De Canonical URL – Laten we duidelijk zijn over waar we het over hebben!
Natuurlijk zie je graag dat je pagina’s gevonden worden in de zoekmachines. Per slot van rekening voor de meesten van ons zijn Google en de andere search engines een belangrijke bron van verkeer. Wat we echter ook graag willen, is dat de juiste pagina in de zoekmachines wordt getoond. En om daar voor de zorgen kennen we zoiets als een ‘canonical’ url.
De vele gezichten van je pagina.
Op het Internet kan een webpagina met (bijna) dezelfde inhoud vele gezichten hebben. URL’s als
- https://wordxpression.wpbizkit.nl
- https://wordxpression.wpbizkit.nl
- https://www.wordxpression.com
- http://m.wordxpression.com en
- https://wordxpression.nl/?parameter=waarde
verwijzen mogelijkerwijs allemaal naar dezelfde inhoud. Toch zullen Google en de andere zoekmachines al deze pagina’s als aparte pagina’s beschouwen en in zo’n geval hebben we het over ‘duplicate content’, iets wat zoekmachines niet zo erg leuk zullen vinden. Hoe voorkomen we dit?
WordPress lost dit zelf deels op
Nu lost WordPress dit voor een deel al zelf op. Bij het opgeven van de ‘home url’ tijdens de registratie bepaal ik al of ik wel of geen ‘www.’ als voorvoegsel wil gebruiken en of ik wil dat de site via http of https benaderd wordt. Kom ik op een andere manier ‘binnen’, dan herschrijft WordPress zelf al de urls. Maar indien we een aparte pagina voor mobiel aan willen bieden door een ‘m’ subdomain te gebruiken (m.wordxpression.com, een domein wat ik overigens alleen voor dit voorbeeld gebruik, het bestaat niet), of parameters mee geef aan een url, dan wil ik niet, dat deze URL wordt herschreven. Hoe lossen we zoiets op?
De <link rel> gebruiken.
Voor dit soort situaties hebben we binnen HTML de ‘link’ tag met het ‘rel’ (relation) attribuut. Door in de header van je HTML pagina de volgende code op te nemen:
<link rel=”canonical” href”https://wordxpression.nl/” >
vertellen we browsers en search bots Deze pagina is een variant op de pagina, die je vindt onder de url ‘https://wordxpression.nl/ ‘
Geen HTML
Maar natuurlijk willen we voorkomen, dat we HTML moeten gebruiken. Per slot van rekening hebben we onder meer voor WordPress gekozen om zo min mogelijk -liefst geen- HTML code in te hoeven typen. En gelukkig hoeven we ook heel weinig te doen om netjes te vertellen, waar Google de ‘originele’ versie van je webpagina kan vinden. Installeer je de SEO plugin van Yoast, dan doet deze plugin het helemaal automatisch voor je.
Klik je op het tandwieltje in de ‘SEO box’ bij het maken of bijwerken van een pagina of blogpost, dan staat daar een veld met de omschrijving ‘Canonieke URL’. Vullen we daar niets in, zal de Yoast plugin er voor zorgen, dat de ‘standaard url’ van onze webpagina wordt doorgegeven. In ons geval ‘https://wordxpression.wpbizkit.nl’. Dus met https en zonder www. Vullen we hier wel wat in, dan wordt de daar ingevulde URL doorgegeven. Maar waarom zouden we dat doen?
Gastblogs
Eén van de redenen om toch een canonieke URL in te geven is omdat een bepaalde blogpost op meerdere websites voorkomt. Op het moment, dat jij een gastblog publiceert die jouw bloggende gast ook al op zijn eigen site heeft geplaatst, dan heb je ‘duplicate content’. Iets waar Google niet blij mee is. In een eerder blogartikel over gastbloggen ben ik al eens dieper op dat punt ingegaan.
Productpagina’s met vrijwel identieke omschrijvingen
Een andere reden kan zijn, dat je een webwinkel hebt met vele producten met vrijwel identieke omschrijvingen. Beter zou het zijn, om -indien je WooCommerce gebruikt- het juiste producttype te gebruiken. In dit geval hoogstwaarschijnlijk het ‘Variabele product‘, maar indien er goede redenen zijn dit niet te doen, is het gebruik van een ‘Canonical URL’ een mogelijk alternatief.
Wat je niet moet doen!
Nog niet zo heel erg lang geleden kwam ik ook een advies tegen, wat je beslist niet op moet volgen!
In een blogartikel adviseerde de schrijver om ingeval van een gepagineerd archief (dus bijvoorbeeld wanneer je een lijst met de blogposts opvraagt) om in alle gevallen, de ‘vervolgpagina’s’ naar de eerste pagina te laten verwijzen in de ‘canonical’ relatie. Dus een URL als https://wordxpression.nl/category/marketing/page/3/ te laten verwijzen naar https://wordxpression.nl/category/marketing/
Interne verwijzingen zijn een krachtig hulpmiddel om je pagina’s ook daadwerkelijk vindbaar te maken via de zoekmachines. Het zou niet handig zijn dit ‘hulpmiddel’ niet te gebruiken.
Canonical URL’s vs. redirects
In het verleden heb ik het een aantal malen gehad over ‘redirects’ Wat is nu het verschil tussen een canonical URL en een redirect? Het belangrijkste verschil is dat een redirect in principe de pagina die wordt omgeleid niet meer toegankelijk maakt. Ik vraag pagina 1 op, maar ik krijg hoe dan ook altijd pagina 2 voorgeschoteld. In het geval van een canonical URL krijg ik gewoon de pagina die ik opvraag, maar op de achtergrond wordt mijn browser verteld, dat de eigenlijke url waar deze pagina te vinden is, de canonical URL zou moeten zijn.
Ten slotte
Er zijn tientallen redenen om de SEO plugin van Yoast te gebruiken. Dit is er één van. Gebruik je een andere SEO plugin, dan is het toch belangrijk om even te checken of deze ook het gebruik van canonical urls ondersteunt.
En hoewel het juiste gebruik van canonical URL’s nu niet direct je website tientallen posities omhoog zal brengen in de zoekmachines, is het één van die ‘puntjes op de i’ die net wel het verschil kan maken, of je pagina op pagina 1 of 2 van de zoekresultaten komt te staan. Wil je weten wat je nog meer kan doen, om jouw pagina beter te positioneren, kijk dan eens naar de SEO checklist voor WordPress.
[text-blocks id=”seo”]