Split testing in WordPress – Split Testing in Detail (deel 2)

Hoe je in WordPress Split testing op kunt zetten

Drie weken geleden ben ik samen met jou eens wat dieper wezen kijken naar hoe nuttig split testing kan zijn om beter te begrijpen wat je doelgroep beweegt en hierdoor ook een betere conversie te krijgen. Vandaag kijken we eens verder, namelijk hoe we dit concreet in WordPress toe kunnen passen.

Waarom willen we ook al weer split-testen?

We willen split testen om na te kunnen gaan, welk van een aantal opties het best converteert. Dat kan bijvoorbeeld een sales tekst zijn, een bepaalde pagina opmaak of -zoals in ons voorbeeld- een prijs.

Stel je voor, je hebt een nieuw product. En dit product wil je verkopen, maar je hebt geen flauw idee wat de juiste prijs zou kunnen zijn. Als je het product laag prijst, dan kom je mogelijk niet uit de overhead kosten en als je het te hoog prijst, willen mogelijk klanten het niet kopen? Wat is in zo’n geval de juiste prijs?

Op deze vraag bestaat geen eenduidig antwoord. Doodgewoon omdat je er geen idee van hebt, wat de werkelijke waarde van jouw product voor je doelgroep is.

Wat is er dan eenvoudiger, dan het gewoon uit te proberen: Biedt je product gedurende een beperkte tijd voor verschillende prijzen aan en kijk wat het resultaat van de verkoop is.

Bij het begin beginnen.

Maar dit is het ‘waarom’, laten we nu eerst eens naar het ‘hoe’ kijken. Om te beginnen hebben we de pluginSimple Page Tester‘ nodig. Na het installeren van deze plugin is er in het Dashboard een nieuwe optie verschenen: ‘Split tests’. We laten deze optie nog even met rust, want om deze goed te kunnen gebruiken heb je eerst een pagina nodig, die je voor de test wilt gebruiken.

Ik noem in mijn voorbeeld deze pagina ‘Salespage 27’, de salespage, waar het product voor 27 euro wordt verkocht.

Wanneer ik klaar ben met deze pagina sla ik hem op door op ‘Publiceren’ te klikken. Daarna scroll ik wat naar beneden tot ik aan de rechterkant van mijn pagina onderstaande box zie.

split testing in wordpress | Split testing in WordPress - Split Testing in Detail (deel 2)

Het zal je niet echt verrassen, dat het nu de bedoeling is, dat ik op de knop klik. Dat doe ik dus ook. Ik krijg dan een popup te zien.

split testing in wordpress | Split testing in WordPress - Split Testing in Detail (deel 2)

Ik krijg hier dus een keuze uit drie opties:

  • De bestaande pagina kopieren en die gebruiken voor mijn alternatieve pagina
  • Een andere bestaande pagina kopieren en deze gebruiken voor mijn alternatieve pagina
  • Een compleet nieuwe pagina maken.

Omdat het enige wat ik wil het veranderen van een prijs is, is het kopieren van de huidige pagina voor mij de beste optie. Je krijgt nu niet direct die nieuwe pagina te zien, maar een scherm met de gegevens van de split-test. We zullen deze in gedeelten gaan bekijken.

split testing in wordpress | Split testing in WordPress - Split Testing in Detail (deel 2)

In het eerste deel van de pagina zie je de naam van de test – deze kan je aanpassen in iets wat meer beschrijvend voor je is- en het grafische resultaat. Op dit moment nog niets, omdat de pagina nog niet klaar is. Je ziet hier dus hoe vaak beide versies van de pagina bekeken zijn gedurende een bepaalde tijdspanne.

Daadwerkelijke instellingen

Rechts van bovenstaande zie je de volgende box.

split testing in wordpress | Split testing in WordPress - Split Testing in Detail (deel 2)

De belangrijkste instellingen zijn hier eigenlijk ‘Force Users to View the Same Variation’. en ‘After declaring a winner.’

Op het moment dat ik een site bezoek werkt het op zijn vriendelijkst verwarrend, wanneer ik dezelfde pagina de éne keer zie met een prijs van 27 euro voor het product en later voor 67 euro. Wat ik als uitvoerder van de test wil, is dat de bezoeker consequent dezelfde waarde krijgt te zien. Om dit zeker te stellen moeten we het aankruisvakje daar aankruisen.

Hierbij moet overigens wel een belangrijke aantekening worden gemaakt: Dit geldt uitsluitend voor een sessie met dezelfde browser. Kijk ik bijvoorbeeld met laptop, desktop en telefoon, of op dezelfde computer via Chrome, FireFox en Edge naar deze site, kan het dat ik verschillende prijzen zie!

Op een gegeven moment weten we welke pagina de beste is. De ‘After declaring a winner’ optie geeft aan, wat er met de pagina gedaan moet worden, op het moment dat we hebben ontdekt, welke pagina het best werkt. Mijn advies is deze niet zomaar te deleten. De content van deze pagina kan altijd gebruikt worden voor nieuwe tests in de toekomst.

En de pagina’s zelf

split testing in wordpress | Split testing in WordPress - Split Testing in Detail (deel 2)

Vanuit bovenstaand onderdeel kan je bepalen welke pagina hoeveel verkeer moet krijgen (50/50 is echter het meest aan te bevelen) en vanuit dit punt kun je ook de pagina aanpassen (weet je nog? De pagina is no nog steeds een directe kopie van het origineel, we hebben hier nog niets op aangepast).

Wanneer we deze stap genomen hebben is onze test klaar om te worden uitgevoerd.

De analyse van de gegevens

Stel, na een maand besluiten we de test te evalueren. Wat we willen weten is hoeveel mensen welke pagina’s hebben bezocht en wat hiervan de conversie is. De gratis versie van deze plugin geeft ons dit laatste stukje informatie niet. Flauw natuurlijk… het meest belangrijke gegeven wordt ons geweigerd. Is daarmee deze plugin dan ook waardeloos geworden in de gratis versie? In zijn geheel niet!

Allereerst is in ons voorbeeld makkelijk na te gaan welke versie ‘het best werkt’. Een aantal mensen heeft het product voor 27 euro gekost, een ander aantal voor de andere prijs. Maar ook als het resultaat minder direct meetbaar is, bestaat nog steeds de mogelijkheid om Google Analytics doelenconversie te gebruiken om te kijken welke versie ‘het best werkt’.

Wat biedt de betaalde versie nog meer?

De betaalde versie van de plugin biedt nog extra mogelijkheden. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om de split testing ook toe te passen op ‘Custom Post Types’. Ook bestaat de mogelijkheid deze premium versie te gebruiken voor split testing in WooCommerce: Maak twee versies van een product aan (bijvoorbeeld verschillende omschrijvingen, prijzen of verschillende vormen van presentatie) en kijk wat het best converteert.

Klein nadeel

In zowel de gratis- als de betaalde versie is dit een geweldige plugin. Toch heeft hij één klein nadeel, met name wanneer je de plugin gebruikt voor het testen van prijzen: Multivariatie testen worden (nog?) niet ondersteund. Met andere woorden: Ik kan twee pagina’s met elkaar vergelijken, maar niet drie pagina’s. En met name wanneer ik split testing met betrekking tot prijzen doe, vind ik een test met drie variaties vaak heel interessant.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht