Online cursussen verkopen van jezelf… en van anderen…
Wanneer je jouw trainingen online wilt verkopen, dan zal je al snel ontdekken, dat de verkoop van online cursussen niet altijd even makkelijk is. Wanneer je namelijk zelf geen ‘start publiek’ hebt van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp, dan zal een groot deel van je verkeer vanuit betaalde advertenties moeten komen.
En daar zit hem nu net de kneep. Zo’n vijf jaar geleden was het nog heel goed te doen om via Facebook aandacht te krijgen voor je producten, omdat je laserscherp je doelgroep kon definiëren en benaderen via advertenties. Maar de wereld is veranderd en de realiteit is vandaag de dag, dat je via Facebook en Google alleen maar ‘grote groepen’ kan benaderen. En heel wat mensen die zullen klikken op jouw advertentie zullen gewoon afhaken, omdat die specifieke cursus van jou niet is wat ze zoeken. Ondertussen moet je natuurlijk wel voor die klik betalen.
Wat zou het heerlijk zijn wanneer je een tiental, twintigtal verschillende cursussen in jouw vakgebied aan zou kunnen bieden. Maar dat kost natuurlijk aardig wat tijd.
Maar wat nu, wanneer je gebruik zou kunnen maken van een ‘hefboomwerking’, en met behulp van andere cursussen in jouw branche een platform kunnen maken, waarop meerdere mensen hun cursussen in jouw vakgebied aan kunnen bieden.
De formule is eigenlijk heel eenvoudig. Jij zorgt voor een platform en je vraagt een aantal vakgenoten of zij interesse hebben om op jouw platform hun cursussen aan te bieden. Natuurlijk tegen een vergoeding voor het beschikbaar stellen van je platform.
Vele handen en licht werk
Cursussen verkopen van anderen (en mogelijk ook die van jezelf) heeft als voordeel, dat -wanneer jij de eigenaar bent van het platform- je ook verdient, wanneer iemand wel een cursus, maar niet de jouwe koopt. En wanneer je een ruim, relevant maar gevarieerd aanbod hebt, dan is de kans al een stuk groter dat iemand interesse heeft in één van de cursussen die op jouw platform wordt aangeboden.
Eén voorwaarde is wel, dat het voor de content creators voor jouw platform financieel aantrekkelijk moet blijven om hun cursussen via jouw platform aan te bieden. Of met andere woorden, wanneer jij een te grote punt van de taart wilt hebben, zal je merken, dat er niemand met je wilt spelen.
Waarom cursussen in dezelfde niche?
Je zal je misschien afvragen, waarom je alleen cursussen in dezelfde niche aan zou willen bieden. Waarom niet een zo breed mogelijk platform? Dan heb je toch veel meer kans?
Ja. Je hebt veel meer kans met een breed platform, op de voorwaarde, dat je voor iedere doelgroep ook een breed aanbod hebt. En laat me je vertellen, van mijn fouten kan jij leren. Intussen bijna 10 jaar geleden, toen online ‘algemene’ sites met grote aantallen cursussen op alle fronten populariteit begonnen te winnen, had ik ook het idee om een dergelijk platform op te zetten. Dat was een major failure en om verschillende redenen is het nooit wat geworden. Ik had heel wat leuke vakanties kunnen houden van het geld wat ik aan dat project heb verloren.
De belangrijkste reden dat het nooit wat is geworden is dat het Nederlands taalgebied te klein is om een alomvattend ‘course hub’ in de Nederlandse taal werkelijk winstgevend voor alle actief betrokken partijen te maken.
Een tweede reden is dat de kosten voor een alomvattend course hub exponentieel oplopen. In de afgelopen tien jaar heb ik drie course hubs zien sneuvelen en ik merk aan diverse signalen, dat een vierde course hub het ook niet lang meer vol zal houden.
De kans echter, dat jouw niche platform het wel zal halen is veel groter. En ik ga je nu vertellen waarom.
Niche course marketing is de enige optie!
Stel je voor. Jij hebt een ‘course hub’ binnen jouw specifieke niche. Laten we zeggen ‘koken’.
Omdat de meeste mensen moeten eten, en een groot aantal mensen meer kan dan een magnetron maaltijd opwarmen, heb je in principe al de grootst denkbare doelgroep te pakken. Bovendien ben jij een gepensioneerd chef kok, of iemand die zojuist in het vak begonnen is, en je hebt alle tijd om een cursusplatform voor ‘mensen die van koken houden’ op te zetten.
En zo’n 100 mensen die graag anderen leren lekker te koken melden zich aan.
De kans dat wanneer mensen op ‘kook cursus’ zoeken en jouw platform vinden is behoorlijk groot.
Stel je nu voor, dat je nog steeds van koken houdt. En je hebt het idee wat minder elitair te zijn, en gewoon met een algeheel cursusplatform te beginnen. In totaal melden zich ook 100 mensen aan. De verdeling over de onderwerpen is ongeveer als volgt:
- Creative art cursussen – 20
- IT gerelateerde cursussen – 12
- Lifestyle gerelateerde cursussen – 11
- Personal development cursussen -11
- Muzieklessen – 10
- Video gerelateerde cursussen – 10
- Schrijf- en blog cursussen – 8
- Taalcursussen – 8
- Fitness gerelateerd – 6
- Kookcursussen – 4
Hoe groot denk je dat in bovenstaand voorbeeld de kans is, dat iemand geïnteresseerd in een kookcursus een cursus zou vinden?
De software…
Tien jaar geleden was een bijkomend probleem, dat er geen standaard software beschikbaar was, die jou bij je taak kon helpen. Wilde je een ‘course hub’ opzetten, dan moest je toch al snel minimaal 10.000 tot 35.000 euro investeren (tenzij je zelf kan programmeren) in een platform wat geschikt is voor de taak.
Vandaag de dag is dat echter totaal anders.
MasterStudy LMS
Het online trainen van mensen heeft altijd mijn interesse gehad. Heel lang geleden had ik een -overigens geheel gratis site, waarbij mijn opbrengsten voornamelijk uit affiliate advertenties kwamen- website met -in tekst en foto formaat- een heel uitgebreide cursus hoe je zelf een modelspoorbaan op kon zetten. Een site die mij overigens aardig wat opbracht, omdat in die tijd mensen nog niet ‘bannerblind’ waren.
Omdat ik na mijn echtscheiding mijn modelspoor hobby heb laten vallen, is mijn modelspoor site een zachte dood gestorven, maar dit was mijn eerste ervaring met ‘online cursussen’, en sinds die tijd is het alleen maar beter geworden.
Ik houd ervan om mijn kennis te delen. Daarom blog ik, daarom geef ik cursussen en daarom kan ik mijn mond niet houden, wanneer jij mij iets vraagt over bloggen, video, fotografie, webshops, e-commerce en koken. Met betrekking tot modelspoor ben ik inmiddels ‘out of time’, en daar zwijg ik wijselijk over.
Het was daarom niet verwonderlijk, dat ik vanaf het moment dat de eerste LMS plugins hun opgang deden, ik helemaal ‘into’ LMS was. En nog steeds geloof ik dat het eerste LMS platform (WP Courseware) compleet voldoet aan de wensen van een alleen werkende content creator die cursussen via een eigen platform aan wil bieden.
Wanneer je meer wilt, lijdt WP Courseware aan ‘de wet van de remmende voorsprong’.
Recentelijk kwam ik in aanraking met MasterStudy LMS. Deze plugin heeft een aantal positieve verrassingen en één van deze verrassingen is dat dit platform helemaal is voorbereid op een LMS waar andere content creators hun cursussen tegen betaling aanbieden.
En het afhandelen van deze betaling gaat naadloos.
Als beheerder van het cursusplatform stel je in welk percentage een content creator krijgt. Een pro tip: Geef jezelf niet het leeuwendeel van het bedrag. De platforms die ik zag sneuvelen sneuvelden omdat zij de content creator een relatief laag percentage van de verkoop van de cursussen aanboden. Een 60/40 verhouding, waarbij jij aan de 40 kant zit moet het minimum zijn, wat jij jouw content creators aan wilt bieden.
Affiliate links
Het is ook mogelijk om te kiezen voor een situatie, waarbij je helemaal geen cursisten uitnodigt, maar waar je gebruik maakt van links van bestaande websites. Jij wordt als het ware de ‘hub’ waar je -om bij de kooklessen te blijven- alle / de meeste kookcursussen van Nederland en België kan vinden. Om dit te doen ga je allereerst op zoek naar een aantal online cursussen binnen jouw interessegebied. In ons voorbeeld koken. Je kijkt of deze een affiliate programma hebben, en als dat zo is, dan meld je je ervoor aan en voegt de informatie over de cursus toe aan je website, waarbij je jouw affiliate link gebruikt.
Heb je inmiddels een aantal cursussen op je website, dan komt de volgende stap.
Op het moment dat je site aardig wat verkeer aantrekt en de affiliate links een beetje binnen beginnen te lopen, benader je de websites die geen affiliate programma hebben, en je biedt aan voor een bepaald bedrag per maand de gegevens van de cursussen van die site op te nemen.
Combineren
Natuurlijk is het hier geen of, of situatie. Je kan dit met elkaar combineren. Want uiteindelijk is het enige wat de bezoeker aan jouw website wil een goede cursus de vinden binnen jullie gemeenschappelijk interessegebied. Wat jouw verdienmodel is, zal de bezoeker niet echt interessant vinden.