Menu

De kracht van het drieluik

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr
Share on email

Al eeuwen lang zorgt een drieluik voor meer bezoekers!

DrieluikVorige week ben ik begonnen met een serie van drie artikelen over websites voor visuele artiesten. Een zogenaamd drieluik. Zoals je mogelijk gemerkt heb, doe ik dat vaker en niet geheel zonder redenen. En ik zal je precies uit de doeken doen waarom. Maar eerst staan we even stil bij de betekenis van het woord. De term ‘drieluik’ is oorspronkelijk afkomstig uit de schilderkunst. Het is een schilderij oorspronkelijk geschilderd op drie houten panelen. Deze vorm van kunst werd vooral gebruikt voor schilderijen voor kerken. Het grootste deel van het jaar bleven de luiken gesloten, maar op bepaalde hoogtij dagen werden de luiken geopend, waardoor de schilderijen zichtbaar werden. Een reden voor veel mensen om op deze dagen toch beslist naar de kerk te komen.

Bredere betekenis

Inmiddels heeft de betekenis van het woord ‘drieluik’ een groter toepassingsgebied gevonden, ook in de fotografie en de schrijfkunst wordt de term gebruikt, wanneer er een drietal afzonderlijke, maar onderling verbonden taferelen wordt gebruikt.

Een drieluik in bloggen…

De ideale blogpost is tussen de 500 en 700 woorden. Dat is om een goede reden. De gemiddelde lezer heeft 5 minuten nodig om een dergelijke tekst te lezen en dat is precies hoe lang het je lukt om iemand zijn aandacht online vast te houden. Maar soms heb je meer te vertellen. Al schrijvend ontdek je, dat je geen 500, geen 700 maar wel 2000 woorden aan het onderwerp weet te besteden. Allemaal leuk en aardig, maar hoeveel mensen zullen bereid zijn jouw schrijfsels nog te lezen ? Een goede manier om het toch te publiceren is door het in drie delen op te splitsen en als een ‘vervolgverhaal’ te presenteren.

Lees ook  Zeven zaken die beslist niet aan je blog mogen ontbreken!

Een drieluik zorgt voor meer bezoekers

Een dergelijk drieluik zorgt -over de tijd genomen- voor meer bezoekers. Want laten we wel zijn, niet iedereen zal altijd doorklikken op jouw bericht, dat er een nieuwe blogpost beschikbaar is. Sterker nog, zelfs niet iedereen zal jouw bericht openen! Wanneer jij echter drie onderling gerelateerde artikelen hebt geschreven, krijg je bijna als vanzelf meer bezoekers. Allereerst de bezoekers die jouw eerste artikel hebben gelezen. Ze willen dolgraag het vervolg lezen. De mensen die bij het verschijnen van het eerste artikel niet hebben doorgeklikt, zullen hoogstwaarschijnlijk -indien ze wel het tweede artikel openen- eerst het eerste artikel willen lezen… en bij het verschijnen van het derde artikel wordt dit allemaal nog eens dunnetjes over gedaan.

Een drieluik verlaagt je bouncerate

Weet je het nog? Een lage bouncerate is goed. Je bouncerate is namelijk het aantal mensen wat een pagina bezoekt… en vervolgens weer verdwijnt zonder op enige link te klikken. In het verleden heb ik je uitgelegd, waarom die bouncerate zo belangrijk is voor Google. Een drieluik verleidt je bezoekers als het ware automatisch om door te klikken.

Een drieluik stelt je in staat meer informatie te delen

Door een drieluik kun je ook dieper op een onderwerp ingaan, zonder langdradig te worden.

Maar… voor een drieluik geldt ook een aantal regels!

Om een drieluik met succes te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat je je aan een aantal regels houdt :

  • Schrijf tussen de afzonderlijke onderdelen altijd minimaal één blogpost over een ander onderwerp.
    Niet iedere lezer zal in het onderwerp van je drieluik geïnteresseerd zijn. Wanneer je jouw drieluik in drie weken (er van uitgaand, dat je wekelijks blogt) publiceert, zal een deel van je lezers voor langere tijd niet doorklikken. Om die lezers ook van dienst te zijn, zorg je voor afwisseling.
  • Zorg dat ieder ‘luik’ een afgerond geheel is.
    Knip je artikel niet zomaar op in drie delen, eindigend met een ‘Wordt Vervolgd’. Het kan nodig zijn, dat je de drie delen enigszins opnieuw moet rangschikken om het geheel logisch te houden en ieder artikel ook afzonderlijk leesbaar te houden.
  • Verwijs naar de andere delen van het drieluik.
    Zorg er voor, dat het duidelijk is, dat het artikel een deel is van een drieluik. Verwijs in deel 2 en deel 3 terug naar het eerste deel, zodat het makkelijk is voor de bezoeker om bij het begin te beginnen.
Lees ook  Vijf manieren om meer resultaat met MailChimp te krijgen

Een goed instrument

Mijn ervaring is dat een drieluik over het algemeen bij het verschijnen van deel 2 en 3 ongeveer 30% meer bezoekers trekt via de nieuwsbrief. Daarmee is het drieluik een goed instrument om een breed publiek te bereiken. Ik zou het je zeker aanbevelen, om dit instrument regelmatig te gebruiken!

Wil je meer halen uit WordPress? Kijk dan ook eens naar de gratis WordPress e-boeken die WordXPression jou aanbiedt.
Ben je op zoek naar meer succes met jouw website, kijk dan ook eens naar de WordPress en marketing trainingen van WordXPression.

Lees ook  Zeven redenen waarom bloggen nog steeds zinvol is

2 thoughts on “De kracht van het drieluik

  1. Dag Wilko,

    Ik heb ergens het verhaal gelezen van een man die juist lange blogposts schreef, maar wel erg goede, en dat afwisselde met infographics. Hij haalde er erg goede resultaten mee, juist omdat iedereen korte blogposts schrijft (en niet altijd even interessant).

    1. Als iemand echt interessant en boeiend kan schrijven, is het natuurlijk zeker het lezen waard. Google echter ‘discrimineert’ de echt interessante schrijvers, omdat Google teksten tussen de 500-700 woorden meer prioriteit geeft dan langere of kortere teksten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *