gezien, helpt dit je aan betere positioneringen.
Doe jezelf dus een plezier… wanneer je straks met oud en nieuw stopt met roken… besluit dan in de tijd die hiermee vrijkomt te gaan bloggen!
Mocht je meer goede redenen om toch te bloggen weten, deel ze dan met de lezers in het commentaar hieronder!