Marketing Mailer in eigen beheer – Zeg maar dag tegen MailChimp? (deel 1)

Je eigen Marketing Mail applicatie opzetten. Een reële optie of niet?

E-Mail service

Ik heb door de jaren heen heel wat over MailChimp geschreven en steek ook niet onder stoelen of banken, dat ik heel blij ben met dit programma. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat je af en toe eens ‘bij de buren’ kijkt hoe die het doen.

Dit was dan ook één van de redenen waarom ik ongeveer een half jaar geleden een uitgebreid onderzoek deed naar MailChimp, Autorespond and ActiveCampaign, de drie programma’s die het meest in gebruik zijn onder mijn klanten. En het deed mij goed te kunnen concluderen, dat MailChimp nog steeds de meest voordelige oplossing was.

Wat schetst mijn verbazing toen nog geen twee maanden later MailChimp besloot de pakket structuren helemaal overhoop te gooien. Oh, je kan nog steeds gebruik maken van een gratis account -wat je bij de andere aanbieders niet kan- maar al die leuke aardigheden die ik beschreef als mogelijkheden om je email marketing te kunnen automatiseren zijn nu ineens betaald geworden.

En voor alle duidelijkheid, MailChimp levert prima diensten en het is helemaal terecht dat ze hiervoor betaald willen worden, maar er schuilt een extra addertje onder het gras. Want om alles te krijgen, wat je voor 1 juni 2019 nog gratis kreeg, betaal je nu minimaal 14,99 dollar per maand (het Standard pakket), het zogenaamde ‘Essentials’ pakket bevat dat alles niet!

En naarmate die lijst groeit, wordt het bedrag hoger.

Een overgangsregeling

Wanneer jij al een MailChimp account had voor 1 juni 2019, dan zal je van dit alles weinig gemerkt hebben. Want degenen die toen al een account hadden, hebben dit volgens de ‘oude voorwaarden’. Toch wel aardig. Pas als je toe bent aan je volgende ‘groeistap’ krijg je te maken met het nieuwe prijs- en pakket beleid.

Sneu voor starters

Het aardige van MailChimp was altijd, dat het tot 2000 mensen op je lijst gratis was. Dat is het gelukkig nog steeds. Maar het is niet meer zo, dat je bijvoorbeeld gebruik kan maken van ‘automated sequences’, een serie mailtjes die je verzend, zodra iemand op je lijst komt. En dat is juist zo leuk voor starters. Om dit voortaan toch te hebben, moet je bijna 15 dollar per maand betalen. Geen groot bedrag, maar wanneer je net begint, telt iedere euro.

Marketing mail voor de doe het zelver?

set of tools and instruments

Al deze overwegingen in het achterhoofd nemend ben ik eens gaan zoeken, wat nu eigenlijk de mogelijkheden zijn voor jou als ondernemer om toch gebruik te kunnen maken van al die mooie mogelijkheden die moderne Marketing Mail applicaties bieden, zonder dat dit direct een rib uit je lijf moet kosten.

Maar laten we eerst eens kijken, waarom we oorspronkelijk ooit hebben besloten deze mail uit handen te geven aan een derde partij.

SPAM

E-Mail service

Ik kan mij nauwelijks voorstellen, dat jij nog nooit van SPAM hebt gehoord. SPAM is al zo oud als het Internet publiek toegankelijk is. En in de strijd tegen SPAM zijn er allerlei diensten die registreren van welke IP adressen veel SPAM komt. Deze gegevens stellen ze – gratis of betaald- beschikbaar aan allerlei organisaties die proberen jouw mail op SPAM te filteren.

Een Internet of Hosting provider vindt het belangrijk, dat de email van zijn klanten aankomt bij de beoogde ontvanger. Daar betaal je immers voor. En om dat mogelijk te maken, is het belangrijk dat zijn IP adressen niet ‘geblacklist’ zijn. Ofwel, dat de mail verzonden van dat IP adres ook aankomt. En om dat mogelijk te maken, treft hij allerlei maatregelen om juist SPAM te voorkomen.

Vrijwel iedere Internet- en hosting provider heeft strikte regels hoeveel mail jij per dag mag versturen. Dat kan -afhankelijk van het type account- sterk uiteen lopen, maar het is vrijwel nooit ‘onbeperkt’. En mocht een hosting provider wel onbeperkte verzending van mail aanbieden, dan zou ik me ernstig zorgen maken. Spammers zullen hem ondertussen ook gevonden hebben en de kans dat zijn IP adressen geblacklist zijn of worden is groot.

Externe diensten

Mail envelope on rope

Het is best lastig, wanneer je 10.000 klanten hebt en je hosting provider je vertelt, dat je maar 8000 mails per dag mag verzenden. Het gebeurde dus al vrij snel, dat er allerlei externe diensten ontstonden, die mail controleerde op spam voordat deze verzonden wordt.

Een heel bekende is hier SMTP.com, genoemd naar het protocol waarmee mail verzonden wordt op het Internet. Je kon dus jouw mail -in plaats van via je hosting provider- laten verzenden via de mailservers van dit en dergelijke bedrijven.

Maar in 2010 -toen ik startte met WordXPression- was SMTP.com nog veel te duur (het goedkoopste pakket wat ze toen hadden begon bij zo’n 100 dollar per maand). MailChimp daarentegen was ‘gratis’ -althans voor de eerste 2000 mensen op de lijst- en daarbij had je gelijk een mooi programma om je mail te ontwerpen. Je hoefde je dus helemaal geen zorgen te maken om de leverbaarheid van je mail.

Bovendien werd de hoeveelheid informatie die je over de verzending van de mail kreeg steeds meer en steeds belangrijker voor je marketing. MailChimp en aanverwante diensten groeiden uit van een ‘nieuwsbrief-bezorgingsdienst’ tot een compleet marketing mail campagne programma.

Iets wat je niet zomaar in eigen beheer opzet.

Maar laten we nu eens net doen, of we dat wel willen doen. Wat komt hier in ieder geval bij kijken?

Pakket van eisen

A person wearing an orange T-shirt and a name tag is delivering parcels to a client. Friendly worker

Wanneer ik een eigen ‘Marketing Mail’ dienst voor mijzelf op zou willen zetten, dan wil ik in ieder geval minimaal hebben, wat MailChimp mij nu al biedt. Dus wat biedt MailChimp mij eigenlijk?

Minimum pakket

  1. Een aantrekkelijke interface om mijn email te ontwerpen.
  2. Mogelijkheden voor mijn abonnees om zich in- en uit te schrijven.
  3. Rapportage over hoeveel mensen mijn mails openen en hoeveel mensen doorklikken.
  4. Door goede maatregelen tegen spam-blacklisting, zal het overgrote merendeel van de mail niet in spamfolders belanden.
  5. Op het moment dat mail niet aankomt (adres bestaat niet meer), wordt dit gerapporteerd en wordt de abonnee automatisch gedeactiveerd.

Maar dit hele pakket is toch wel heel erg ‘MailChimp Light’, hetgeen ik al kreeg in 2010, voordat MailChimp in functionaliteiten begon te groeien. Wat ik werkelijk nog meer wil is

Overige eisen

  1. Lijst segmenteren op basis van het gedrag van de abonnees.
    Als bijvoorbeeld iemand wat koopt, wil ik hem als ‘klant’ aanmerken. Download iemand een e-boek over WooCommerce als ‘geïnteresseerde e-commerce’ etc.
  2. Automatisch berichten verzenden aan abonnees volgend uit bepaalde handelingen op de site of met betrekking tot de email.
  3. Automatische sequenties van mail verzenden als gevolg van bepaalde handelingen.
  4. A/B testen uitvoeren.

Daar kan ik nog een paar extra eisen bij bedenken, maar dat worden de ‘gouden randjes’.

Wat zou ik nodig hebben en welke delen zou ik zelf in de hand willen nemen?

De mail verzenden

Het eerste wat we natuurlijk moeten doen is de mail daadwerkelijk verzenden. Hierboven heb ik al uitgelegd, dat dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is, dat dit ook gaat lukken.

Het eerste wat je zal moeten doen is nagaan, hoeveel mail jij eigenlijk van jouw hoster mag verzenden. En wat daarbij de andere voorwaarden zijn.

Gelukkig heeft mijn hoster hier duidelijke regels voor : Ik mag 8000 mails naar maximaal 2000 adressen sturen per dag. Een probleem dus. Want zoals ik al eerder heb aangegeven, heb ik zo’n 5000 mensen op mijn lijst staan. Die 8000 berichten is geen beperking, maar die 2000 adressen wel.

Wil ik meer mogen verzenden, dan is de volgende stap 30 euro per maand duurder. Een goede reden om even te gaan ‘shoppen’ wat de andere mogelijkheden zijn. Hierover later meer.

Ben jij echter nog maar net met je onderneming begonnen, en heb je nog helemaal geen lijst, dan is 2000 adressen per dag om aan te schrijven waarschijnlijk meer dan je nodig hebt. Een prachtige uitgangspositie dus!

Zoeken naar andere mail diensten

Wat ik dus nodig heb, is een dienst die voor mij de mail af wil leveren. Verder heb ik eigenlijk niets nodig. Ik heb zojuist SMTP.com al genoemd, maar een tweede goede partij in deze is ‘Mailgun’. Het aardige is dat je hier niet per ‘bundel’ verzonden mail betaald, maar per stuk. Overigens dit ‘per stuk’ is wel een heel laag bedrag per mail (op dit moment 0.05 dollarcent per bericht, ofwel 30.000 berichten voor 15 dollar).

Transactionele vs. Campagne mail

In de mail die ik op dit moment via MailChimp verzend kan ik een onderscheid maken tussen een tweetal soorten berichten.

De eerste categorie wordt gevormd door de mail die je direct aan alle -of een deel van de- abonnees van je nieuwsbrief verstuurt. Dit is dus een ‘golf’ mail die in één keer aan iedereen wordt verzonden.

Transactionele mail zijn de berichten die worden verzonden als response op een specifieke actie. Bijvoorbeeld ‘Tien weken nadat een klant product X heeft gekocht, krijgt hij reclame voor een onderhoudsset voor product X’. of ‘Een week na het downloaden van een e-boek krijgt iemand een aanbieding voor een gerelateerd betaald product’.

Wanneer ik zelf mijn Marketing Mail systeem op zou willen zeggen, dan zou ik eventueel er voor kunnen kiezen om mijn campagnes te scheiden van mijn transactionele mail.

In een recent verleden heb ik bijvoorbeeld ‘AutomateWoo’ besproken. Een krachtige plugin, die het mogelijk maakt om allerlei transactionele email te verzenden naar de klanten van je WooCommerce webwinkel.

Om dit mogelijk te maken is een nauwe integratie met WooCommerce nodig. Iets wat MailChimp bijvoorbeeld heeft, maar wat heel lastig zou kunnen zijn om te implementeren in een ‘eigen’ Marketing Mail oplossing.

Hoe gaan we dit in de praktijk aanpakken?

Over enkele dagen verschijnt er op mijn blog een artikel, waarin ik een tweetal producten bespreek -of eigenlijk een drietal, omdat ik AutomateWoo ook terloops zal noemen- die het mogelijk maken om een compleet eigen Marketing Mail systeem op te zetten.

Of je dat ook wilt en moet doen, is natuurlijk aan jou.

Het belang van transactionele mail

In de hele email marketing wordt het belang van transactionele mail helaas teveel onderschat. Ik durf de bewering te doen, dat een groot deel van de webwinkeliers met een goed productaanbod in staat zou moeten zijn om de omzet op bepaalde producten meer dan te verdubbelen, door transactionele mail op een goede manier in te zetten.

In de training WooCommerce – In Detail ga ik hier dieper op in.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht