Integratie MailChimp en WooCommerce

Haal alles uit je webwinkel met MailChimp eCommerce

10-20% meer omzet uit je webwinkel? Dat is haalbaar, wanneer je de tools van MailChimp voor eCommerce inzet voor jouw WooCommerce webwinkel. Hieronder lees je er meer over.

Sinds het tweede kwartaal van 2017 is MailChimp eCommerce geen betaalde service meer. En dat is goed nieuws voor de WooCommerce webwinkelier. Want vanaf nu heb je de mogelijkheid om de bezoeker van je site op zijn lijf geschreven aanbiedingen per email te doen. Ook wanneer hij nog nooit iets bij je heeft gekocht, maar wel op jouw mailinglijst staat.

Hoe werkt dit allemaal. Er zijn verschillende situaties denkbaar

Iemand schrijft zich in voor je mailinglijst

Op het moment dat iemand zich inschrijft op je mailinglijst zal, zodra hij jouw site bezoekt via een link uit een nieuwsbrief, een cookie worden gezet, om aan te geven, dat hij die persoon is. Op het moment dat hij de producten in je webwinkel bekijkt, zal WooCommerce op de achtergrond aan MailChimp ‘vertellen’, dat die persoon die producten heeft bekeken. De webwinkel ‘kent’ hem nog niet, hij heeft nog geen naam in WooCommerce, maar MailChimp weet -door de cookie- wel wie hij is.

De interesses van je potentiële klant zijn dus geregistreerd.

Deze persoon plaatst een product in zijn winkelwagen.

Zonder de MailChimp/WooCommerce integratie zou je niet weten, wie dit heeft gedaan. Je hebt immers nog geen gegevens van deze persoon in je winkel. Omdat de persoon echter op je mailinglijst staat, weet je wel wie het is. Je hebt dus de mogelijkheid hem een email te sturen. Iets wat je bijvoorbeeld kan doen, indien hij na twee dagen deze winkelwagen nog steeds niet heeft ‘omgezet’ naar een bestelling.

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken, dat gemiddeld maar liefst 60% van alle gevulde winkelwagentjes in een webwinkel nooit worden afgerekend. In de helft van deze gevallen, was dit nooit de bedoeling, maar werd de potentiële koper afgeleid van wat hij deed.  Door actief te mailen naar bezoekers die een ‘winkelwagen hebben achtergelaten’, kan vaak 10-20% meer omzet worden behaald. Dat is toch zeker de moeite waard!

Maar ook als hij niets in zijn winkelwagen plaatst…

Door de WooCommerce/MailChimp integratie is de interesse van je webwinkelbezoeker bekend. Eén van de mogelijkheden die MailChimp je biedt is iemand op grond van zijn getoonde interesses productaanbevelingen te sturen. Stel je voor. Je stuurt een algemene mailing de deur uit. In de mailing die ontvanger A ontvangt, worden echter artikelen onder de aandacht gebracht die hij onlangs heeft bekeken, andere artikelen, dan die gebruiker B te zien krijgt. Mensen worden op deze wijze meer getriggerd om bij je te kopen.

Iemand heeft bij je gekocht

Weet je wat de meest geopende mail is? De bestelbevestiging van een recente bestelling. Het is eigenlijk doodzonde, dat we hier te weinig gebruik van maken. Te vaak is deze bevestiging een betekenisloze… bevestiging van de bestelling.

Maar wanneer we weten, wat de interesses van onze klant zijn (die weten we, omdat hij immers zojuist bij ons besteld heeft?) kunnen we makkelijk enkele andere artikelen onder zijn aandacht brengen. En het mooie is, dat MailChimp het mogelijk maakt de ‘transactionele berichten’, zoals bestelbevestiging, factuur en andere formulieren, ook via MailChimp te laten lopen. De bevestiging van de bestelling is gelijk een uitnodiging om een nieuwe bestelling te plaatsen.

E-Mail automation op grond van gekochte / bekeken producten

Tot nu toe hebben we het gehad over het noemen van producten. Je kent het wel, een plaatje, een korte omschrijving en een prijs. Iets wat natuurlijk ook mogelijk is, dat je een klant automatisch achtergrondinformatie stuurt over bepaalde producten die hij heeft bekeken. Dus niet de korte productinformatie, maar gerichte reclame email voor het product of the productgroep.

Door de MailChimp/WooCommerce email integratie is het mogelijk op grond van gekochte of bekeken producten automatisch een email te verzenden. Dus bijvoorbeeld: Ik bekijk de Merk XYZ 4K 3D Smart-TV. Op basis van mijn -terecht- veronderstelde interesse voor 4K 3D smart televisies, ontvang ik drie dagen later een email, die mij uitlegt welke typen 4K 3D Smart televisies er zijn. En nog drie dagen later krijg ik, weer geheel automatisch, een keuzehulp voor het kiezen van de TV die het best bij mij past.

De kans dat ik het product wat mij interesseert bij jou zal kopen, is daardoor veel groter geworden, omdat vanaf het eerste moment dat ik interesse toonde, jij in staat was mij van gerichte informatie te voorzien.

Overzicht van de conversie per campagne.

Door de integratie kan ik ook direct zien, hoeveel een campagne oplevert. Dit is natuurlijk heel goed omdat we dit af kunnen zetten tegen de kosten van de campagne. Maar ook kan je kijken welk type campagne het meest oplevert.

Een gerichte inzet van de Marketing integratie WooCommerce/MailChimp kan je omzet aanzienlijk verhogen

Wil je overleggen wat in jouw geval de mogelijkheden voor je webwinkel zijn? Maak dan een belafspraak via het contactformulier. Dan kunnen we samen even kijken, wat ik voor je kan betekenen.