Menu

Push berichten in WordPress – Nogmaals bekeken

Na drie maanden uitproberen sta ik er nogmaals bij stil hoe Push Berichten in WordPress werken voor de site van WordXPression
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr
Share on email

Push berichten, hebben ze effect?

Enkele maanden geleden ben ik begonnen met ‘push berichten’ vanaf de WordXPression website. Ik heb hier destijds ook een blogartikel over geschreven.

Op het moment dat ik aan dit artikel begon had ik nog geen enkel idee hoe dit zou werken. Schrijven mensen zich daadwerkelijk in voor deze vorm van notificatie? En als ze het doen, hoe lang blijven ze ingeschreven? Klikken mensen daadwerkelijk op de push notificaties die ze ontvangen? Allemaal vragen waar ik op dag moment geen antwoord op had.

Nu, enkele maanden later, kan ik hier meer over zeggen.

Nog even in het kort, wat is een ‘Push Notificatie’.

Een push notificatie, of een push bericht, is een kleine popup die vanuit een website wordt verzonden en in je browser wordt getoond. In tegenstelling tot de ‘gewone’ popups, wordt een push bericht ook getoond, wanneer je niet op die betreffende website bent. Wat dat is ook het idee achter push notificaties. Je krijg bericht van een update op een website, waar jij in principe in bent geïnteresseerd.

Je begrijpt, dat een dergelijke berichtgeving op de één of andere manier beperkt moet worden. Anders zou iedere website die je ooit hebt bezocht te pas en te onpas berichten kunnen verzenden. Op het moment dat jij een site bezoekt, kan de maker van de site om toestemming vragen om ‘push berichten’ in je browser te tonen. Die toestemming kan je geven, weigeren… of je kan ervoor kiezen om die vraag te sluiten. Nadeel is dan, dat bij ieder bezoek je deze vraag opnieuw gesteld krijgt.

Lees ook  T-Shirts verkoop als een 'Speelplaats voor de Marketeer'

Hoe werkt het bij WordXPression?

Zelf maak ik gebruik van een plugin die wat minder ‘opdringerig’ is. Want als ik bij een eerste bezoek vraag, of men updates wilt ontvangen,  zal de gemiddelde bezoeker direct zeggen dat hij dat niet wil. Per slot van rekening, wil je updates ontvangen van sites waar je geïnteresseerd in bent. En die interesse komt pas, wanneer je een site wat vaker hebt bezocht.

Daarom stelt de plugin die vraag pas, wanneer je op het klokje links onder in beeld (was bij een vorig design rechts onder, maar uit onderzoek bleek dat links onder meer effect heeft) klikt.

Maar wat is nu het resultaat?

Wat is nu het resultaat van het implementeren van deze pop up? Toen ik het installeerde had ik geen enkel idee, hoe dit zou gaan lopen, maar na enkele maanden blijkt het een groot succes te zijn.

Op het moment dat ik dit schrijf hebben ruim 1000 mensen een abonnement op mijn push berichten. Dit aantal groeit nog steeds met de week.

Ongeveer 1350 mensen hebben zich hiervoor aangemeld, maar ik heb ook bijna 350 uitschrijvingen te verwerken gekregen. Het aardige is, dat vanaf het begin het uitschrijvingspercentage op zo’n 33% staat, dus gedurende de hele periode is daar weinig verandering in gekomen. Eén op de drie inschrijvingen schrijft zich binnen enkele dagen weer uit. De rest blijft.

Van deze ingeschreven mensen klikt gemiddeld 3,7% op de pop ups. Dat is dus 37 mensen op dit moment. Dat aantal is niet spectaculair, maar aangezien de inschrijvingen nog steeds groeien, ook beslist niet te verwaarlozen.

Lees ook  De GDPR en de sigaren van de paus

Zijn mijn ‘pop up subscribers’ ook mijn nieuwsbrief abonnees?

Wat natuurlijk interessant is om te onderzoeken, is of mijn pop up subscribers ook dezelfde mensen zijn als de abonnees van mijn nieuwsbrief. Helaas is dat niet mogelijk. Ik kan heel veel over de subscribers via pop ups te weten komen, zoals waar ze wonen, wat voor systeem ze gebruiken etc, maar naar de persoon identificeerbare gegevens zitten er niet bij.

Als echter een noemenswaardig groot aantal abonnees van mijn nieuwsbrief ervoor gekozen zou hebben via de pop ups op de hoogte te willen blijven, dan zou ik een verminderd aantal doorkliks op mijn nieuwsbrief mogen constateren. Dat is echter niet gebeurd. Het aantal mensen wat na het lezen van de nieuwsbrief klikt, is nagenoeg gelijk gebleven.

Conclusie

Een simpele conclusie na enkele maanden is, dat het toevoegen van een ‘notification’ mogelijkheid aan je website extra terugkerend verkeer op kan leveren. Ik ben jaren bezig geweest met de eerste 1000 mensen op mijn mailinglijst te krijgen. Binnen enkele maanden heb ik hetzelfde aantal mensen voor pop up notificaties.

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven, dat er ook het één en ander is veranderd in die tijd. Ik heb meer blogartikelen, ik ben beter te vinden in Google en ik heb duidelijk meer focus gevonden met betrekking tot de onderwerpen waarover ik schrijf.

Maar desalniettemin is het zeer zeker ook voor jou de moeite waard de mogelijkheid te overwegen, of jij ook ‘Notifications’ aan jouw website toe wilt voegen. Het kan het aantal terugkerende bezoekers aanzienlijk verhogen.

Lees ook  Split testing in WordPress - Split Testing in Detail (deel 2)

En als je dat wilt, heb ik een blogartikel wat je stap voor stap uitlegt, hoe je dit moet doen. Of je kan natuurlijk een strippenkaart bij WordXPression kopen en dit voor je laten doen, als je technisch wat minder onderlegd bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *