SEO voor een webwinkel heeft geen enkele zin!
Nog niet zo lang geleden sprak ik een nieuwe klant, die mij vertelde, dat zijn oude webbouwer beweerde dat SEO voor een webwinkel geen enkele zin heeft. En van mij wilde hij weten hoe waar deze opmerking nu eigenlijk was. Om te beginnen moet ik zeggen, dat de argumenten die de klant aandroeg beslist zinnige argumenten waren, maar desondanks was ik het niet met hem (of eigenlijk zijn oude webbouwer) eens.
Het belangrijkste argument was eigenlijk, dat in een webwinkel producten staan en die producten nu eenmaal een vaste naam hebben, die door iedere leverancier gebruikt zal worden. De productnaam is per definitie als het een gangbaar product is een keyword met hoge competitie. Zoek maar eens op ‘Samsung Galaxy’ en een modelnummer en je weet gelijk wat ik bedoel. De ‘grote namen’ komen als eerste resultaten naar boven. Als jij met een webwinkel begint haal je nooit de reputatie en de anciënniteit van een site als CoolBlue of Bol.com.
Een muisje met een lange staart…
Toch zou ik zelf durven beweren, dat het wel mogelijk is om met sterk concurrerende productnamen toch gevonden te worden. En om te binnen zou ik iedere webwinkelier toch willen adviseren om ook de productbeschrijvingen aan een grondig onderzoek door de Yoast plugin de onderwerpen. Dus ook deze teksten op SEO en leesbaarheid te optimaliseren en de Meta-titel en meta-omschrijving gewoon in te geven. Maar dat is inderdaad onvoldoende.
In het verleden heb ik het vaker gezegd in SEO cursussen en SEO artikelen in mijn blog. Als je keyword teveel competitie heeft, probeer dan eens een long tail keyword. Het klassieke voorbeeld. Als loodgieter is het moeilijk om gevonden te worden op het woord ‘loodgieter’. Er is teveel competitie. Maar als ik mijzelf probeer vindbaar te maken op ‘loodgieter in Amsterdam-Zuid’, dan gaat het mij al een stuk beter af. Als ik tenminste mijn bedrijf daar zou hebben. Iemand met een lekkende kraan in Maastricht zal mij toch niet bellen!
Op een zelfde manier kan ik ‘longtail keywords’ bedenken voor bekende productnamen. Misschien wordt ik niet zo snel gevonden op ‘Samsung Galaxy (modelnaam)’. Maar wanneer ik een blogartikel schrijf, over het vergelijk tussen dit toestel en een vergelijkbare concurrent, dan word ik mogelijk wel gevonden door mensen die productvergelijkingen zoeken. En dat zijn vaak de mensen die op het punt staan om te kopen.
En voor de lange adem
Voor een wat langere termijn strategie zou ik bijvoorbeeld ook kunnen bloggen over specifieke hard- en software problemen met die telefoon, over het onderhoud van het product en meer zaken die direct met het product te maken hebben. Natuurlijk zal iemand die net een nieuwe telefoon heeft gekocht en bij mij op de site de oplossingen voor de problemen met de telefoon gekocht bij mijn concullega vindt, niet direct een nieuwe telefoon bij mij kopen, maar hij weet in ieder geval zijn weg te vinden. Op korte termijn zal hij mogelijk accessoires en op langere termijn misschien ook zijn nieuwe telefoon bij mij bestellen. Allemaal een kwestie van lange adem (maar dat is bloggen altijd).
Gebruikerservaring
Maar wat ook meetelt: Op het moment dat mijn site meer bezoek krijgt via Google, gaat mijn ranking in Google ook omhoog. Als ik daar als ‘extra’ bovendien voor zorg, dat alle andere content -ook al zijn de keywords met hoge concurrentie- er uitziet zoals Google het graag zou zien, verbetert mijn reputatie in de ogen van Google. Voor Google geldt namelijk als belangrijkst, dat de ervaring van de gebruiker positief is. En veel bezoek is een klaarblijkelijk positieve gebruikerservaring.
In het rijtje van gebruikerservaring hoort ook zeker. Moedig je klanten aan commentaar te geven! Om twee redenen. De belangrijkste reden is natuurlijk voor de klanten zelf. Positief, maar ook minder positief, commentaar van een andere koper helpt een klant de juiste beslissing te nemen. Maar dit commentaar is ook voor Google belangrijk: Sites met groeiende ‘user content’ worden door Google als positief ervaren.
Veel afbeeldingen
Eigenlijk een beetje off topic bij dit blogartikel, maar ik wil het toch opnieuw even aanstippen: Zorg ook voor veel afbeeldingen bij je product. Klanten moeten als het ware het gevoel krijgen dat ze het product ‘virtueel in handen’ kunnen nemen. Zorg er ook voor, dat de afbeeldingen SEO geoptimaliseerd zijn: Misschien kom je niet als eerste resultaat naar voren bij een tekst-search, maar als iemand via een image search op je product pagina komt, dan zal je toch zeker niet klagen? Of wel?
Wat je niet moet doen
SEO voor webwinkels heeft weinig zin, wanneer je site vol staat met duplicate content. En helaas: Ik zie het maar al te vaak dat verschillende websites dezelfde door de fabrikant aangeleverde omschrijvingen tonen. Gebruik de informatie van de fabrikant of de distributeur zeker wel, maar herschrijf deze met je eigen woorden.
Kortom
SEO voor Webwinkels heeft zin. Zonder enige twijfel. Het is zonder meer een grotere uitdaging van ‘reguliere SEO’. Maar wanneer je er de nodige energie insteekt, is de vindbaarheid van jouw webwinkel zeker te verbeteren.
[text-blocks id=”blog”]