Spoedeisende hulp, wanneer WooCommerce niet meer wil verkopen
Je hebt een webwinkel om dingen te verkopen. Dat is denk ik nogal duidelijk. Wanneer echter opeens jouw klanten merken, dat de producten die zij kiezen niet meer in de winkelmand komen, heb je een groot probleem.
In zo’n geval heb je natuurlijk geen tijd te verliezen. Iedere minuut waarop dit probleem blijft, loop je mogelijk omzet mis.
Gelukkig dan, dat je dit blogartikel hebt kunnen vinden. Want hier ga ik je precies uitleggen, wat je moet doen, wanneer dit jou overkomt.
Het is gelukkig een zeldzaam probleem
Gelukkig is dit een probleem wat niet constant voorkomt. Of om wat preciezer te zijn, ik onderhoud 40 webwinkels voor klanten, ik heb zelf ruim 30 t-shirt shops en daarnaast nog enkele andere sites die er niet uitzien als webwinkel, maar op de achtergrond WooCommerce gebruiken. Ook voor klanten onderhoud ik een aantal van die sites.
Een grove inschatting is dat ik totaal 120 websites onderhoud waar WooCommerce direct of indirect de ‘ecommerce motor’ achter de site is.
En ik heb dat probleem tot nu toe in totaal slechts éénmaal meegemaakt. En dan nog op mijn eigen WordXPression site.
Het symptoom
Deze storing kenmerkt zich door een heel eenvoudig iets. Je klant doet iets in de winkelwagen en op het moment, dat hij de winkelwagen pagina opent, zie je de melding:
Oeps. En dat terwijl hij zo zeker was, dat hij wel een product in de winkelwagen had gedaan.
Maar hoe hij ook probeert, en hoe andere mensen ook proberen, de winkelwagen blijft leeg.
Als je geluk hebt, wil de klant je product zo graag, dat hij het contactformulier invult of je belt.
Maar dan slaat bij jou de paniek toe. Want iedere minuut dat deze storing voortduurt verlies jij mogelijk geld!
Dus je belt je webbouwer. Die vertelt je dat dit niet mogelijk is. Je laat het hem zelf proberen. Hij probeert het, merkt dat het wel mogelijk is, maar heeft in eerste instantie geen idee hoe hij het op kan lossen.
Hij raadpleegt Google, vindt dit artikel, voert de stappen uit die ik hieronder beschrijf en stuurt jou een rekening van 200 euro. Iedereen weer tevreden, omdat jij niet direct weet, dat je die 200 euro in je zak had mogen houden, als jezelf dit artikel had gevonden.
De oplossing
Het is een beetje een merkwaardig probleem en zelfs bij WooCommerce zelf kunnen ze het niet helemaal verklaren. Maar gelukkig heb je geen diepgaande technische kennis nodig om dit probleem op te lossen.
Het eerste wat je doet is inloggen in de Dashboard. Daarna klik je bij de optie ‘WooCommerce’ op ‘Status’. Zie hieronder.
Dan ga je zoals je mag verwachten naar de ‘status’ pagina van WooCommerce. Die ziet er ongeveer als volgt uit:
Ik heb maar een deel van de informatie hier laten zien. Enerzijds omdat sommige informatie (die je nu niet ziet) hackergevoelig is, anderzijds omdat deze informatie jou nergens mee zal helpen.
Het enige wat hier belangrijk is, dat er op deze pagina geen meldingen in het rood staan.
De enige uitzondering is de melding dat een plugin ‘niet getest is met deze versie van WooCommerce’. Voorlopig mag je deze meldingen negeren.
Staat er een melding wel in het rood, los dan eerst die melding op. Hier kan je hulp van je webbouwer, hoster of meneer google nodig hebben. Roep die ook in, want elke seconde telt.
Grote schoonmaak.
Als de oorzaak van dit probleem niet komt door een systeemfout -daarom moest je eerst de statuspagina controleren- dan komt hij hoogstwaarschijnlijk omdat het een rommeltje is geworden met WooCommerce’s tijdelijke variabelen die hij opslaat in de database. Deze ga je dus eerst opschonen.
Je staat als het goed is nog (of weer) in het status scherm. Boven aan het scherm zie je een tabje met als titel ‘Tools’. Daar klik je op.
Je krijgt dan ongeveer het volgende te zien.
Klik één voor één op de met een rode pijl gemerkte knoppen. Controleer na iedere klik en het herladen van deze pagina of het probleem al is opgelost.
Op het moment dat je op de laatste knop klikt, maak je alle winkelwagentjes leeg. Dat wil ook zeggen, dat klanten die nog iets in hun winkelwagen hadden staan dit kwijt zijn. Als je klant terug komt, komt hij bij een lege winkelwagen.
Deze actie zal je zeker iets aan conversie kosten, maar niet zoveel als wanneer een klant helemaal niet af kan rekenen.
Dat is ook de reden, dat je eerst controleerde of er geen foutmeldingen in de status waren.
Als het probleem nog niet is opgelost
Weet je nog, dat je in je statusoverzicht ook een paar plugins had met ‘rode meldingen’. Deze ga je nu allemaal uitzetten. Nu kijk je of het probleem wel is opgelost. Is dat niet het geval, dan heb je goede redenen om in paniek te raken, want dan weten ik en het Internet het ook niet meer. Is het probleem nu wel opgelost, schakel je die plugins met waarschuwingen één voor één in. Op een gegeven moment zal het probleem weer optreden.
Gefeliciteerd, nu heb je de boosdoener gevonden. Deze plugin zorgt dus voor het conflict waardoor jouw klanten niet meer af kunnen rekenen.
Het beste wat je kan doen is contact opnemen met de maker van de plugin en het probleem beschrijven.
En tot die tijd uit laten staan natuurlijk.
Help je mee?
Wanneer jij een webwinkelier bent en het bovenstaande probleem hebt meegemaakt, dan ben je misschien tegen een plugin aangelopen, die bij jou je probleem veroorzaakte.
Om je concullega webwinkeliers zo min mogelijk omzet te laten missen, zou ik het enorm op prijs stellen, wanneer je, als je een problemen veroorzakende plugin voor WooCommerce heb gevonden, hieronder jouw versie van WordPress, jouw versie van WooCommerce en de versie van de plugin zou willen opgeven in de commentaren.
Op deze manier help jij andere webwinkeliers met hun probleem sneller op te lossen, net zoals ik jou heb geholpen door het schrijven van dit artikel.
Alvast enorm bedankt voor je medewerking!