Tien tips voor geweldige WooCommerce product foto’s

Omdat goede productfoto’s je omzet verhogen!

Wanneer je een online webshop hebt is het één van de grootste fouten die je kan maken om te denken, dat de foto’s van je producten er niet echt toe doen. Het is juist helemaal tegenovergesteld. De foto’s van jouw product kunnen het verschil betekenen tussen wel en niet verkopen.

Het is daarom belangrijk om goed te begrijpen hoe foto’s jouw omzet kunnen verhogen. En vooral ook, waarom.

De tips die ik je hier geef zijn algemeen geldig. Niet uitsluitend bedoeld voor WooCommerce. Wanneer je andere webwinkelsoftware gebruikt, zal een aantal van de tips ook voor jou van toepassing zijn. Een aantal andere tips zijn echter specifiek ‘des WooCommerce’. Omdat ik hier in ga op de typische kracht, of juist de typische zwakheden van deze software.

Tip 1 : Denk vooraf na over de oriëntatie van je ‘archief’ foto’s.

De ‘Archief foto’s’ zijn de foto’s die je te zien krijgt in overzichten. Dus wanneer je naar de winkelpagina gaat, of een zoekopdracht plaatst, laat WooCommerce jou the ‘thumbnails’ van je producten zien. Standaard, wanneer je niets aan de instellingen van WooCommerce aanpast, zullen deze foto’s vierkant zijn. Omdat dat lekker neutraal is en in de meeste webwinkels een goed compromis is.

Toch werkt dit niet in alle gevallen lekker. Zoals je wellicht weet heb ik een aantal online t-shirt winkels. En omdat mensen nu meestal staan, zijn ook de meeste van mijn modellen in deze shirts staand gefotografeerd. Zit een zekere logica in, niet waar?

Voor dit soort foto’s is de ‘vierkante oriëntatie’ funest. Omdat op de meeste foto’s de modellen onthoofd zouden worden. Je wilt deze foto’s het liefst staand hebbend.

Een product georiënteerde beeldorientatie

Zou ik in plaats van T-Shirts zithoeken verkopen, dan zou ik juist het liefst mijn foto’s in een liggende oriëntatie willen tonen. Het is niet aantrekkelijk wanneer de hoeken van banken worden afgehakt.

Maar wat nu als ik een beetje van beiden verkoop? Ok, ik geef toe… er zijn niet veel winkels die zithoeken en t-shirts verkopen, maar er zijn natuurlijk meer producten die een voorkeur voor een bepaalde oriëntatie van de afbeelding hebben. En in zo’n geval zouden we waarschijnlijk toch kiezen voor opnamen binnen een vierkant.

Dit betekent dus ook, dat er per definitie een stuk van de foto ‘afgekapt’ zal worden, zoals je in onderstaande foto goed kan zien.

productfotografie | Tien tips voor geweldige WooCommerce product foto's
Het onthoofden van modellen is iets waar ik toch geen goedkeuring aan kan geven.

Wanneer ik bovenstaande modelfoto in een vierkant op de archiefpagina zou plaatsen, dan zou het shirt wel goed zichtbaar zijn, maar esthetisch mankeert er toch het één en ander aan de foto.

Wanneer de fotograaf echter vanaf het begin zou weten, dat de foto gebruikt gaat worden in een vierkante weergave, zou hij daar bij het maken van de foto al rekening mee kunnen houden.

Zorg dus, dat je voor het maken van de foto’s al weet hoe ze gebruikt gaan worden en geef aan de fotograaf door (of als je zelf de fotograaf bent, houd er zelf rekening mee) wat de gebruikte verhoudingen zullen zijn.

Tip 2: Zorg ervoor dat alle foto’s binnen één product dezelfde beeldverhouding hebben.

In de productoverzichten worden alle foto’s bijgesneden in dezelfde beeldverhouding. Dat zorgt ervoor, dat de pagina ook een rustige indruk maakt. Maar op de productpagina zelf worden alle foto’s getoond zoals ze zijn, ze worden hooguit verkleind. Maar de beeldverhouding blijft onveranderd. En daardoor kunnen de foto’s op je productpagina soms rare sprongen maken. Laten we eens naar onderstaand voorbeeld kijken

productfotografie | Tien tips voor geweldige WooCommerce product foto's
productfotografie | Tien tips voor geweldige WooCommerce product foto's

Ik heb hier twee foto’s. Eén in een staand, de ander in een liggend formaat. WooCommerce zelf zal voor de thumbnails vierkante foto’s aanmaken, die een deel van het geheel laten zien. Dat is prima, dat zijn we gewend van thumbnails. Kik ik echter op de thumb van de staande foto, dan ‘drukt’ de foto de thumbnails naar beneden.

Een user experience van lik-me-vestje

Dat is voor de bezoeker van je website niet echt een ideale ‘User Experience’. Afhankelijk van de exacte formaten van de verschillende foto’s zal de ‘foto navigatie’ steeds omhoog en omlaag springen.

De enige manier om dit op een goede manier te tonen, is ervoor te zorgen dat alle afbeeldingen binnen één product dezelfde beeldverhoudingen hebben. Zijn je belangrijkste foto’s staand? Zorg er dan voor, dat alle foto’s staand zijn. Maar kijk niet alleen naar de oriëntatie, maar ook naar de verhoudingen zelf. Want staande foto’s van (w:h) 2:3 en 3:4 door elkaar zorgen er nog steeds voor dat de navigatie thumbs op en neer blijven springen.

Gebruik je PhotoShop? Stel dan het ‘crop tool’ in op de juiste beeldverhouding en maak dan een goede uitsnede uit de foto voordat je deze upload.

Tip 3: Zorg ervoor dat je foto’s groot genoeg zijn

Dit lijkt een nogal voor de hand liggend iets, maar ik heb ieder jaar toch minimaal met twee klanten een heel uitgebreid gesprek om uit te leggen, dat WooCommerce niet in staat is om tekortkomingen aan het bronmateriaal op te lossen.

Wat bedoel ik daarmee? WooCommerce verwacht standaard dat de foto’s die jij aanlevert voor de archiefpagina’s passen binnen een vierkant van 300×300 pixels. Of met andere woorden, de kortste zijde van de foto moet minimaal 300 pixels zijn. Wanneer je een foto van 200×300 upload dan kom je een stukje te kort. En omdat WordPress het vertikt foto’s ‘op te blazen’ (foto’s die te klein zijn toch groter te tonen) past het gewoon niet. En de foto zal kleiner dan de rest worden getoond, waardoor teksten raar op en neer gaan springen.

Geen technische oplossing beschikbaar

Dat is geen probleem van WordPress of WooCommerce. Het is jouw probleem. Want de enige manier om dit op te lossen is grotere foto’s te uploaden. En dat zou toch geen probleem mogen zijn in dit tijdperk van megapixelcamera’s.

De reden dat dit niet gebeurt, is vaak omdat de webwinkelier niet zelf de foto’s maakt. Fabrikanten, importeurs en distributeurs bieden vaak ‘webpakketten’ aan van hun producten. Downloadbare ZIP bestanden vol foto’s van alle producten. Het is echter nog niet tot iedere importeur doorgedrongen, dat de beeldschermen al meer dan vijftien jaar geen 800 pixels breed meer zijn en foto’s van 200×300 pixels toch echt verloren gaan op een moderne webpagina.

Een tweede reden is dat sommige webwinkeliers de foto’s via ‘Google Images’ downloaden van andere websites. En toevallig zijn er geen grotere versies voorhanden.

Wat ook de reden mag zijn, er is geen excuus te bedenken om ‘te kleine’ foto’s op je webpagina’s te plaatsen. Het haalt niet alleen de kwaliteit van dat éne product omlaag, maar van je hele aanbod.

Tip 4: Bewerk je foto’s vooraf!

Heb je ooit wel eens geprobeerd om een 24M foto te uploaden naar je webwinkel? Hoogstwaarschijnlijk trakteerde WordPress je op een HTTP fout.

Maar ook wanneer je de foto kleiner maakt, kan hij nog steeds te groot zijn. Een te grote foto neemt niet alleen meer plaats in op de server (wat op zich niet zo’n ramp is, omdat we meestal meer opslagcapaciteit bij onze hoster krijgen, dan we werkelijk nodig hebben), maar op het moment dat je in het detailscherm van het product met het vergrootglas ‘inzoomt’, wordt de foto in het grootst beschikbare formaat geladen. Even los van de laadtijd die dit kost, er is zoiets als ‘teveel detail’. Een factor 30-40 inzoomen op een productfoto is echt niet nodig.

Zelf houd ik -na vallen en opstaan- aan, dat ik de grootste versie van mijn productfoto 2x zo hoog en breed laat zijn dan de foto zoals deze op de webpagina wordt getoond. Standaard staat bij mij het formaat op 600 pixels (voor de grootste dimensie van de foto), dus de langste zijde van de foto die ik upload naar de server is 1200 pixels.

Tip 5: Je hebt nooit teveel foto’s!

Ok, dat is niet helemaal waar. Niemand zit te wachten op een fotoreportage van 800 opnamen van een tube tandpasta. Maar wanneer mensen een product online kopen, dan missen ze het stuk beleving wat je wel hebt, wanneer je het product in de winkel koopt.

Om in stijl van dit artikel te blijven. Stel, dat ik een fotocamera wil kopen. Ik wil de knopjes zien en voelen, ik wil door de zoeker kijken. Ik wil de lens bekijken en… ik wil zoveel!

Voor webwinkelen populair werd, wist de gemiddelde verkoper het. Op het moment dat je de klant een product in handen geeft, is het al half verkocht.

Op het internet valt er echter weinig in handen te nemen. Je zal deze kloof kunstmatig moeten overbruggen, door de bezoeker van je website nog steeds het gevoel te geven, dat hij het product ‘virtueel vasthoudt’. Dat wil zeggen, dat je het product vanuit alle hoeken zal moeten fotograferen. Wellicht is het een idee om een 3D ‘beleving’ te maken en op je site te plaatsen.

Met betrekking tot kleding is het eigenlijk net zo. Je ziet maar weinig fashion sites waar de kleding is uitgesteld op een tafel, of hangt aan een hangertje. Dat verkoopt niet. De kleding wordt getoond door modellen.

De keuze van het model is hierbij ook belangrijk. Bij Wear2Care hebben we bijvoorbeeld besloten niet langer gebruik te maken van ‘mooie’ modellen. Omdat we duidelijk willen maken dat we alledaagse kleding voor alledaagse mensen verkopen, zijn de modellen ook heel alledaags. Dus ook ouder, met blauw haar, meer gezet of in een rolstoel.

productfotografie | Tien tips voor geweldige WooCommerce product foto's

productfotografie | Tien tips voor geweldige WooCommerce product foto's
productfotografie | Tien tips voor geweldige WooCommerce product foto's

Tip 6: Zorg voor eenheid in je fotowerk

Met name wanneer je foto’s uit verschillende bronnen hebt, maar mogelijk ook wanneer je ze zelf maakt, kan de stijl en kwaliteit van foto’s heel uiteenlopend zijn.

Je productfotografie maakt de beste indruk indien er een zekere eenheid in het fotowerk is. Dit kan je op twee manieren bewerkstelligen.

Eenheid in techniek

De eerste manier is de eenvoudige, technische eenheid. Zorg -zoals eerder al aangegeven- dat alle foto’s van gelijke of vergelijkbare verhoudingen zijn.

Zorg ook dat er een eenheid is zaken als kleurzweem, lichtval etc. Iedere foto heeft een bepaalde kleurzweem. Dat is niet te voorkomen en eigenlijk iets wat je nauwelijks op zal merken. Jouw hersenen ‘filteren’ een licht kleurzweem namelijk vanzelf weg. Wanneer er echter foto’s naast elkaar geplaatst worden met verschillende kleurzwemen, dan raken je hersenen van slag. Ze kiezen een foto uit om te ‘compenseren’ en ‘overcompenseren’ daardoor de andere foto’s, waardoor juist het kleurzweem versterkt lijkt te worden.

De probleemjurk

productfotografie | Tien tips voor geweldige WooCommerce product foto's
Twee blauwe jurken? Of een witte en een blauwe?

Een aardig voorbeeld van hoe je hersenen je voor de gek kunnen houden zie je hierboven. Of eigenlijk, zie je hierboven niet. Want er zijn twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is dat je links en rechts een blauwe jurk met zwarte strepen ziet. Is dat het geval, gefeliciteerd. Er is niets mis met jou.

Er bestaat echter ook een kans, dat je links een witte jurk met gouden strepen ziet. Dit komt, omdat bij een aantal mensen de hersenen te veel ‘doordenken’ om de kleurzwemen te corrigeren… en daardoor tot een compleet verkeerd resultaat komen.

De uitleg hoe dit precies werkt valt buiten de scope van dit blogartikel, maar mocht je interesse hebben, kan je hier meer lezen over dit fenomeen.

Belangrijkste les hier is echter, onderschat de storende werking van verschillende kleurzwemen in foto’s niet. Zelf gebruik ik graag Lightroom om foto’s ten opzichte van elkaar te corrigeren.

En een eenheid van stijl

Vakmanschap is Meesterschap. Wanneer je van mijn generatie (1964) of ouder bent, dan denk je niet alleen aan een populair biermerk, maar ook aan de prachtige foto’s van Paul Huf.

De entourage waarbinnen jij je producten fotografeert kan soms net zo belangrijk zijn als het product zelf. Keukengerei in een moderne keuken presenteert bijvoorbeeld heel anders dan datzelfde keukengerei op een neutraal witte achtergrond.

Een site als Polders Old World Market zal bijvoorbeeld een blijvende indruk achterlaten, wanneer je deze bezocht hebt. Het fotowerk op deze site is gewoon fenomenaal goed. Goede productfotografie is een enorm goede manier om ook je de branding van je bedrijf te versterken.

Tip 7: Neem zelf de regie in handen!

Ik weet niet of dit eigenlijk wel een tip is, of meer een conclusie uit al het voorgaande. Maar wanneer je werkelijk uitmuntende foto’s voor je webwinkel wilt hebben, dan is er maar één manier mogelijk. Neem zelf de regie in handen!

Wil dit nu direct zeggen, dat je zelf aan de slag moet gaan? Niet per sé. Maar zorg wel dat jij degene bent die het eindresultaat bepaalt. Geef de fotograaf duidelijke aanwijzingen met betrekking tot de foto’s die je uiteindelijk hebben wilt. Vertel bijvoorbeeld, dat in die staande, of liggende, foto het meest belangrijke deel van de foto in een vierkant in het midden voor moet komen, omdat je straks in de archiefpagina’s gekozen hebt voor een vierkante weergave. Of juist staand, in beeldverhoudingen van 2:3, 3:4 of 5:7. Bedenk samen met je fotograaf een uniforme, duidelijk herkenbare stijl.

Het leuke van ‘foto’s in herkenbare stijl’ is dat de gemiddelde fotograaf dit ook prachtig zal vinden. Productfotografie kan al snel saai worden en een creatieve aanpak van de productfotografie zal ook door de fotograaf gewaardeerd worden, omdat deze zich hiermee ook kan profileren.

Is zo’n professionele productfotograaf niet onbetaalbaar duur? Waarschijnlijk wel, het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel producten er geschoten moeten worden.

Maar fotografie is een heel populaire hobby. Er is in jouw vrienden en kennissenkring vast wel iemand die tegen af en toe een etentje of een bezoekje aan zijn favoriete café jou wil helpen met het maken van die eerste foto’s voor je website. En als het eenmaal uit kan, dan betaal je hem er natuurlijk voor.

Eén van mijn klanten heeft een prima samenwerking met zijn fotograferende zwager en samen zetten zij behoorlijk fraai fotowerk weg voor de website.

Een andere mogelijkheid is een fotografische of grafische opleiding te benaderen op zoek naar iemand die tegen een redelijke vergoeding jou kan helpen.

De laatste optie is het zelf doen. En daar gaan mijn laatste tips over.

Tip 8: Doe het zelf. Maar wel met een geschikte camera.

Afhankelijk van je producten kan je natuurlijk ook beslissen om zelf de fotografie ter hand te nemen. Houd hier echter wel rekening met de tijd die het je gaat kosten. Kan je die tijd hier ook aan besteden? Zelf fotografeer ik mijn hele leven al. En een groot deel van deze tijd fotografeer ik fotomodellen. Toch heb ik voor mijn T-Shirt winkels zelf vrijwel geen enkele foto gemaakt. Gewoonweg omdat ik hier de tijd niet voor heb. En fotografie is een hobby. Zodra het op werk begint te lijken, is de lol er van af.

Als je net begint met je webwinkel en meer kosten dan inkomsten hebt, dan kan het echter de enige optie zijn die je hebt.

De eerste belangrijke stap is er voor te zorgen, dat je een goede camera hebt. En in deze context is ‘een goede camera’ niet per sé een professionele top camera. De meeste consumenten DSLR (Digital Single Lens Reflex) camera’s volstaan. Over het maken van foto’s met een smartphone wil ik niet te lang discussiëren. Sommige mensen zweren erbij. Zelf vind ik de meeste resultaten van smartphone fotografie behoorlijk teleurstellend. Wanneer je per sé je smartphone wilt gebruiken voor je productfotografie, bedenk dan wel een paar belangrijke zaken.

  1. Productfotografie doe je meestal vanaf een statief. Hoewel er statiefadapters voor smartphones beschikbaar zijn, zijn deze vaak niet erg stabiel.
  2. Wil je binnen fotograferen, zie de volgende tip, vergeet dan de smartphone helemaal. Smartphones en studioflitsers gaan niet goed samen.
  3. Smartphones hebben een heleboel technische beperkingen waardoor bij eenzelfde aantal megapixels de kwaliteit van de smartphone foto’s beduidend lager zijn. Dit is niet het punt om hierover uitgebreid in discussie te gaan, maar megapixels staat niet gelijk aan ‘goede en scherpe foto’s’.

Tip 9: Een thuisstudio is goed haalbaar!

Wil je zelf gaan fotograferen, dan is het vooral belangrijk, dat je constante kwaliteit hebt. Eerder heb ik je al het één en ander verteld over kleurzwemen. Omdat daglicht constant van samenstelling wijzigt, is een (permanente of tijdelijke) thuisstudio de beste oplossing.

Dat klinkt natuurlijk wel direct heel erg intimiderend. Maar als je veel foto’s van kleine tot middelgrote objecten moet maken is dit eigenlijk heel goed te doen. Het enige wat je nodig hebt is een opnametafel en studioverlichting.

Om met de verlichting te beginnen. Zelf heb ik heel goede resultaten bereikt met een voorloper van deze set. Twee flitsers die prima zijn voor productfotografie met een softbox om zacht licht te krijgen. Ga je ook aan de gang met modelfotografie, dan is de lichtopbrengst van deze set iets te klein en is een set als deze meer geschikt.

Wat je verder nog nodig hebt is een opnametafel. En afhankelijk van je product en de door jou gewenste stijl, kan dat van alles zijn. Een fraai gedrapeerd stuk zwaar gordijnstof kan bijvoorbeeld heel mooi zijn om kleine objecten als sieraden en horloges te fotograferen. Potten en pannen kan je misschien zelfs gewoon bij je in de keuken fotografen. Zorg wel dat alles wat stoort uit beeld is verwijderd.

Maar wanneer je objecten vrijstaand wilt fotograferen is eigenlijk een opnametafel met een glooiende achtergrond onontbeerlijk. Ze zijn beschikbaar in verschillende grootten en -daarmee samenhangend- verschillende prijzen. Deze bijvoorbeeld is 100×200 centimeter. Geschikt voor de meeste kleine tot middelgrote objecten en voor de meeste mensen een prima ‘all purpose’ tafel. Maak je voornamelijk foto’s van kleine objecten kan je met een kleinere volstaan.

Tip 10: Vraag om terugkoppeling met betrekking tot je productfoto’s

Het maakt niet uit of je de foto’s zelf hebt gemaakt, of dat je de opdracht aan een fotograaf hebt gegeven, maar als de productfoto’s niet aanspreken, dan sla je de plank helemaal mis. Een bezoeker aan je webwinkel zal niet de moeite nemen om je te vertellen dat hij het product niet bij jou maar bij je concurrent heeft gekocht, omdat diens productfoto’s hem meer vertrouwen gaven.

Nu is het niet nodig om alle foto’s aan anderen voor te leggen, maar schroom vooral niet om anderen te vragen wat ze van je foto’s vinden. Maak bijvoorbeeld foto’s van hetzelfde product en vraag mensen welke foto ze het meest aanspreekt. Dit vragen kan je direct doen of je kan hier social media voor gebruiken.

Ken je mensen die ‘in het vak’ zitten (fotografen, marketeers, designers) schroom vooral niet om hen ook om hun mening te vragen. Vraag vooral ook naar het waarom. Waarom vinden de vakmensen bijvoorbeeld jouw ‘geïsoleerde’ productfoto beter dan de foto van het product in een bepaalde context? Het kan bijvoorbeeld best dat jouw idee achter de foto gewaardeerd wordt, maar de technische uitvoering heel wat te wensen over laat.

Of het nu gaat om je eigen fotowerk, of fotowerk wat naar jouw ideeën is gemaakt, kritiek op je eigen producten is altijd wat lastiger te accepteren. Ga echter niet in de verdediging (Ja, maar ik heb het zo gedaan omdat…) want de bezoekers van je website vragen niet om uitleg. Spreekt jouw briljante idee niemand aan? Kill your darlings!

Tenslotte

Dit is een wat andersoortig blogartikel dan je van mij gewend bent. Ik krijg echter met zo’n grote regelmaat vragen over productfotografie voor eCommerce websites, dat ik besloot, dat hier toch wat over geschreven moest worden.

Mocht dit artikel je aanspreken en mocht je in de toekomst meer willen lezen over productfotografie, laat dit mij dan vooral horen in de commentaren hieronder. Heb jij nog andere goede tips voor productfotografie? Laat ook deze horen.

Ik kan nog zeker 10 andere tips bedenken en ik beloof dat voor iedere tip die hier door een bezoeker wordt geplaatst ik nog een extra tip zal posten!

Zelf aan de slag om betere productfoto’s voor je webwinkel te maken? Kijk dan ook eens naar de ‘Workshop Product Fotografie‘ van WordXPression.

Wil je weten hoe je ook op andere manieren meer omzet uit je website kan halen, download dan het gratis e-Boek ‘Dertien maal Winst met Woo‘ of ‘Cool met Coupons‘. Of schrijf je in voor één van WordXPression’s eCommerce trainingen.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.