Tips voor jouw foto’s voor Social Media en website

Een foto zegt meer dan 1000 woorden – nou ja, sort off

Je kent natuurlijk het gezegde ‘A picture says more than 1000 words’. Wanneer je dit gelooft, dan daag ik je uit om in één foto te vertellen, wat ik hier in deze blogpost schrijf, want het gezegde klopt niet altijd. In 1000 woorden kan ik je meer uitleggen, dan ik met een enkele afbeelding zou kunnen.

Wat wel waar is, is dat één ‘foute’ afbeelding meer schade aan kan richten dan je met een zee van woorden kan herstellen. Of omgekeerd natuurlijk. Want afbeeldingen blijven langer in het geheugen hangen, dan tekst.

Wanneer ik websites bezoek, dan merk ik hoe ondernemers vaak de verkeerde foto’s op hun website gebruiken. De lichaamstaal in hun foto’s maakt meer kapot, dan dat het recht doet aan de site. Een goed moment dus, om hier eens heel kritisch naar te kijken.

Mea maxima culpa

Wanneer je het advies van iemand krijgt, is het altijd goed om je eerst af te vragen hoeveel recht van spreken die persoon heeft. En wanneer het gaat over afbeeldingen op websites… dan zou ik eigenlijk mijn mond moeten houden. Want behalve in een paar blogposts over doelen stellen, waar ik foto’s van mezelf heb tijdens het boogschieten, is het best moeilijk foto’s van mij te vinden op deze site. Of op het Internet. Of zelfs op mijn eigen harde schijf.

Ik fotografeer vrijwel mijn hele leven. Ik begon toen ik 8 was en doe dit tot op vandaag. En niet eens onverdienstelijk. Ik heb in mijn leven diverse wedstrijden gewonnen en een paar succesvolle exposities achter de rug.

En dat maakt mij super kritisch met betrekking tot iedere foto die er van mij is of wordt gemaakt. Recentelijk besloot ik door twee fotografen een serie foto’s van mij te laten schieten voor mijn website. En eigenlijk is geen enkele foto naar mijn idee goed genoeg.

Maar dat terzijde. Mijn recht van spreken hier is niet dat ik zulke goede foto’s van mijzelf op mijn site hebt, maar mijn ervaring op zowel het terrein van fotografie als sociale psychologie (ik ben ooit afgestudeerd op sociale psychologie en massacommunicatie). Ik ‘begrijp’ hoe foto’s een boodschap al dan niet communiceren.

De context

Dit artikel behoort tot een bredere context van blogartikelen die ik op deze site heb geschreven over fotografie en ondernemerswebsites. Aan het einde van deze blogpost vind je een lijst met andere blogartikelen die ik je van harte aanbeveel.

Wanneer je wilt, dat jouw site dat ‘WOW’ effect heeft, is het goed deze artikelen aandachtig door te lezen.

De Tips

Tip 1 : Geen lach is beter dan een ‘valse’ lach

foto's op je website
Een typische ‘tandpasta glimlach’, de ogen doen niet mee.

Vergeef mij even voor het woord ‘valse lach’, ik bedoel hier niets gemeens mee. Maar ik zie nogal eens foto’s op het web, waarbij de foto heel duidelijk een ‘nep lach’ liet zien. En een ‘nep lach’ geeft ons vaak het gevoel, dat we een auto proberen te komen van een wel heel onbetrouwbare autoverkoper.

Uit talloze onderzoeken is gebleken, dat mensen makkelijker verkopen van iemand met een blij, dan met een minder blij gezicht. ‘Blijheid’ wordt echter door tientallen factoren in beeld gebracht, niet alleen door een glimlach. Ogen en lichaamshouding zijn andere heel belangrijke factoren.

Wanneer je gevraagd wordt door een fotograaf te ‘(glim)lachen dan zijn heel veel mensen geneigd ‘mondhoekengymnastiek’ uit te voeren. Omdat de rest van het lichaam niet meegaat in die lach, wordt zo’n lach vaak als ‘nep’ ervaren en negatief beoordeeld.

De ‘smirk’

foto's op je website
Zo’n ‘halve glimlach’ komt zelden positief over.

Bij mijn weten is er geen goede vertaling voor het Engelse woord ‘smirk’. Maar het is een soort ‘halve glimlach’. Eén mondhoek gaat naar boven, de andere niet.

Voor ons, in het Germaanse en Scandinavisch taal- en cultuurgebied, houdt dit soort ‘halve glimlach’ ongeloof in. Met zo’n glimlach op je site straal je eigenlijk uit, dat je niet gelooft wat je zegt.

In het Angelsaksische en Mediterraneans cultuurgebied gaat het nog een stapje verder. Het is een uitdrukking van minachting.

Hoe dan wel?

Wanneer je lacht op een foto, is het belangrijk dat die lach natuurlijk is. Maar het is best moeilijk om zo’n natuurlijke lach vast te leggen. Hoe kan je er voor zorgen, dat jouw lach natuurlijk is?

Ik stelde die vraag een paar jaar geleden aan een fotomodel waar ik regelmatig mee samenwerk. ‘Hoe komt het toch, dat jouw gezichtsuitdrukking altijd volmaakt past in de foto’. Er was namelijk niets ‘gekunsteld’ in haar foto’s.

Het antwoord was even logisch als eenvoudig. ‘Als je wilt dat ik lach, dan denk ik hoe ik de laatste keer speelde met het dochtertje van mijn broer. Als je wilt dat ik verdrietig ben, dan denk ik aan mijn vader, die nog maar een paar maanden te leven heeft’.

Gelukkig voor jou, hoef je niet aan droevige momenten te denken, want niemand wil kopen van iemand die droevig kijkt. Maar een ‘natuurlijke lach’ krijg je niet door je mondhoeken extra in te spannen. Je krijgt het door te denken aan iets moois en leuks.

foto's op je website
De lachrimpels rond de ogen en mond maken duidelijk dat het hier echt is.

Tip 2 : Je blikrichting is bepalend

Heb je het wel eens meegemaakt, dat je over straat liep en je merkte dat een groot aantal mensen eenzelfde kant op keek? Wat deed jij toen?

Ik durf er een aardig bedrag om te verwedden, dat de meeste mensen op dat moment dezelfde kant op gingen kijken, dan die groep. We zijn van nature namelijk geneigd om onze blik die van anderen te laten volgen.

Wanneer je een foto van jezelf op de website plaatst, heb je eigenlijk twee keuzes. Je kijkt recht in de camera. En daarmee recht in de ogen van de bezoeker van je website. Of je kijkt opzij in de richting waarvan jij wilt, dat je bezoekers gaan kijken!

Ik heb ooit het idee gehad om een boek te schrijven over ‘de lichaamstaal van je website’. Ik heb dat idee uiteindelijk laten varen, maar toen ik nog bezig was met dat idee heb ik bewust een groot aantal websites van ‘kleine ondernemers’ bezocht. Veel van hen hadden in ieder geval één of meerdere foto’s van zichzelf op de site.

Goed.

Ongeveer 40% keek recht in de camera.

Ook goed!

Maar van die resterende 60% leek minimaal de helft niet te hebben nagedacht over wat een goede blikrichting was. Een paar voorbeelden.

Eén website had consequent een foto van de ondernemer in de rechter sidebar. Deze ondernemer wilde kracht uitstralen. Tenminste, dat vermoed ik, omdat ze trainingen verkocht die vrouwen ‘in hun kracht’ leerde staan.

De foto in de sidebar straalde ook kracht uit. De enige fout die ze maakte, was dat ze in de foto naar rechts keek. Links stond de tekst. En de indruk die die site op mij maakte was, dat ze de content ‘de rug toe draaide’, dat ze zich nadrukkelijk distantieerde van alles wat daar was geschreven.

Body language is a bitch sometimes.

Toen ik haar een berichtje stuurde welke indruk haar site op mij maakte, was diezelfde foto binnen 48 uur gespiegeld. En het geheel zag er direct veel beter uit.

Let op de dynamiek van foto’s. Je staat er vaak niet bij stil, maar de ogen van je bezoeker zullen bewust of onbewust de richting volgen, die in de foto wordt gesuggereerd.

Tip 3 : Zorg voor een rustige achtergrond

Zorg ervoor dat de achtergrond van je foto rustig is. Niet afleidt. Om een drietal redenen.

Allereerst gaat het hier om jou. Jij wilt jezelf voorstellen aan de bezoeker van je website. Zorg dan ook dat niet nadruk op jou ligt en niet bijvoorbeeld op de inhoud van je boekenkast.

Een tweede reden, je zal waarschijnlijk vanwege je herkenbaarheid enkele foto’s ook willen gebruiken op social media. Bij de foto’s die je gebruikt voor je ‘avatar’ of ‘profielfoto’, wil je een absoluut rustige achtergrond. Deze foto’s worden vaak op zeer klein formaat getoond en alles op de achtergrond maakt je foto moeilijker ‘leesbaar’.

En de laatste reden: Wellicht wil je een aantal ‘vrijgestelde’ foto’s hebben. Foto’s met een transparante achtergrond die je makkelijk voor website en social media kan gebruiken. Hoe minder er op de achtergrond staat, hoe makkelijker het is zo’n foto ‘vrij te stellen’.

Tip 4 : Tools of trade zijn leuk, maar overdrijf het niet.

foto's op je website
Natuurlijk laat je niet je hele gereedschapskist zien.

Je bent een fotograaf. Of advocaat. Of bouwvakker. Het kan goed zijn om met bepaalde kenmerkende gereedschappen voor jouw beroep op de foto te gaan, maar overdrijf het niet. En nog veel belangrijker, zorg dat jouw ‘tool of trade’ geen wapen wordt, waarmee je eventuele klanten afweert.

Laten we eens met een aantal duidelijk foute voorbeelden beginnen.

Dit cliché doet je als advocaat geen recht!

Je kan me geloven of niet, maar de meeste mensen hebben liever weinig met advocaten te maken. Want wanneer je de hulp van een advocaat nodig hebt, is dat meestal in een niet zo plezierige periode in je leven. Je hebt een serieus conflict en je komt er niet zelf uit.

foto's op je website
Een dossiermap voor je lichaam is een goede manier om nieuwe klanten af te weren.

Wat de website van een advocaat dus vooral zou moeten doen is vertrouwen inboezemen en ‘open’ moeten zijn. Toen ik mijn kleine onderzoekje deed scheen slechts één advocatencollectief dat te begrijpen.

Wat zie je meestal op een website van advocaten? Een man of een vrouw met een ordner of dossiermap voor het lichaam. Natuurlijk een heel logische ‘tool of trade’, maar het schermt ook gelijk af. Het is een schild. En het zorgt voor een gesloten lichaamshouding. Een aantal advocaten dacht, dat dit stuk vervreemding nog niet genoeg was, en besloot de bezoeker nog verder te confronteren door in zwarte soepjurken te poseren. (Ja ik weet heus wel dat die ‘toga’s’ heten, ik probeer het vervreemdingseffect te benadrukken). Liefst nog als een heel collectief, waardoor de foto een beetje de indruk krijgt een koor te zijn wat zich klaarmaakt de Mattheus Passion te gaan zingen.

Mensen op zoek naar de hulp van advocaten zoeken in de eerste plaats connectie. Zorg voor foto’s met een uitnodigende houding. Dossiermap? Ok, maar houdt hem aan de zijkant van je lichaam.

Geen oog voor de fotograaf

Een ander cliché is de foto van de fotograaf met een camera voor zijn gezicht. Bijzonder populair als ‘avatar’ in social media. Ben je geen fotograaf, maar filmer, dan heb je nog betere mogelijkheden om je hele hoofd te verbergen achter zo’n ‘gewichtige’ schoudercamera.

Foto's op je website
Gelukkig maken ze camera’s groot genoeg om je je helemaal achter te verstoppen.

De meeste mensen weten heus wel hoe een camera er uit ziet. Wat ze willen zien, is hoe de man of vrouw achter de camera is. Een camera tussen jou en de toeschouwer schept nog meer afstand, dan de dossiermap van de advocaat.

Je camera wijst als een soort ‘kanon’ in de richting van de toeschouwer… dit wordt onbewust toch als bedreigend ervaren.

Enkele goede posities? Houd je camera parallel naast je gezicht of poseer in plaats van met camera met een flitser en reflectieparaplu op de achtergrond.

Hadjewat? Weet wel dat ik bouwvakker ben!

Foto's op je website
Vrouwelijke bouwvakkers kunnen ook stoer doen

Nog zo’n cliché foto. De de schilder, klusjesman, timmerman die in werkkleding met zijn armen over elkaar poseert.

Natuurlijk, ‘armen over elkaar’ is stoer, en die indruk wil je wekken toch? Maar armen over elkaar is ook gesloten en wekt de indruk dat we de ander tot een conflict uit willen dagen.

Bovendien bleken veel van die foto’s van een laag standpunt genomen te zijn, waardoor de toeschouwer zich kleiner voelt…

Wanneer je een klusjesman, schilder of timmerman inhuurt is het vaak iemand die enkele uren of dagen bij de klant over de vloer is. Denk je dat die klant zich echt prettig zou voelen, wanneer hij de indruk heeft, dat je deze probeert te intimideren?

Hoe werken ‘tools of trade’ wel?

Tools of trade kunnen een positieve werking hebben, wanneer je deze geen belangrijke onderdelen van de foto laat bedekken. Houdt de camera, boor of dossiermap naast je lichaam, niet er voor.

Je kan er ook creatief mee zijn, maar overdrijf het niet. De site is helaas niet meer in de lucht (nou ja, de site wel, maar de foto’s zijn verdwenen), maar toen ik met het onderzoek voor het boek bezig was, was ik één geweldige Amerikaanse site tegen gekomen van een ‘construction company’ (klein aannemersbedrijf). In de header hadden ze een foto die sprekend leek op de wereldberoemde foto uit ‘Pulp Fiction’ van Quintin Tarantino waar John Travolta en Samuel L. Jackson hun pistolen richten. Alleen op die foto van het aannemersbedrijf houden ze een boormachine en een verfbrander vast.

Zelf vond ik deze geweldig. Maar als je de referentie naar de film mist, dan zal je de grap minder kunnen waarderen.

Een meer onschuldige manier van ‘creatief met tools of trade’ zie je in de banner op de site van de Aquarelacademie. Hoewel de penseel een deel van het gezicht bedekt, is het gebruik hiervan zodanig, dat het je niet verhinderd de persoon te zien, maar juist het idee krijgt, dat het iemand moet zijn met een groot gevoel voor humor.

Tip 5 : Kleur neutrale foto’s doen het vaak beter

Wat je eigenlijk met alle foto’s wilt voorkomen, maar vooral met jouw persoonlijke foto’s, is dat de kleuren van de foto’s vloeken met de kleuren gebruikt in de website.

Dat kan je op een aantal manieren doen.

  • Zwart/wit foto’s passen eigenlijk op iedere website. Laat je foto’s in zwart/wit maken. Denk hierbij wel aan één belangrijk ding, een zwart/wit foto is meer dan een kleurloze omzetting van een kleurenfoto. Met Lightroom en/of Photoshop heb je enorm veel controle over de grijstinten die je gebruikt in je foto.
  • Laat de foto in neutrale kleuren maken. Trek neutrale kleding aan, gebruik een neutrale achtergrond.
  • Heb je juist een heel kleurrijke website? Wees uitbundig en gebruik de kleuren van je website / huisstijl in je foto. De kleuren zijn dan niet neutraal, maar je foto is door de harmonie met de site nauwelijks storend te noemen.

Tip 6 : Liggend formaat doet het beter dan staand.

Met welk apparaat je een foto ook bekijkt, foto’s in liggend formaat doen het vaak beter dan foto’s in een staand formaat. Vooral wanneer je de foto’s wat groter op het scherm gebruikt. Een staande ‘pasfoto’ in een sidebar of header is ok, maar wanneer je een foto gebruikt in de pagina zelf, bedenk dan, dat staande foto’s vaak ‘meer dan beeldvullend’ zijn.

Tip 7 : Update je foto’s regelmatig.

Deze laatste tip is eigenlijk de belangrijkste reden, dat ik besloot deze blogpost te schrijven. Ik merkte dat de meeste foto’s van mij op deze site ouder zijn dan de site zelf. De oudste dateren van 2009, ik ben in 2010 met WordXPression begonnen.

In die 10 jaar ben ik behoorlijk veranderd. Kaler, grijzer en meer baard.

Zorg ervoor dat je mijn fout niet maakt en iedere paar jaar de foto’s op je website ververst.

Tenslotte

Foto’s vormen in zijn algemeenheid een belangrijk deel van een website. Want ‘het ook wil ook wat’. Foto’s van jezelf helpen je het eerste contact met je klant makkelijker te maken.

Het is dus niet zonder reden, dat ik in een aantal blogartikelen uitgebreid aandacht besteed aan foto’s op je website.

Een aantal van deze artikelen heb ik nog eens voor jou op een rijtje gezet.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht