Wat te doen wanneer je WooCommerce mail niet aankomt?

Je klant krijgt de WooCommerce mail niet, wat nu?

Belangrijke update 2018: Werkte jouw WooCommerce mail goed tot en met het begin van 2018 en daarna ineens niet meer? Lees dan eerst het einde van deze blogpost, het is heel goed mogelijk dat dit voor jou de juiste oplossing is!

Woocommerce mail

Eén van de nadelen van WordPress. en WooCommerce in het bijzonder, is dat de mail standaard verzonden wordt op een manier die spamfilters niet zo leuk vinden. In plaats van keurig via de mailserver te verzenden, verstuurt WordPress de mail direct vanuit de webserver. En daardoor kunnen er net die dingetjes aan ontbreken, die voor een SPAM filter het verschil maken tussen een legitiem email bericht en gewoon botte SPAM.

Dit is natuurlijk behoorlijk lastig. En tot overmaat van ramp zal de SPAM filter er naarmate je meer mail verstuurt (en in een succesvolle webwinkel kan er op een dag heel wat mail uit gaan) meer overtuigd raken, dat je een spammer bent. Hoe voorkom je dit?

Easy WP SMTP

Eén eenvoudige manier is gebruik te maken van een SMTP plugin. SMTP staat voor ‘Simple Mail Transfer Protocol’, en dat is de ‘manier’ waarop mailservers via het Internet met elkaar praten. Deze plugin zoekt netjes contact met de mailserver die gerechtigd is om namens jou mail te versturen, logt daar netjes met jouw accountgegevens op in en verzend vervolgens de mail. En aangezien de mail nu komt via de weg die de spamfilters ook verwachten, is er weinig kans, dat dit bericht alsnog als SPAM aangemerkt zal worden. Maar er is nog een manier. En een veel leukere… tenminste, wanneer je MailChimp gebruikt.

De MailChimp / WooCommerce integratie.

Vroeger uitsluitend beschikbaar voor degenen, die een betaald MailChimp account hadden, maar sinds een paar maanden voor iedereen. Wanneer je een WooCommerce webwinkel hebt, dan kan je ineens ervaren dat één plus één heel wat meer dan twee kan zijn, wanneer je gebruik gaat maken van alle mogelijkheden die MailChimp je biedt. In het verleden heb ik het al gehad over de WooCommerce / MailChimp automation,  maar er is eigenlijk zoveel meer, wat MailChimp je ineens biedt. Eén van deze zaken behandelen we in de blogpost van vandaag.

Heb je namelijk de WooCommerce plugin van MailChimp zelf geinstalleerd, dan kan je ineens ook gebruik maken van een compleet nieuwe optie (mits je de meeste recente versie hebt. Maar natuurlijk update je je plugins regelmatig!). Helaas voor MailChimp en jou, heeft MailChimp dit net iets te goed verborgen. Gelukkig maar, dat je dit blogartikel hebt gevonden, nietwaar?

Maar laten we de compleet onlogische serie handelingen, om deze krachtige optie te ontdekken eens volgen.

Connected sites… de geheime gereedschapskist van MailChimp

Rechts boven in MailChimp vind je jouw naam (of de naam van je bedrijf, wat je tijdens de setup ook maar hebt opgegeven). Wanneer je hierop klikt wordt je account menu geopend. Eén van deze opties is ‘Connected sites’. En hier schuilt een serie heel krachtige mogelijkheden, waarvan we er vandaag één bespreken.

Om dit te kunnen gebruiken, moet je echter wel eerst een site met MailChimp verbinden. Dat doe je dus met behulp van de ‘MailChimp for WooCommerce‘ plugin, die hierboven al is genoemd. Dit is gewoon een kwestie van installeren, API code invullen en een paar velden met de gegevens van je webwinkel invullen. Heb je dit gedaan, gaan MailChimp en WooCommerce eerst de gegevens synchroniseren, wat afhankelijk van de hoeveelheid producten en bestellingen die je al in de winkel hebt staan enkele minuten tot enkele uren kan duren.

Is MailChimp hier klaar mee, dan is het tijd voor het echt mooie werk. Onder optie ‘Order Notifications’ kun je namelijk alle transactionele email die WooCommerce normaliter verzend nu door MailChimp laten verzenden. Maar dan wel veel mooier!

Vond je de gebrekkige opmaakmogelijkheden van WooCommerce te beperkend? Geen probleem, met de MailChimp mail editor kan je de mail net zo fraai opmaken als je wilt.

Het is dat Chimpansees geen staart hebben…

‘Het venijn zit hem in de staart…’, maar die hebben Chimpansees niet. Toch heeft MailChimp je nog een heel krachtige extra optie te bieden. Bovengenoemde is natuurlijk al een heel krachtige optie. Maar het kan nog krachtiger: Standaard hebben alle WooCommerce berichten die vanuit MailChimp komen aan het einde van het bericht (in de staart) een productaanbeveling staan met vier producten. Deze productaanbeveling is echter gebaseerd op het koop en zoek gedrag van de klant binnen jouw winkel. Het zijn dus niet willekeurige producten die aan worden geboden, maar producten waar jou klant zelf van aan heeft gegeven hier geïnteresseerd in te zijn. Wat wel belangrijk is, is dat je de cross- en upsells in je WooCommerce webwinkel goed configureert.

MailChimp mail komt vrijwel altijd aan

De experts van MailChimp zijn letterlijk dagelijks bezig met te voorkomen dat mail verzonden via MailChimp in de spam mappen terecht zal komen. En daar zijn ze vrij goed in. De kans dat jouw mail -tenzij natuurlijk de ontvanger specifiek heeft aangegeven dat mail van jou naar de SPAM map moet- in de SPAM terecht komt, is dan ook minimaal.

En omdat je niets dubbel wilt versturen…

Natuurlijk wil je, wanneer je mail via MailChimp verstuurt wil je niet dat je ontvanger alles dubbel krijgt. Een mailtje van WooCommerce en één van MailChimp. Om dat te voorkomen, moet je de mailverzending vanuit WooCommerce uit zetten. Dat doe je eenvoudig door op ‘WooCommerce->Instellingen’ en daarna op de ‘e-Mail’ tab te klikken binnen je webwinkel. Hier kun je de berichten aangeven, die WooCommerce voortaan niet meer moet verzenden.

Een kanttekening…

Wanneer je een gratis MailChimp account hebt, dan heb je een beperking in het aantal berichten wat je gratis per maand mag versturen. Op dit moment zijn dat 12.000 berichten. In een gebruikelijke transactie verstuur je 3-4 berichten (bestelbevestiging, factuur, verzendbevestiging en eventueel berichten van statusverandering). Wanneer je bijvoorbeeld 2000 mensen op je lijst hebt staan, je éénmaal per week een nieuwsbrief verstuurt (dus gemiddeld 8000 emails per maand), heb je nog 4000 emails ‘over’ voor je WooCommerce transacties. Dat is dus 1000 transacties.

Heb je in bovenstaand voorbeeld meer dan 1000 verkopen per maand, ontkom je niet aan een betaald MailChimp account. Op basis van bovenstaand rekenvoorbeeldje kan je zelf makkelijk nagaan om hoeveel transacties het in jouw situatie zou gaan.

Veel succes!

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.